تاریخ انتشار :

مصطفی سالوادور

ماجرای تاسیس مرکز اسلامی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) توسط باستان شناسی که تازه مسلمان است

اگر مخاطب خود را به درستی نشناسد احتمال هست تلاشش برای تبلیغ به نتیجه نرسد. از سوی دیگر مبلغ باید فرهنگ کشوری را که در آن تبلیغ می کند به طور دقیق بشناسد نه با مطالعه یک کتاب درباره آن کشور که در این صورت در تبلیغ خود موفق نخواهد بود.

IMG12040406

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   مصطفی سالوادور مدیر مرکز اسلامی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) در کشور السالوادور درباره نحوه تشرفش به اسلام و فعالیت های تبلیغی و دینی اش در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی و راه حل برون رفت از بحران های جهان اسلام به گفت و گو پرداخت.

لطفا در ابتدا خود را معرفی کنید و از نحوه تشرفتان به اسلام بگویید؟

من اسکار سالوادور رودریگزپیندا از کشورالسالوادور هستم. در یک خانواده کاتولیک به دنیا آمدم و ۱۵ سال پیش با تحقیق و مطالعه مسلمان شدم. درواقع کسی اسلام را به من معرفی نکرد، اما خوشبختانه و شکر خدا از طریق مطالعه کتاب های فراوان با دین مبین اسلام آشنا شدم. زمانی که می خواستم مسلمان شوم با یک مشکل خیلی بزرگ روبرو شدم و آن این بود که درکشور السالوادور هیچ مسلمانی وجود نداشت و حتی یک مسلمان پیدا نکردم که پیش او بروم و شهادتین را بگویم .
بنابراین من در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی به نام گواتمالا که همسایه ما است مسلمان شدم. این در حالی است که هنوز پدر و مادرو برادران من مسیحی هستند ولی همسرو فرزندانم مسلمان هستند .
وقتی مسلمان شدم اسم پیامبر(صلی الله علیع واله) را برای خودم انتخاب کردم و در حال حاضر مردم من را به نام مصطفی می شناسند.
تبلیغ اسلام در کشور السالوادور را چگونه آغاز کردید؟
من تنها مسلمان کشورم درآن زمان بودم و نمی خواستم تنها باشم . بعد از مشورت با همسرم به این نتیجه رسیدم که باید یک محلی تاسیس کنم که دین جدیدم یعنی اسلام مبین را به مردم السالوادور معرفی کنم.
بنابراین تصمیم گرفتم یک کتابخانه اسلامی تاسیس کنم. من در آن موقع یک کتاب اسلامی هم نداشتم ولی مطالب مختلفی درباره اسلام در اینترنت پیدا کردم و با چاپگر شخصی ام مطالب را چاپ کردم و برای جزوات جلد گذاشتم و بدین ترتیب ۷۰ جلد را جمع آوری کردم و بعد از آن در روزنامه السالوادور اعلام کردم که کتابخانه ای موجود است و اسم آن را کتابخانه حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) گذاشتم و این اولین قدم تبلیغ اسلام در السالوادور بود.

در مرکز اسلامی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) چه فعالیت هایی دارید و حدودا چه تعداد مسلمان شیعه در السالوادور زندگی می کنند؟
در حال حاضر حدود ۱۵۰ مسلمان شیعه در کشور السالوادور زندگی می کنند که به برکت فعالیت های کتابخانه فاطمه الزهرا(س) مسلمان شدند. بعد از گذشت چند سال این مرکز در حال حاضر فعال ترین مرکز در کل منطقه آمریکا مرکزی است که از ۷ کشور هوندرای، نیکوراگوئه، السالوادور، بلیز، گواتمالا ،کاستاریکا و پاناما تشکیل شده است.
این مرکز علاوه بر یک کتابخانه کامل، دارای مصلی برای اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم دینی است ، همچنین یک سالن کنفرانس دارد که کنفرانس های مختلف درباره موضوعات گوناگون اسلامی در آن برگزار می شود و دوره های آموزش تاریخ اسلام و عقاید اسلام برای تمام مردم نه فقط مسلمانان بلکه برای دانشجویان اجرا می شود.
همچنین یک رادیو به نام رادیو مناره داریم که شکر خدا فعال است و استقبال مردم از آن خیلی خوب هست

با توجه به تعداد اندک جمعیت مسلمان السالوادور، جریان های انحرافی اسلامی چه مقدار در این کشور حضور و فعالیت دارند؟
الحمدالله هنوز وهابیت آنجا نرسیده است و با توجه به اینکه من اولین مسلمان آن کشور بودم مسلمان مکتب یا مذهب دیگر آنجا زندگی نمی کنند و بزرگترین جمعیت مسلمانان، شیعیان هستند.
البته چند سال پیش متاسفانه یک حرکت غیر اسلامی به راه افتاد که به نظر من یک حرکت شبه اسلامی بود و نمی توانم بگویم آنها مسلمان هستند. چون در مراسم آنها هم کتاب مقدس مسیحی ها می خواندند و هم قرآن قرائت می کردند و اسم عجیب وغریب روی موسسه شان می گذاشتند به نام کلیسای اسلامی! .
در حالی که همه ما می دانیم در اسلام چیزی به نام کلیسا نداریم و این یک لفظ یونانی و مسیحی است.

نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای آمریکای مرکزی به ویژه السالوادور چگونه است؟
در واقع صهیونیسم در کشورهای کوچک آمریکای مرکزی خیلی نفوذ دارد و دارای کنسول هستند و همه رسانه های آن ها در دست خانواده های یهودی صهیونیسم است و اسم و فامیل آنها عبری است.
واز سوی دیگرحضور رژیم صهیونیستی برای مسلمان ها یک مانع است؛ چراکه شبکه های تلویزیونی و روزنامه های آنها علیه اسلام و مسلمانان تبلیغ بسیار زیاد دارند و اسلام و مسلمان ها را به عنوان تروریسم معرفی می کنند .
مردم السالوادور از آنجا که با اسلام آشنا نیستند، به خاطر این تبلیغ های گسترده از مسلمان ها خیلی می ترسند پس ما با این مشکل روبرو هستیم و باید اطلاعات زیادی به مردم بدهیم و آنها را با اسلام آشنا کنیم.
ما برای تبلیغ محدودیت زیادی داریم و برخی تبلیغ های ما غیر مستقیم است مثلا در رادیو مناره با یک روش خوب توانستیم به تاثیر خوبی دست یابیم.

معمولا از چه روش های تبلیغی برای ترویج اسلام استفاده می کنید؟
در رادیو مناره ملودی ها و موسیقی های جهان اسلام را برای مردم پخش می کنیم که برای مردم خیلی جالب و جذاب است و در میان این ملودی ها پیام علیه داعش می فرستیم و به معرفی حقیقت داعش و بوکوحرام و همه گروه های تروریستی می پردازیم و توضیح می دهیم که این گروه های تروریستی ربطی با اسلام و مسلمانان ندارد.
قبل از آمدن به ایران ما توانستیم این مرکز کوچک را راه اندازی کنیم بدون اینکه کمکی از کسی بگیریم. اما در حال حاضر از پیشنهادات و مشورت های علمای قم بهره مند می شویم و در راستای تبلیغ دین از آن استفاده می کنیم، اما در عملکرد مستقل هستیم.

در عرصه تبلیغ دین مبین اسلام در سطح بین الملل چگونه رفتار می کنید؟
ما نمی توانیم فقط یک نوع روش را برای تبلیغ انتخاب کنیم. در واقع یک مبلغ باید ۱۰۰ درصد مخاطبش را بشناشد، اگر مخاطب خود را به درستی نشناسد احتمال هست تلاشش برای تبلیغ به نتیجه نرسد. از سوی دیگر مبلغ باید فرهنگ کشوری را که در آن تبلیغ می کند به طور دقیق بشناسد نه با مطالعه یک کتاب درباره آن کشور که در این صورت در تبلیغ خود موفق نخواهد بود.
مثلا اگر من یک مبلغ ایرانی بودم و به یک کشور دیگر می رفتم با روش تبلیغ اینجا که خاص مردم ایران است نمی توانستم تبلیغ کنم .
البته ما یک اصول مشتر ک داریم، اما روش ها متفاوت است؛ مثلا در کشور خودم می دانم مردم کشورم علاقه زیادی به شعر دارند، پس شعر، سینما، نقاشی وسایلی است که می توانم از طریق آنها دین مبین اسلام را تبلیغ کنم.

به نظر شما راه حل برون رفت از مسائل و بحران های کشورهای اسلامی که در حال حاضر عرصه تاخت و تاز بیگانگان است چه می باشد؟
همانطورکه مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان اجلاس وحدت اسلامی تاکید کردند نباید اتکا به کشورهای بیگانه داشته باشیم.
در واقع مسلمان ها نباید اجازه دهند آمریکا و کشورهای اروپایی در امور کشورهای اسلامی دخالت کنند، اما متاسفانه بعض از مردم در کشورهای اسلامی می خواهند از فرهنگ غیر اسلامی یعنی فرهنگ آمریکایی و اروپایی الگو بگیرند، در حالی که ما مسلمانها الگوهای بهتری مانند شخصیت حضرت رسول (صلی الله علیه واله) و اهل بیت (علیهم السلام) داریم. در واقع اگر ما به طور دقیق و کامل از این الگوها پیروی می کردیم الان گرفتار بسیاری از مشکلات و بحران ها نبودیم.

در زمینه تبلیغ دین اسلام از طریق تهیه کتاب های مورد نیاز و ترجمه متون اسلامی به زبان مردم کشورتان تاکنون چه اقداماتی را انجام دادید؟
در شهر قم یک موسسه مهم است به نام الهام شرق به مدیریت حجت الاسلام ربانی است که کتاب های اسلامی را به زبان اسپانیولی هدیه می کند. در حقیقت می توانم بگویم بدون شک تبلیغ اسلام در قاره آمریکای لاتین با تلاش و کوشش حجت الاسلام ربانی شکل گرفته و ایشان اولین کسی بودند که نگرانی واقعی برای گسترش اسلام در آن سرزمین دور افتاده را داشتند.
همچنین ما از این موسسه کتاب های اسلامی را برای مسلمانان کشورهای آمریکا لاتین می فرستیم و به دانشگاه های این کشورها کتاب ارسال می کنیم.
و در نمایشگاه کتاب آمریکا لاتین حضور پیدا کردیم و شکر خدا کتاب مهمی که در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) به زبان اسپانیایی و پرتغالی ترجمه شده بود را در این نمایشگاه عرضه کردیم. همچنین یک خبر خوب دیگر در عرصه تبلیغ اسلام ترجمه قرآن کریم به زبان اسپانیایی از سوی حجت الاسلام ربانی است که امیدواریم ترجمه خوبی شود.
همچنین ما دارای فروشگاه الکترونیکی هستیم که کتاب های مختلفی را می توان در قالب “پی دی اف” از طریق آن دانلود کرد.

گفتگو: وجیهه سادات حسینی

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار