تاریخ انتشار :

اتان کولبرگ / Etan Kohlberg

زمینه تحقیقاتی کولبرگ منابع و نظریات و تاریخ شیعه و به ویژه تشیع امامی است

از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۵ تقریبا هر سال یک اثر (کتاب یا مقاله) در یکی از موضوعات مرتبط با تشیع نگاشته است

    به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   اِتان کولبرگ[۱] در سال ۱۹۴۳ در تِل‌آویو اسرائیل به دنیا آمد. پس از اتمام خدمت سربازی تحصیلات خود را در دانشگاه عبری اورشلیم[۲] ادامه داد و موفق شد در سال ۱۹۶۶ کارشناسی و در ۱۹۶۸ کارشناسی ارشد خود را اخذ نماید. در سال ۱۹۶۹ برای ادامه تحصیل به دانشگاه آکسفورد رفت و در سال ۱۹۷۱ دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد گرفت. عنوان پایان نامه دکتری او «نگرش تشیع امامی به صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله)»[۳] بود.

پس از آن به اسرائیل بازگشت و در سال ۱۹۷۲ به عنوان استاد در همان دانشگاهی که دانشجوی آن بود مشغول به تدریس شد. وی رتبه­‌های علمی ـ تدریسی را در دانشگاه یک به یک اخذ نمود تا این‌که در سال ۱۹۹۱ به مرحله استاد تمام رسید. البته پیش از آن به مدت دو سال از ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ به عنوان رئیس موسسه مطالعات آسیایی ـ آفریقایی[۴] در دانشکده علوم انسانی همان دانشگاه منصوب شده بود.[۵]

زمینه تحقیقاتی  کولبرگ منابع و نظریات و تاریخ شیعه و به ویژه تشیع امامی است. او در موضوع تاریخ مطالعات شیعی در غرب نیز مقاله­‌ای با عنوان «مطالعات غرب در خصوص تشیع» تالیف نموده که در مجموعه مقالات کنفرانس «تشیع، مقاومت، انقلاب» از سوی دانشگاه تل آویو  در سال ۱۹۸۴ به چاپ رسیده است.[۶] این مقاله از معدود منابع غربی در این موضوع است.

 آثار

مشهورترین کتابی که از سلسله پژوهش‌های شیعی او  به فارسی ترجمه شده است کتابی است با عنوان «کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او»[۷] که در قم ترجمه و منتشر شده است.[۸] از دیگر کتاب‌های او می‌توان به این موارد اشاره کرد: تشیع[۹]و همچنین مجموعه مقالات اعتقاد (کلام)و فقه در شیعه امامیه.[۱۰]

او مقالات قابل توجهی در مورد تشیع نگاشته است. معروفترین مقاله او که در ایران ترجمه و نقد شده است  مقاله­‌ی «از امامیه تا اثنی عشریه»[۱۱] اوست. این مقاله در سال ۱۳۷۴ ترجمه[۱۲] و در سال ۱۳۸۵ در جلسه‌­ای با حضور تعدادی از اساتید مطرح تاریخ اسلام در قم نقد و بررسی شده است.[۱۳]

از دیگر مقالات ایشان می‌توان به این عناوین اشاره کرد: بحثی درباره نام ابوتراب؛[۱۴] حدیث شیعه؛[۱۵] برخی از دیدگاه‌‌های شیعه امامی درباره صحابه؛[۱۶]  امام و جامعه در دوره پیش از غیبت؛[۱۷]  تعابیر شیعی از تاریخ امویان، در مطالعات قرن اول جامعه اسلامی؛[۱۸]  یک اسناد غیرمعمول شیعی،[۱۹]برخی از دیدگاه­‌های زیدیه درباره اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله)،[۲۰]تقیه در الهیات و مذهب تشیع.[۲۱]

یکی از کارهای که اخیرا در مورد تشیع نگاشته است مقاله­‌ی دیدگاه­‌های شیعه در مورد رحلت پیامبر اسلام (ص) است.[۲۲]علاوه بر‌این، در دائره المعارف‌ایرانیکا، دائره المعارف دین و دائره المعارف اسلام مقالاتی از وی چاپ شده است که به طور نمونه در دائره المعارف اسلام می‌توان به‌این مدخل‌ها اشاره کرد: امام سجاد(علیه السلام)، امام باقر(علیه السلام)، امام کاظم(علیه السلام)، مسلم بن عقیل، رجعت، سفیر، شهید، شهید ثانی، سلیمان بن صرد خزاعی، امین الاسلام طبرسی.

از نکات جالب توجه در مورد کولبرگ این مطلب است که او از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۵ تقریبا هر سال یک اثر (کتاب یا مقاله) در یکی از موضوعات مرتبط با تشیع نگاشته است اما در فاصله ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ او اثری در این باب تالیف نکرده است و از سال ۲۰۰۰ که بار دیگر به نگارش آثاری در مورد تشیع آغاز می­‌کند تا سال ۲۰۱۳ تنها چهار اثر که آنهم در فواصل زمانی دو یا سه  سال نگاشته شده است از او دیده می­‌شود.[۲۳] این روند می­‌تواند نشانه­‌ای از این مطلب باشد که او پس از بازنشستگی در سال ۲۰۰۶ از حجم کارهای علمی خود کاسته است.


[۱] – Etan Kohlberg

[۲] – Hebrew University of Jerusalem

[۳]– Etan Kohlberg, The Attitude of the Imami-Shiis to the Companions of the Prophet, (PhD diss., University of Oxfoprd, 1972).

[۴] – Institute of Asian and African Studies, Faculty of Humanities

[۵] – Etan Kohlberg: Hebrew University of Jerusalem, 2008 Laureates of Emet Prize http://en.emetprize.org/laureates/humanities/middle-eastern-studies/prof-etan-kohlberg/ (accessed 19 May 2015)

 

[۶]– E. Kohlberg, “Western Studies of shi’a Islam”, in shi’ism, Resistance and Revolution, edited by Martin Kramer, (Westview Press, Inc, U. S. A, 1987).

[۷] – A Medieval Muslim Scholar at Work: Ibn Tawus and his Library. Etan Kohlberg, (Leiden: Brill, 1992).

کولبرگ، اتان، کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او ترجمه سید علی قرائی و رسول جعفریان، قم:۱۳۷۱.

[۹]– Etan Kohlberg (ed.), Shi’ism, Formation of the Classical Islamic World, V. 33, (Burlington, VT: Ashgate, 2003).

[۱۰]– Etan Kohlberg (ed.), Belief and Law in Imami Shiism, (Aldershot: Variorum/Ashgate, 1991).

[۱۱] Etan Kohlberg, “From Imamiyya to Ithna-‘ashariyya”, BSOAS ۳۹, (۱۹۷۶), reprinted in Kohlberg, E. Belief and Law in Imami Shi’ism, (Aldershot: Variorum, XIV, 1991) 521-534.

[۱۲]– کولبرگ، اتان، از امامیه تا اثنی عشریه، ترجمه محسن الویری، دین و ارتباطات، زمستان ۱۳۷۴، شماره ۲، ص ۲۰۱-۲۲۰

[۱۳]– نقد نظریه «از امامیه تا اثنی عشریه»، تاریخ در گذرگاه نقد، قم: انجمن تاریخ پژوهان، ۱۳۸۸، ۱۴۵ تا ۲۰۴

http://www.sokhanetarikh.com/files/books/anjoman/Naghd_Ketab_Va_Naghd_Nazarieh_KHAKRIZ_1388(1).pdf ((آخرین بازدید ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

[۱۴]– Abu Turab (discussion of the name) in BSOAS, 41 (1978), pp. 347-352.

[۱۵]– “Shi’I Hadith”, in Arabic Literature to the end of the omayyad period, Cambridge 1983.

[۱۶]– “Some Imam Shi’I Veiswon the sahaba” in Jerusalem studies in Arabic and Islam, 5 (1984), pp 143-175.

[۱۷]– “Imam and Community in the pre-Ghayba Period”, in authority and Political Culture in Shi’ism, (ed) Said Amir Arjomand, Albany 1988, pp 25-53.

[۱۸]– E. Kohlberg, “Some Imami Shi’i Interpretations of Umayyad History” in Juynboll. G. H. A., Studies on the First Century of Islamic Society, Carbondale: Southern Illinois University Press, (1982): 145-159 & 249-254, reprinted in Kohlberg, E., Belief and Law in Imami Shi’ism, Aldershot: Variorum, XII, 1991, 145-159 & 249-254.

[۱۹]– E. Kohlberg, “An Unusual Shi’i Isnad” Israel Oriental Studies no 5, (1975): 142-149.

[۲۰]– E. Kohlberg, “Some Zaydi Views on the Companions of the Prophet”, BSOAS ۳۹ no 1, (1976): 91-98.

[۲۱]– E. Kohlberg “Taqiyya in Shii Theology and religion” , in Secrecy and Concealment, Studies in the History of Mediterranean and Near Eastern Religions, eds. H. G. Kippenberg and G. G. Stroumsa, (Leiden 1995), 345-380.

[۲۲] – Shi’i views of the death of the prophet Muhammad, in: Medieval Arabic thought: Essays in Honour of Fritz Zimmermann. ed. / R Hansberger; C Burnett; M. Afifi al-Akiti. London : Warburg Institute, ۲۰۱۲, p77-86.

[۲۳]– ETAN  KOHLBERG,  MAX SCHLOESSINGER PROFESSOR EMERITUS OF ISLAMIC STUDIES http://www.huji.ac.il/dataj/controller/ihoker/MOP-STAFF_LINK?sno=247311 (accessed 19May 2015)

مرکز پژوهشی جامعه المصطفی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار