تاریخ انتشار :

سوئد

در مقبره یک وایکینگ انگشتر مزین به لفظ جلاله «الله»کشف شد! +عکس

شت: این انگشتر نقره از یک تابوت چوبی بدست آمده که متعلق به زنی است که در حدود سال ۸۵۰ میلادی دفن شده و نخستین بار در طی کاوش های باستان شناسی مقبره های دوران وایکینگ مابین سال های ۱۸۷۲ و ۱۸۹۵ در جزیره بیرکا در نزدیکی استکهلم، پایتخت سوئد، کشف شده است.

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) کشف نوشته اسلامی بر یک انگشتری که از داخل تابوت یک وایکینگ بدست آمده، گفته های قدیمی مبنی بر وجود ارتباط مابین اسکاندیناوی های دوره وایکینگ و جهان اسلام را تایید کرد.

دیسکاوری نیوز در این باره نوشت: این انگشتر نقره از یک تابوت چوبی بدست آمده که متعلق به زنی است که در حدود سال ۸۵۰ میلادی دفن شده و نخستین بار در طی کاوش های باستان شناسی مقبره های دوران وایکینگ مابین سال های ۱۸۷۲ و ۱۸۹۵ در جزیره بیرکا در نزدیکی استکهلم، پایتخت سوئد، کشف شده است.
اما دانشمندان به تازگی با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی موفق شده اند دریابند که نوشته نگین این انگشتری به خط کوفی عربی و کلمه «ان شاءالله» است.
سباستین وارملاندر، بیوفیزیکدان دانشگاه استکهلم دراین باره گفته است: «این تنها انگشتری دارای نوشته به زبان عربی است که در اسکاندیناوی کشف شده است. ما چندین انگشتری دیگر نیز به سبک عربی داریم اما آنها بدون نوشته هستند».
وارملاندر و همکارانش پس از این کشف در ماه فوریه در “مجله اسکنینگ” نوشتند: «تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهد که انگشتر مورد مطالعه شامل آلیاژ نقره با کیفیت بسیار بالاست (۹۴٫۵ درصد) که با یک سنگ شیشه ای رنگی که دارای نوشته ای به زبان عربی شامل کلمه «الله» می باشد، تزیین شده است.»

پژوهشگران سوئدی نوشته روی این سنگ صورتی رنگ را «الی الله» خوانده اند که به معنی «برای خدا» می باشد. با این حال تعابیر جایگزینی نیز برای این نوشته گفته شده به طوری که برخی آن را «ان شاءالله» به معنی «اگر خدا بخواهد» خوانده اند.
شفقنا در ادامه به نقل از منبع یاد شده افزود: بنابر نظر محققان این کشف شاهدی است بر وجود ارتباط مستقیم مابین وایکینگ ها و کشورهای اسلامی. به گفته وارملاندر حماسه های وایکینگ ها و تاریخچه ها مبین آنست که آنها به مناطق دریای سیاه، دریای خزر و ماورای آن سفر کرده اند اما هنوز نمی دانیم چه حقیقت و افسانه ای در پس این داستان است. با این حال شرایط ضرب حلقه این انگشتری وجود ارتباط مستقیم بین اسکاندیناوی های عصر وایکینگ و جهان اسلام را تصدیق می کند.
این انگشتری در حال حاضر در موزه تاریخ سوئد در استکهلم نگهداری می شود.

 

منبع : شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار