تاریخ انتشار :

گفتگو با دختر زرتشتی که متاثر از شهدا مسلمان شد:

حدود ۳۰۰ کتاب خواندم تا مسلمان شدم / همه چیز با دو کتاب دفاع مقدس شروع شد

حدود ۳۰۰ کتاب در این دوران خواندم. وقتی با خودم گفتم که حالا من مسلمان شده‌ام بعد از آن بحث و چالش اصلی شیعه و سنی شدن من بود هیچ چیزی نمی‌دانستم که فرق شیعه و سنی چیست.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان صبا دختر جوانی است که به تازگی به اسلام مشرف شده است. وی که قبل از این آیین زرتشت داشته در تهران سکونت دارد و در رشته نفت تحصیل می‌کند. خانواده او از زرتشتی‌های آذربایجان هستند اما اصالتاً از روس‌های مهاجر محسوب می‌شوند که ظاهراً پیش از آن مسیحی مذهب بوده‌اند. با همکاری انجمن شهید ادواردو آنیلی، با او از طریق یکی از کارشناسان ادیان در رادیو اداره می‌شود آشنا شدیم.

چطور شد به اسلام مشرف شدید؟
دوسال قبل یکی از دوستان کتاب‌هایی درباره دفاع مقدس به من داد به نام «پایی که جاماند» و «نورالدین پسر ایران». این دو کتاب خیلی روی من اثر گذاشت. به آثار دفاع مقدس علاقه پیدا کردم و به سمت این آثار رفتم و به وصایای شهدا توجه بیشتر نمودم دیدم در همه آنها سه اصل مهم تکرار و تأکید شده است: اول ولایت فقیه، دوم حجاب و سوم پایداری در دین. وقتی این امور را با دین خودمان مقایسه کردم دیدم چقدر فرق است بین دین من و اسلام. چقدر اسلام آرامش می‌دهد و به چه نکات جالبی تأکید دارد. در دین زرتشت ذکری نداریم تا استرسمان را کم کنیم ولی اسلام گستردگی منحصر به‌فرد دارد. این شد که تصمیم گرفتم بیشتر بخوانم و کم‌کم متوجه شدم اسلام کامل‌تر و ارجح‌تر از زرتشت است. تحقیق کردم تا اسلام را بیشتر بشناسم. اوایل ماه رمضان امسال بود که بعد از مطالعه و تحقیق با خودم گفتم من مسلمان هستم.
چه چیزی بیشتر روی شما اثرگذار بود؟
صحبت های آیت‌الله مکارم شیرازی بعد از اذان در ماه رمضان خیلی روی من اثر گذاشت و سخنرانی‌های مرحوم مهدوی کنی را هم دوست داشتم. برنامه‌های آقای قرائتی را هم دنبال می‌کنم خیلی روان و ساده حرف می‌زند، برایم قابل درک است.

خانواده معترض نبودند که پای سخنرانی می‌نشینید؟
زیاد کسی به این امور توجه نمی‌کرد چون من مراقب بودم تا شک آنها برانگیخته نشود و علی‌الظاهر به مسائل دینی خودمان می‌پرداختم.

چه کتاب‌هایی را خواندید؟
کتاب‌های مختلفی را خواندم. مثلاً تمام آثار مطهری، شریعتی، آیت‌الله طالقانی، کتاب کشف‌الغطا آیت‌الله طباطبایی که خیلی سخت بود و به جز چند نکته نتوانستم خیلی از مفاهیمش را که سنگین بود بفهمم، اما خواندم، یکسری از استادان هم به من خیلی کمک کردند غیر از درس، اخلاق هم به من آموزش دادند، تا جایی که احساس می‌کنم بهترین سال عمرم همان سال پیش دانشگاهی‌ام بود تا آنجا که شمردم حدود ۳۰۰ کتاب در این دوران خواندم. وقتی با خودم گفتم که حالا من مسلمان شده‌ام بعد از آن بحث و چالش اصلی شیعه و سنی شدن من بود هیچ چیزی نمی‌دانستم که فرق شیعه و سنی چیست.

شما که در محیطی اسلامی بزرگ شده بودید و در هرحال نسبت به مذهب شیعه باید شناخت داشته باشید؟
نه من در محیط شیعی بزرگ نشدم، راهنمایی و دبیرستانم را در مدرسه میخائیل کارباچیف، درس خوانده‌ام که هم مسیحی دارد هم زرتشتی، فقط در پیش دانشگاهی به مدرسه مسلمان‌ها رفتم، اخلاق و رفتار معلم‌ها در این دوران خیلی روی من اثر گذاشت، تا اینکه امسال به همراه خواهرم و همسرش مشهد رفتیم. آن زمان نمی‌دانستم چه مناسبتی است. بعدها فهمیدم عید فطر بوده است. آنجا جلسه‌ای بود که چند نفر با هم صحبت می‌کردند. فهمیدم بحث شیعه و سنی است. روحانی استدلال‌های قوی و محکمی داشت. خیلی به دلم نشست. ازهمان جا جرقه‌ای به ذهنم خطور کرد تا درباره شیعه و سنی بیشتر بدانم. تا اوایل آبان ماه امسال شروع به تحقیق کردم ولی هیچ کدام به اندازه کتاب الغدیر و آیه ۵۵ سوره مائده یعنی همان آیه ولایت روی من اثر نگذاشت و برایم به این اندازه مستدل و قوی نبود. هرچه جلو رفتم حقانیت حضرت علی برایم مشخص شد.

شما زبان خاصی دارید؟
بله ولی ما مردم عادی مثل بقیه حرف می‌زنیم. زبان اوستایی یکسری الفبایی دارد و دعاهای خاص نه بیشتر که موبدها از آن استفاده می‌کنند و اوستایی حرف می‌زنند.

عربی را کجا یاد گرفتید؟
پیش دانشگاهی که بودم برای کنکور باید می‌دانستم برای همین کلاس رفتم. اگر مسئله اخلاقی می‌شنیدم می‌نوشتم و بعد درباره آن تحقیق می‌کردم البته استاد عربی به من کمک زیادی کرد.

وقتی خانواده متوجه تغییر دین شما شدند چه واکنشی نشان دادند؟
فقط پدر و مادرم می‌دانند و خیلی ناراحت شدند. چند روز جواب من را نمی‌دادند. پدرم گفت حق نداری در خانه پا بگذاری تو آبروی من را بردی دیگر برنگرد و مادر هم گفت اگر مسلمان شوی دیگر دختر من نیستی! من از این بابت همیشه می‌ترسیدم که طرد شوم حالا این اتفاق افتاد. قبل از این شب‌ها خیلی می‌ترسیدم و پیش مادرم می‌خوابیدم از وقتی مسلمان شدم و نماز خواندن را یاد گرفتم در اتاق خودم می‌خوابم تا نماز صبح بخوانم، نمی‌خواستم متوجه شوند ولی یک بار موقع نماز صبح مادرم من را دیده بود و همین باعث جنجال اساسی شد. همین طور که اسمم را در شناسنامه هم تغییر دادم و زهرا گذاشتم بیشتر عصبانی شدند. از چشم پدر و مادرم افتادم آنها خیلی من را دوست داشتند.

 نماز خواندن سه بار در روز سخت نیست؟
دوستان مسلمان داشتم و هیچ کس نمی‌دانست من چه آیینی دارم بعضی عبارات، بیانات و حالات نماز را تا حدودی یاد گرفته بودم تا به کسی برنخورد چون برخی افراطی برخورد می‌کردند، به من گفته بودند مجوس و آتش پرست و این توهین‌ها باعث شده بود بترسم و بیان نکنم.

جالب‌ترین مورد درباره شخصیت پیامبر را چه می‌دانید؟
بزرگ‌ترین ویژگی پیامبر اسلام این است که همه گیر بودند خیلی از چیزهایی که در دین زرتشت، مسیحیت و دین‌های دیگر هست را ایشان خیلی ساده‌تر بیان کردند. فیلم «محمد‌رسول الله» آقای مجیدی را هم دیدم فوق‌العاده بود.

خانواده شما متأثر از ماهواره هم هستند؟
ما ماهواره نداریم.

چرا؟
چون باعث تزلزل خانواده می‌شود و خانواده من دوست ندارند، برادرم بعد از ازدواج ماهواره گرفت و زندگی‌اش با مشکلات زیادی مواجه شد.

شبکه‌های ماهواره‌ای خیلی روی باستان گرایی و زرتشت تبلیغات دارند و خیلی از هم نسل‌های شما هم که حتی مسلمان‌زاده هستند تحت تأثیر اینها قرار می‌گیرند، نظر شما به عنوان کسی که زرتشتی بوده، چیست؟
دو مسئله وجود دارد یکی کوروش پرستی و دیگری زرتشتی‌گری. به نظرم خیلی از اینها تحت تأثیر کوروش‌پرستی قرار می‌گیرند که با دین زرتشت فرق دارد، این دو از هم جدا هستند. زمانی که کوروش بود زرتشت نبود ولی در فضای مجازی زیاد دیده‌ام که این دو را با هم مرتبط می‌دانند. اینها بیشتر کوروش پرست و نژادپرست هستند.

 در فضای مجازی با کانال‌های مذهبی مثلammarion انسانم آرزوست ارتباط دارید؟
بله، اما اولین کانالی که دیدم کانال عاشقان‌های پاک بود خیلی دوست داشتم. کانال‌های شعر، فرهنگی و مذهبی را هم دنبال می‌کنم.

غیر از کانالammarion انسانم آرزوست جای دیگری نبود که سؤالاتتان را بپرسید؟
در اینستاگرام حجت‌الاسلام شهاب مرادی سؤال می‌نوشتم ولی جوابی نمی‌داد و مخاطبان ایشان پاسخم را می‌دادند یا در سایت آقای خامنه‌ای سؤالاتم را می‌پرسیدم اما بیشتر از همه گله داشتم که چرا در فضای مجازی دین اسلام تبلیغ نمی‌شود.

از سایت‌های اسلامی هم کمک گرفته‌اید؟
به فضای اینترنت زیاد اعتماد ندارم بیشتر کتاب می‌خوانم به خصوص کتاب‌های شهید مطهری که واقعاً جای سؤال برایم باقی نگذاشت. همه آنها را خواندم. گاهی اگر سؤالی باشد و جوابش را پیدا نکنم سراغ اینترنت می‌روم.

اشتراک گذاری :


  1. تاج محمد گفت:

    از نظر من بسیار کار جالبی کردید من هم به نوبه خودم برای شما تبریک میگویم خداوند بزرگ همیشه نگهدارت باشد . من نیز کتاب میخوانم ولی نمیدانم چه کتابی بخوانم من در جبه جنگ به مذهب تشیع علاقمند شدم وقتی سر شام در مسجد سفره پهن میشداینقدر به من احترام میگذاشتند که من شرمنده میشدم وقتی نوحه خونده میشد دنیای من عوض میشد از ان موقع من همیشه عاشق تشیع بودن هستم من فقط یک راهنما لازم دارم خواهش میکنم راهنمایی کنید

  2. تاج محمد گفت:

    بسیار خوشحال کننده است موفق وپیروز باشید

آخرین اخبار