تاریخ انتشار :

عمار الحکیم:

استدلال‌ قرآنی ابزار‌ مرحوم العلوانی در پژوهش بود

عمار الحکیم؛ مرحوم العلوانی در حوزه فرهنگ عراقی، اسلامی و جهانی چهره‌ای شناخته شده بود و مسئولیت تعدادی از مؤسسات علمی عربی و جهانی مهم را برعهده داشت.

     به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه خبری «الفرات نیوز»، سید عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، با صدور پیامی درگذشت علامه طه جابر العلوانی، اندیشمند و نویسنده عراقی، فقیه اسلامی و رئیس دانشگاه اسلامی «قرطبه» آمریکا را تسلیت گفت.

سید عمار الحکیم در این پیام گفت: «مرحوم العلوانی نقش برجسته‌ای در تقریب مذاهب اسلامی ایفا کرد و از بزرگان عرصه علم و دانش و جریان معرفت‌شناسی در عراق به شمار می‌رفت».

به گفته الحکیم، مرحوم العلوانی در حوزه فرهنگ عراقی، اسلامی و جهانی چهره‌ای شناخته شده بود و مسئولیت تعدادی از مؤسسات علمی عربی و جهانی مهم را برعهده داشت.

76497_242

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در این پیام تصریح کرد: استدلال‌های عقلی و قرآنی، ابزار‌ العلوانی در پژوهش و نگارش بود و از وی آثاری بر جای مانده که به جرأت می‌توانیم بگوییم که تمامی شبهات مطرح‌شده درباره اسلام رت پاسخ می‌دهد.

الحکیم در ادامه اظهار کرد: طه العلوانی ارتباطات نزدیک و حسنه‌ای با مرحوم آیت‌الله العظمی «سید محسن الحکیم»، از مراجع دینی شیعیان و علامه شهید «سید مهدی حکیم»، از علما و مجتهدان معاصر داشت و از طریق همین ارتباطات توانست نقش مهمی را در تقریب مذاهب اسلامی ایفا کند.

علامه طه جابر العلوانی، رئیس دانشگاه اسلامی «قرطبه» آمریکا و یکی از مؤسسان مرکز جهانی اندیشه اسلامی در این کشور بود، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

العلوانی متخصص اصول فقه و مؤلف تألیفات اسلامی متعددی بود. وی در مسیر اعزام از قاهره به آمریکا برای درمان، در هواپیمایی که بر فرار ایرلند پرواز می‌کرد، درگذشت.

طه جابر العلوانی متولد ۴ مارس ۱۹۳۵ میلادی در «فلوجه» عراق بود، وی مدرک دکترای اصول فقه را در سال ۱۹۷۳ میلادی از دانشکده شریعت و حقوق دانشگاه الازهر دریافت کرد.

عضویت در شورای مؤسس انجمن جهانی اسلام در مکه و مجمع بین‌المللی فقه اسلامی در جده از دیگر افتخارات این اندیشمند برجسته عراقی بود؛ «اجتهاد و تقلید در اسلام»، «ادب اختلاف در اسلام»، «حاکمیت قرآن» و «اصول فقه اسلامی» از مهم‌ترین تألیفات وی به شمار می‌آید.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار