تاریخ انتشار :

کتاب

پیدایش و گسترش آیین تشیع در هند با تاکید بر نقش ایرانیان

امروزه، آیین تشیع در این سرزمین به علت برگزاری مراسم باشکوه عزاداری و نیز اعیاد شیعی، ظهور و جلوه ای پررنگ در جامعه هندو و مسلمان داشته و حتی بسیاری از هندوان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   هندوستان از معدود کشورهایی است که در آن تنوع مذاهب و ادیان و نحله های فکری فراوان است. اسلام به عنوان یکی از دین های مطرح در جامعه هند، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون پیرو دارد که از این تعداد، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر به آیین تشیع گرایش دارند. تشیع از قرن دوم هجری از طریق بازرگانان، رجال و اصحاب ائمه شیعه و در قرون چهارم و پنجم توسط داعیان و مبلغان فاطمی و اسماعیلی وارد این سرزمین شد و گسترش یافت.

از آنجا که هند از مراکز خلافت اسلامی بود، مهاجران و خاندان های شیعی فراوانی به این منطقه وارد شدند و در قالب فرقه های زیدی، اسماعیلی (اعم از بهره ها و آقاخانیه) و اثنی عشری تشیع را گسترش دادند. پس از چند  قرن تلاش، شیعیان توانستند در چندین منطقه هند به حاکمیت سیاسی دست یابند و حکومت های مستقلی همچون بهمینان، عادل شاهیان و بابریان تشکیل دهند که عمده رجال، دولتمردان و پادشاهان آنها از شیعیان یا از حامیان و مروجان شیعی بودند. بدین ترتیب، این حاکمیت ها بستر لازم را برای گسترش تشیع فراهم کردند.

علاوه بر این، حضور دولتمردان ایرانی الاصل در حکومت های هند، از جمله بابریان و ارتباطات عمیق و گسترده آن دولت ها با دولت های شیعی ایران مانند صفویه، تاثیر عمده ای در گسترش تشیع در هندوستان داشته است. امروزه، آیین تشیع در این سرزمین به علت برگزاری مراسم باشکوه عزاداری و نیز اعیاد شیعی، ظهور و جلوه ای پررنگ در جامعه هندو و مسلمان داشته و حتی بسیاری از هندوان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

منبع مطالعات منطقه ای؛ جهان اسلام – سال ششم – پاییز ۱۳۸۴ – شماره ۲۳ (صفحات ۷ تا ۱۸)نویسنده اصغر قائدان مکان چاپ تهران ناشر مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانهتاریخ چاپ ۱۳۸۴ هجری شمسی زبان فارسی

 

منبع:http://ebookshia.com/

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار