تاریخ انتشار :

نسل کشی

از کشتار ۵۰۰ هزار شیعه کامبوجی به دست خمرهای سرخ چه می دانید؟

اکثریت قربانیان مسلمان کامبوج که به دست سربازان و عناصر خمرهای سرخ کشته شدند از اقلیت شیعه “چام” بودند. این شیعیان بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ به دست حکومت کمونیستی وقت از میان رفتند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مردم کامبوج سالهای وحشتناک و سیاه تسلط خمرهای سرخ بر کشورشان را هرگز فراموش نمی کنند. این گروه اشتراکی و کمونیستی با سیاست های احمقانه جمعیت کشی و شهرزدایی خود یک سوم جمعیت کامبوج در دهه ۷۰ میلادی را کشت.
به گزارش الجزیره، “پول پوت” رهبر خمرهای سرخ پیش از آنکه به دست عدالت سپرده شود مرد اما دیگر رهبران این گروه وحشی نیز چندان که باید به سزای اعمال خود نرسیدند.
اما در میان میلیون ها قربانی غیرنظامی خمرهای سرخ، مسلمانان نیز دیده می شوند. دست کم ۵۰۰ هزار کامبوجی به دست تروریست های خمر کشته شدند. موضوع احقاق حقوق این قربانیان خاموش وقتی مورد توجه قرار می گیرد که سازمان ملل متحد این هفته دور دیگری از دادگاه های رسیدگی به جرایم جنگی کامبوج را برگزار خواهد کرد.
اکثریت قربانیان مسلمان کامبوج که به دست سربازان و عناصر خمرهای سرخ کشته شدند از اقلیت شیعه “چام” بودند. این شیعیان بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ به دست حکومت کمونیستی وقت از میان رفتند.

Cambodia-14
تعداد قربانیان مسلمان شیعه خمرهای سرخ حتی تا بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز تخمین زده می شود. وقتی این آمار را در کنار ۷/۱ میلیون کشته از مردم کامبوج می گذاریم متوجه شدت کشتار مسلمانان این کشور می شویم.
سازمان ملل این هفته نیز سری دیگری از دادگاه جنایات جنگی کامبوج را برگزار می کند تا در آن به اتهامات “نوان چه آ” نفر شماره دوم خمرهای سرخ معروف به “برادر شماره دو” رسیدگی کند. “خی یو سام فان” مسوول مستقیم کشتار شیعیان کامبوج نیز در این دادگاه حضور خواهد داشت. اتهام این دو رهبر سابق خمرهای سرخ از میان بردن دسته جمعی یک نژاد یا مذهب است.
این دادگاه هردو جنایتکار را به جرم نسل کشی و جنایت علیه بشریت در اوت سال ۲۰۱۴ به حبس ابد محکوم کرد. آنها نیز علیه حکم خود تقاضای فرجام خواهی کردند و خواستار رسیدگی مجدد به اتهامات خود شدند. این درحالی است که بسیاری از آدم کش های خمر سالها پیش یا در خانه و یا زندان از دنیا رفته اند.
در سپتامبر و اکتبر متهمان در برابر شاهدانی که از نحوه کشتارهای وحشیانه، خاطراتی تعریف کردند، قرار گرفتند. یکی از شاهدان که ۵۷ سال سن داشت ماجرایی جدا کردن شیعیان چام از خمرها را به دست سربازان خمر سرخ تعریف کرد که در یک نمونه ۳۰۰ زن از بقیه جدا شده بودند.
این شاهد می گفت سربازان از زنان می پرسیدند که چام هستند یا خمر؟ هرکس می گفتند چام است از صف جدا می شد و دیگر کسی او را نمی دید. این زن می گوید من به دروغ به آنها گفتم که خمر هستم و بعد انبوه اجساد زنان را که روی آب شناور بودند مشاهده کردم.
عده ای در کامبوج تلاش می کنند دادگاه رسیدگی به جنایات علیه شیعیان این کشور را زیر سوال ببرند. یکی از این گروه وکلای مدافع متهمان هستند که به روند رسیدگی و پایان بندی پرونده اعتراض دارند. برخی نیز می گویند کشتاری صورت نگرفته بلکه چام ها در سال ۱۹۷۵ شورش کردند و به این دلیل با آنها برخورد شد.
این درحالی است که اسناد محکمی از دستور رهبران رده بالای خمرهای سرخ برای نابودی نسل چام صادر شده و به دست دادگاه رسیده است. در یکی از این اسناد که توسط دادستان نیز مشاهده شده، یک رهبر خمر سرخ به همه سربازان خود دستور می دهد که همه شیعیان چام را در کامبوج نابود کنند تا اثری از آنها در کشور باقی نماند؛ این نامه که به سال ۱۹۷۹ بازمی گردد تاکید می کند که هرکس با این دستور مخالفت کند کشته خواهد شد. این نامه خواستار نابودی زبان، فرهنگ و مذهب چام در کل مناطق تحت کنترل خمرهای سرخ شده است.

620px-Buddhist_monks_in_front_of_the_Angkor_Wat
“فارینا سو” از بنیاد تاریخ شفاهی چام بسیاری از این اسناد و خاطرات را نگهداری کرده و به صورت کپی در اختیار دادگاه نیز قرار داده است. او می گوید خمرها با مذهب مخالف بودند و به همین خاطر مفتی اعظم چام را کشتند و مساجد این قوم را ویران کردند.
جلسه فرجام خواهی جنایت علیه مسلمانان چام امروز پنجشنبه ۱۹ نوامبر در کامبوج برگزار خواهد شد.
منبع: الجزیره
ترجمه: شفقنا

کانال رسمی  سایت رهیافتگان در تلگرام https://telegram.me/rahyafte_com

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار