تاریخ انتشار :

محريزه بوسعديا ( لائیب )

بانوی رهیافته فرانسوی که ثروتش را خرج تشیع کرد + عکس

می افتخار ایشان این بود که امام خمینی ( ره ) شخصا با یک چایی با دست مبارکش از این ایشان در جمکران پذیرایی کرده

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مرحومه خانم محریزه بوسعدیا ( لائیب ) اهل تونس و از ساکنین شهر پاریس بانوی بزرگواری که ٣۵ سال قبل به مذهب تشیع مشرف شد این مرحومه از ثروت زیادی برخوردار بود خودش می گفت که قبلا ها به مرکز ایرانی ها می أمده و مهر نماز ها را می ربایده چون گفته بودند اینها بت پرست هستند بعد که اگاهی پیدا کرد و شیعه شد دایم استغفار می کرد . وقتی شیعه شد تمام خدمه و دوستان او نیز شیعه شدند خانم لائیب به پیروی از سرور خود حضرت خدیجه کبری ( علیه السلام ) تمامی ثروت خود را در راه اسلام خرج کرد. بنحوی که در اخر عمری اموراتش بسختی می گذشت تمامی افتخار ایشان این بود که امام خمینی ( ره ) شخصا با یک چایی با دست مبارکش از این ایشان در جمکران پذیرایی کرده ،خانم لائیب هفته گذشته در پاریس در گذشت و بنا بر وصیت ایشان پیکر مطهرشان به همت شیعیان فرانسه و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس به تهران انتقال داده شد و در روز میلاد پیامبر اسلام،سه شنبه در شهر مقدس قم بخاک سپرده شد

 

در مراسم تشییع این بانوی خیر و واقف فرانسوی؛ سلیمانی وزیر ارتباطات دولت سابق وهمچنین مدیر کل رابط عمومی استانداری قم و جمعی ازمدیران ، مردم ، بسیجیان شمال غرب تهران و قم و همچنین فرزندان و وابستگان خارجی وی از کشور های مختلف حضور داشتند.

یکی از همراهان بانو لائیب درباره نحوه آشنایی با حضرت امام خمینی (ره) و مذهب شیعه می‌گوید: جمعه‌ای در مسجد جامع پاریس، نزدیک ورودی مسجد جامع که دانشجویان مسلمان انقلابی ایرانی بساط عرضه کتاب را پهن می‌کردند و گاه بین نمازگزاران اعلامیه پخش می‌کردند، نشانی کانون اسلامی را در پای اعلامیه‌ای خوانده و خواسته بود که به کانون اسلامی بیاید تا با مسلمانان شیعه نیز آشنا گردد.
بانو لائیب خودش می‌گوید: تا پیش از آمدن به کانون اسلامی، آگاهی چندانی از انقلاب اسلامی ایران نداشتم، مذهب موروثی‌ام نیز مالکی بود و از تشیع جز نامی و چند خبر ناقص چیزی نمی‌دانستم.

لیکن دیری نینجامید که حاج‌خانم پای ثابت مراسم فرهنگی و مذهبی کانون اسلامی شد و همراه او، ده‌ها نفر از خویشاوندان و کارکنان مجموعه بزرگ اقتصادی متعلق به او و پیش از همه، همسرش مرحوم حاج‌آقا لائیب که همراه وفادار او نیز بود.

این زوج میان‌سال ثروتمند، چنان شیفته سیره حضرت امام خمینی (ره) و ارزش‌ها و آموزه‌های انقلاب شکوهمند اسلامی گردیدند که هر آنچه داشتند خالصانه وقف اسلام ناب محمدی کردند. ایشان دیگر برای خود هویتی جز “پیرو خمینی” قائل نبودند و هزینه سنگین این پیروی را نیز از جان‌ودل پرداختند.
از فعالیت‌های کانون اسلامی به هراندازه که لازم می‌بود و به هرگونه که می‌شد، حمایت می‌کردند. بعدها با بسته شدن کانون توسط نیروهای امنیتی – انتظامی فرانسه و اخراج بسیاری از دانشجویان مسلمان انقلابی ایرانی از این کشور، این دو همچنان تکاپوهای فرهنگی و مذهبی خود را تداوم دادند و بر سر این را ه، سختی‌ها و مرارت‌های فراوان کشیدند.

فعالیت‌های اقتصادی ایشان با محدودیت‌ها و موانع متعددی روبرو گردید تا جایی که بخش بیشتر ثروتشان از بین رفت. تهدیدهای گوناگونی متوجه این خانواده و به‌ویژه حاج‌خانم لائیب شد. نهایت حاج‌خانم را به اتهام‌هایی واهی، برای ماه‌ها به زندان انداختند. ولی در زندان نیز او از پای ننشست و زنان زندانی فرانسوی و عرب را با اسلام آشنا ساخت و براثر تکاپوهای هدایت گرایانه او، بسیاری از این به استضعاف کشیده شدگان، به اسلام و ایمان درآمده و با پشتیبانی حاج‌خانم در همان زندان حجاب بر سر کردند. با همت او در برخی از سلول‌های زندان، تصویر حضرت امام خمینی (ره) و برگه‌هایی حاوی آیات نورانی قران کریم و اسامی مبارک پیامبر اکرم (ص) و خاندان طاهرینش (ع) نصب گردید. موضوعی که موجب خشم فراوان برخی از نیروهای امنیتی – انتظامی زندان گردیده بود.
وی پس از رهایی از زندان باوجودآنکه تحت نظر بود و هرازگاهی توسط نیروهای امنیتی – انتظامی کشور اقامت گاهش فراخوانده می‌شد و علی‌رغم تهدیدهایی که گاه‌گاه از سوی پیروان باورهای افراطی ستیزه‌جو متوجه او و خانواده‌اش می‌گردید تا آنگاه‌که بر بستر بیماری سخت نیفتاده بود و تا آنجا که می‌توانست، تکاپوهای مبارک خود را درراه مقدس اسلام ناب و تبلیغ ارزش‌های انقلاب اسلامی ادامه داد و حتی از دست دادن همسر ارجمند و همراه مقاومش حاج‌آقا لائیب، خللی در اراده او پدید نیاورد. ده‌ها کانون هدایت را در قالب مسجد و حسینیه و مرکز فرهنگیمذهبی و غیره در سراسر فرانسه بنا نهاد و حمایت کرد که هرکدام از آنان چون مشعل‌های هدایت در این سرزمین می‌درخشند.

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در دوران دانشجویی خود در فرانسه با خانم محرز لائیب در ارتباط بود را در مورد فعالیت‌های وی در حمایت از انقلاب اسلامی و دعوت سایرین به اسلام می‌خوانیم.

سلیمانی در گفتگو با فارس گفت: خانم لائیب علاوه بر گرایشش به اسلام و تشیع تلاش و توانایی زیادی را برای دعوت سایرین به اسلام داشت و افراد زیادی توسط وی به اسلام روی آوردند.

وی افزود: پس از مدتی خانم لائیب بدون هیچ دلیلی توسط پلیس فرانسه بازداشت و به زندان منتقل شد اما وی در زندان نیز افراد زیادی را با اسلام آشنا و آنان هم دین مبین اسلام را انتخاب کردند و وقتی پلیس فرانسه دید که ماندن این خانم در زندان برای آن‌ها بی‌فایده است وی را آزاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خانم لائیب سال (۱۳۶۳) به ایران سفر کرد و در زمانی که در ایران بود ما توانستیم یک کارت دعوت دیدار مردمی با امام خمینی (ره) را برای وی تهیه کنیم. وقتی خانم لائیب به دیدار امام رفت از زمان ورود امام به مکان سخنرانی و تا پایان مجلس و خروج امام اشک شوق می‌ریخت.

خانم لائیب

سلیمانی خاطرنشان کرد: خانم لائیب همواره به مستمندان کمک و شرایط مالی زندگی و ازدواج و امرارمعاش آنان را فراهم می‌کرد و همین اقدام وی موجب گرایش بسیاری از افراد به اسلام می‌شد.

وی افزود: خانم لائیب وصیت کرده بود که پس از مرگ در ایران به خاک سپرده شود و به همین سبب پیکر وی برای تشییع و تدفین به ایران منتقل و در شهر قم به خاک سپرده شد.

محمد حسین امیر – اردوش درباره وی در یادداشتی چنین می نویسد:

سال ۱۳۶۰ بود که او نیز مانند بسیاری از دیگر کسانی که خداوند سرنوشتی متفاوت از دیگر پاریس نشینان برایشان رقم زده بود، پایش به کانون اسلامی باز شد، تا او نیز شهروند پاریسی متفاوت شود!. مانندکمال یا “ژروم” ؛ نوجوان فرانسوی یا ابوحسین علی سنقنقی مردی میان سال از سوریه.
شگفت آن که، کمال که پس از چندماهی آمد و شد به کانون اسلامی، برای آموختن علوم اسلامی به حوزه علمیه قم  شتافت و سالیانی در مدارس علمیه این شهر به کسب دانش دینی پرداخت، با پیوستن به نبرد “مرصاد”، توسط منافقین کور دل به شهادت رسید و پیکر پاک او در گلستان شهدای قم جای گرفت.
ابوحسین علی نیز که به دلیل همراهی با برادران کانون اسلامی، اجازه  نمایشگاه فرش او در پاریس لغو گردید و به ناچار به سوریه باز گشت، سال ها بعد که شعله آتش فتنه ها در شام بالا گرفت، با خانواده تهدید شده خود، در قم پناه گرفت و چند ماهی پیش، عمر به سر آورد و در گوشه ای دیگر از همین قبرستان بقیع آرمیده است.

باری حاج خانم که بیشتر اهل کانون او را به همین عنوان می شناختند و نام و نشان دقیق او را نمی دانستند، نیز چون بسیاری دیگر، راه کانون اسلامی ( نام پیشین انجمن اسلامی دانشجویان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا؛ محل فعلی نمایندگی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس) را از مسجد جسته بود. جمعه ای در مسجد جامع پاریس ، نزدیک ورودگاه مسجد جامع که دانشجویان مسلمان انقلابی ایرانی بساط عرضه کتاب را می چیدند و گاه بین نماز گزاران اعلامیه پخش می کردند، نشانی کانون اسلامی را در پای اعلامیه ای خوانده و خواسته بود که به کانون اسلامی بیاید تا با مسلمانان شیعه نیز آشنا گردد. در حقیقت این خواست خدا بود که زندگانی او را در مسیری دیگر پیش برد.

مراسم ختم بانوی مسلمان فرانسوی که از محبین اهل بیت علیهم السلام واز چهره های شاخص و فعال شیعه در فرانسه بودند فرداشب (شب جمعه دهم دی)در مسجد رفعت خیابان صفاییه برگزار می شود.

moharrazeh1 moharrazeh2 moharrazeh3 moharrazeh4 moharrazeh5 moharrazeh6- moharrazeh7

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار