تاریخ انتشار :

نگاه رسانه‌های اندونزی به فیلم مجید مجیدی + عکس

رسانه های اندونزی با اشاره به موافقت ها و مخالفت های انجام گرفته در قبال فیلم حضرت محمد(ص) در سطح جهان اسلام، استقبال گسترده از فیلم را تیتر رده و از اهداف سازندگان آن مبنی بر معرفی چهره صحیح از اسلام سخن گفتند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، همزمان با معرفی و گاه اکران فیلم جهانی محمد(ص) ساخته مجید مجیدی در کشورهای مختلف، شاهد واکنش های مختلف رسانه ای در این کشورها بوده ایم.

رسانه های اندونزی در روزهای گذشته ضمن اشاره به ساخت و اکران این فیلم، برخی واکنش های انجام گرفته به این فیلم را نیز پوشش دادند.

فیلمی که می خواهد تصویر روشنی از اسلام ارائه دهد

سایت مردکا (merdeka.com) در ابتدا به واکنش مفتی اعظم عربستان به این فیلم پرداخت و در ادامه اظهارات مجید مجیدی و اهدافش از تهیه و تولید این فیلم را منتشر کرد. “مردکا” نوشت: مفتی عبدالعزیز الشیخ،از علمای عربستان سعودی فیلم “محمد” را که تولید ایران است تقبیح کرد. به نظر او این فیلم که پرهزینه ترین فیلم ساخته شده در ایران است، به اسلام توهین کرده است.

دلیل مفتی عبدالعزیز الشیخ این است که در چند صحنه، تصویر حضرت محمد نشان داده شده است. وی روز چهارشنبه (۲/۹/۲۰۱۵) گفت: این فیلم، به پیامبر اسلام به عنوان الگوی جامعه توهین کرده است.

نه تنها مفتی عبدالعزیز الشیخ، رابطه العالم الاسلامی در مکه نیز به انتشار این فیلم اعتراض کرد.

این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی قرار است در خاورمیانه و همچنین اروپا پخش شود. الترکی رئیس رابطه العالم الاسلامی دبیرکل رابطه العالم الاسلامی، ایران را برای متوقف کردن صدور این فیلم در خارج از کشور یادآوری کرد. وی گفت: امت اسلام باید این فیلم را تحریم کنند.

با این حال مجید مجیدی، کارگردان ایرانی برنده جوایز سینمایی امیدوار است که این فیلم تصویر خشنی را که از اسلام ارائه شده بهبود بخشد. در این فیلم چهره پیامبر اسلام نشان داده نشده اما در برخی از صحنه ها دست و پا آن دیده شده است.

این محصول سینمایی عظیم که توجه بسیاری را به خود جلب کرده، با هزینه ۴۰ میلیون دلار ساخته شده و بخشی از سه قسمت است. فیلم ۱۴۷ دقیقه‌ای به دوران کودکی پیامبر اکرم (ص) تا سن ۱۳ سالگی می‌پردازد.

مجید مجیدی، کارگردان ۵۶ ساله ایرانی در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری «فرانس پرس» در تهران داشت، گفت: افراط گرایان مثل آن‌ها که در عراق می‌بینیم، نام اسلام را دزدیده‌اند. در جهان غرب تفسیر غلطی از اسلام ظهور کرده که تصویری خشن از این دین را نشان می‌دهد. ما اعتقاد داریم که این‌ها هیچ ربطی به دین ما ندارند.

او در ادامه به رویکرد منفی برخی کشورها به این فیلم اشاره کرد و افزود: مسلما بعضی از کشورها مثل عربستان سعودی با این فیلم مشکل خواهند داشت، اما بسیاری از کشورهای اسلامی همچون ترکیه، اندونزی، مالزی و کشورهای جنوب‌شرق آسیا خواستار این فیلم هستند.

مخالفت با چیزی که اساسا وجود ندارد!

سایت کریمینالیتاس (kriminalitas.com) هم در گزارش خود نوشت: فیلم حماسی فیلمساز ایرانی در رابطه با دوران پیش از اسلام و کودکی حضرت محمد (ص)، دولت ایران را شگفت زده کرد. این فیلم ۱۷۱ دقیقه ای مورد تحسین بسیاری در ایران قرار گرفت، اما بالعکس باعث خشمگینی علماء سنی در الازهر مصر شد.

فیلم سینمای ایرانی “محمد (ص)” به کارگردانی مجید مجیدی با هزینه ۴۰ میلیون دلار ساخته شده و پرهزینه ترین فیلم ساخته شده در ایران است.

مرکز اسلامی الازهر و برخی از علمای دینی این کشور، به بهانه اینکه فیلم”محمد رسول الله(ص)”، صدا و چهره پیامبر(ص) را مجسم کرده است، از سران کشور ایران خواستند که مانع از اکران این فیلم شوند، این در حالی است که مجید مجیدی، کارگردان فیلم، پیش از این اعلام کرده بود که ادای احترام به پیامبر اکرم(ص) در تمام صحنه‌های فیلم مورد تأکید بوده و چهره ایشان به دلیل قداست و حساسیت ویژه‌ای که وجود داشت، به نمایش در نیامده است.

الازهر در این بیانیه، مخالفت شدید خود را با به تصویرکشیدن چهره پیامبران و انبیاء الهی در فیلم‌های نمایشی و هنری به دلیل جایگاه ویژه و قداست آنان اعلام کرده است.

مرکز اسلامی الازهر در این بیانیه مدعی شده است: ساخت این‌گونه آثار از جایگاه مقدس و کمال اخلاقی و مقام والای انبیاء و فرستادگان الهی در قلوب انسان‌ها می‌کاهد.

در این بیانیه همچنین، تأکید شده که ممنوعیت مجسم‌کردن شخصیت انبیاء تنها به ممنوعیت به تصویرکشیدن چهره آن‌ها محدود نمی‌شود، بلکه مجسم‌کردن صدای انبیا نیز به هیچ وجه جایز نیست.

مجید مجیدی، کارگردان فیلم بارها تأکید کرده که هدف از ساخت این فیلم، معرفی صحیح پیامبر(ص) به دنیای غرب است و موضوع آن هم بیشتر حول دوران پیش از اسلام و عصر کودکی حضرت محمد(ص) بوده و ابراز امیدواری کرده که این فیلم موجب وحدت بیشتر میان مسلمانان شود.

در همین راستا، کمپینی از جوانان در شبکه‌های اجتماعی برای تحریم این فیلم تشکیل شده و از مسئولان کشورهای عربی و اسلامی ‌خواستند که مانع اکران این فیلم شوند و تولیدکنندگان آن را مورد پیگرد قضایی قرار دهند.

IMG21174254

پایان دادن به تصویر خشونت بار از اسلام

پایگاه سی إن إن اندونزی (CNNindonesia.com) هم در گزارش خود از ساخته مجید مجیدی نوشت: نه تنها فیلم های پرفروش هالیوود و بالیوودی توانسته اند فیلم پرهزینه بسازند، هم اکنون کشور ایران نیز توانست پرهزینه ترین فیلم در ایران را به نمایش درآورد.

به تازگی ایران توانست یک فیلم گران قیمتی را بسازد. این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی و همچنین تحت حمایت دولت ایران،حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته و ساخت آن بیش از هفت سال به طول انجامیده است.

هدف از ساخت این فیلم ۱۷۱ دقیقه ای از بین بردن چهره خشن اسلام با ارائه تصویر درستی از زندگی حضرت محمد است.

مجید مجیدی، کارگردان فیلم “محمد” تاکید کرد:این فیلم برای پایان دادن به تصویر خشونت بار از اسلام که این روزها رسانه های غربی به آن دامن می زنند ساخته شده است.

آغاز جشنواره فیلم مونترال با فیلم محمد(ص)

پایگاه اندونزیایی رپوبلیکا (republika.co.id) هم واکنش مفتی عربستان را دستمایه گزارش خود قرار داد و نوشت: عبدالعزیز الشیخ، از علماء سعودی فیلم ایرانی “محمد رسول الله” را تقبیح کرد. وی اظهار داشت: در این فیلم، دوران کودکی حضرت محمد (ص) با فضای خصومت توصیف شده است.

پیش از این، علماء عربستان اظهار داشت که فیلم محمد رسول الله،، حقایق دین اسلام را تحریف کرده است.

عبدالعزیز الشیخ گفت: این یک تحریف در اسلام و عمل ناپسندی می باشد. این اقدام، خصومت علیه اسلام است.

وی افزود:این فیلم جایگاه مقدس و کمال اخلاقی و مقام والای انبیاء و فرستادگان الهی در قلوب انسان‌ها را می‌کاهد.

پیش از نیز، مرکز اسلامی الازهر با صدور بیانیه‌ای نسبت به ساخت فیلم سینمایی “محمد رسول الله (ص)” در ایران اعتراض کرده بود و از سران کشور ایران خواسته بود مانع از اکران این فیلم شوند.

فیلم “محمد (ص)” آغازگر جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال شد و حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه در برداشته و ساخت آن بیش از هفت سال به طول انجامیده است.

فیلم ۱۴۷ دقیقه‌ای مجید مجیدی به دوران کودکی پیامبر اکرم (ص) تا سن ۱۳ سالگی می‌پردازد. این فیلم در ۱۴۳ سالن سینمای ایران آغاز شده است.

مجید مجیدی، شیر سینمای ایران

سایت اسلام اندونزی (islamindonesia.id) هم با تیتر مجید مجیدی، شیر سینمای ایران به این فیلم پرداخت و نوشت: مجید مجیدی کارگردان فیلم حضرت محمد (ص)، چند روز مانده به اکران فیلم “محمد رسول الله” گفته بود: در جهان اسلام برای معرفی فرهنگ اسلامی خیلی کوتاهی کرده‌ایم و کم‌کاری ما باعث شده عده‌ای از سر جهل یا با برنامه‌ریزی، پروژه اسلام‌هراسی را گسترش دهند.

وی افزود: در سینما به پیامبران دیگر بسیار پرداخته شده است اما درباره پیامبر ما فقط دو فیلم ساخته شده که یکی از آنها فیلم مشهور مصطفی عقاد است و دیگری هم فیلم ما. اما باور ما بر این بوده و هست که ما باید راه را نشان دهیم و قرائت درستی از دین اسلام را به دنیای امروزی ارائه کنیم و با همین نگاه از هفت سال پیش پروژه حضرت محمد (ص) را آغاز کردیم.

وی سپس مقدمه‌ای درباره چگونگی ساخت فیلمش ارائه کرد و درباره شکل‌گیری این اثر گفت: حدود ۸ – ۹ سال پیش در جشنواره‌ای در دانمارک برایم بزرگداشت گرفتند که این موضوع همزمان شد با کاریکاتورهای توهین‌آمیزی که درباره پیامبر در جراید آن کشور منتشر شده بود. با خودم خیلی فکر کردم چطور می‌توانم در کشوری حاضر شوم که به اعتقادات ما توهین کرده‌اند و طی نامه‌ دوستانه‌ای از رئیس آن جشنواره تشکر کردم و گفتم نمی‌توانم در این رویداد حاضر شوم.

مجیدی در ادامه گفت: مدت‌ها فکر می کردم چرا در این سال‌ها که به اسلام هجمه می‌شود ما فقط واکنش نشان می‌دهیم و متاسفانه همین واکنش‌ها هم به عنوان تصاویری خشونت‌آمیز در رسانه‌های جهان بازتاب داده می‌شد و به این نتیجه رسیدم که ما به جای عمل کردن، فقط عکس‌العمل داریم.

او با ابراز تأسف از فجایعی که این روزها در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد، اضافه کرد: این فجایع برآمده از دلارهایی است که در این کشورها خرج می‌شود و متاسفانه لحظه به لحظه قرائت بسیار زشتی از اسلام را معرفی می‌کنند که این موضع به عنوان یک درد برای من مطرح است که چرا این قدر نسبت به پرداخت به پیامبرمان بی‌توجه بوده‌ایم.

مجیدی در ۲۸ فروردین ۱۳۳۸ در شهر طالش به دنیا آمد. وی پس از دریافت مدرک دیپلم، تحصیلاتش را در زمینه هنرهای زیبا ادامه داد. مجیدی فعالیت هنری‌اش را قبل از انقلاب اسلامی ایران در عرصهٔ تئاتر آغاز کرد.

وی نامزد جایزه طلایی جایزه ستلایت برای فیلم باران در سال ۲۰۰۱  شد. در سال‌های بعد مجیدی به کارگردانی روی آورد. مجیدی تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی، تنها کارگردان ایرانی بوده که فیلمی از او نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. بچه های آسمان به عنوان یکی از پنج نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ شده بود. هم‌چنین او دوبار برنده ی جایزه ی بهترین فیلم و جایزه کلیسای جهانی در جشنواره بین المللی فیلم مونترال شده که در تاریخ از جشنواره بی‌سابقه بوده‌است.

طراحی اثر برای تماشاگر جهانی با هر دین و آئین

سایت مردکا (merdeka.com) همچنین گزارش دیگری از این فیلم منتشر کرد و نوشت: “محمد رسول الله” فیلمی است با نگاه تاریخی به کارگردانی مجید مجیدی که داستان زندگی کودکی حضرت محمد (ص) را روایت می‌کند. این فیلم در ۳۳ دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار اکران شد. اکران سراسری محمد رسول‌الله (ص) از تاریخ ۲۷ اوت ۲۰۱۵ در ایران و همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد.

در اولین فیلم، قصه از دوران جاهلیت و شرایط اجتماعی زمان تولد محمد (ص) آغاز می‌شود و در ۱۲ سالگی او به پایان می‌رسد. آنچه از ابتدا مورد نظر بوده، عرضه این فیلم در ابعاد بین‌المللی و طراحی اثر برای تماشاگر جهانی با هر دین و آئینی است.

این فیلم در شهرک سینمایی پیامبر اعظم که در ۵۵ کیلومتری شهر قم قرار دارد، ساخته شده‌است. در این شهرک، ماکت شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، در مقیاس یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌است و قرار است پس از پایان فیلمبرداری، از این دکور تحت عنوان شهرک سینمایی پیامبر اعظم برای دیگر پروژه‌های سینمایی دربارهٔ تاریخ اسلام استفاده شود.

این فیلم پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می‌گردد. بخش‌هایی از این فیلم (مربوط به واقعه جنگ اصحاب فیل ) در کشور آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده است.

فیلم “محمّد رسول الله (ص)” پیش از اکران عمومی و حتی پس از اکران با استقبال برخی کشورهای عربی و مخالفت برخی دیگر مواجه شده است. مجید مجیدی کارگردان این فیلم در پاسخ به برخی مخالفین اعلام کرده که در نگارش فیلمنامه از روایت‌ها و منابع مورد تأیید مسلمانان و نه تنها شیعیان بهره برده است.

مجید مجیدی تاکید کرد: اساساً ما در ساخت این فیلم به دنبال ایجاد وفاق در شیعه و سنی بوده ایم بنابراین فیلم محمد رسول الله (ص) از کودکی تا ۱۲ سالگی پیامبر را روایت می کند.

وی درباره حساسیت هایی که برای فیلم به وجود آمده توضیح داد: خوشحالم از این که جهان اسلام این قدر نسبت به ذات زندگی حضرت رسول (ص) نگران است و امیدوارم این نگرانی همیشه وجود داشته باشد.

این اثر برای وفاق در جهان اسلام ساخته شده است

سایت اندونزیایی entertainment.analisadaily.com هم در گزارشی به ساخته مجیدی پرداخت و نوشت: مجید مجیدی، کارگران فیلم “محمد رسول‌الله(ص)” با اشاره به اکران این فیلم از ۴ شهریورماه در سراسر کشور گفته بود: این فیلم با هدف ارائه چهره درست از اسلام ساخته شده است.

وی درباره نمایش فیلمش در جشنواره مونترال و واکنش خارجی ها توضیح داد: دین امری کاملا فطری است. خداوند گرایش به دین را در فطرت همه انسان ها گذاشته و وقتی با زبان فطرت صحبت می کنیم همه با آن ارتباط برقرار می کنند.

مجیدی تاکید کرد: به دلیل قرائت های غلطی که از اسلام در جهان ارائه کرده اند فکر می کنم قرائتی که ما در این فیلم ارائه کرده ایم برای مردم جهان هم جالب توجه خواهد بود.

وی درباره برخی اعتراض ها به این فیلم عنوان کرد: این اثر برای وفاق در جهان اسلام ساخته شده و به همین دلیل مقطعی از سن پیامبر اسلام انتخاب شد که اختلافی در جهان اسلام ایجاد نشود.

وی افزود: فضاسازی هایی که توسط برخی کشورهای عربی و به ویژه الازهر به وجود آمد ناشی از قضاوت زودهنگام بود چون اصلا فیلم را ندیده بودند. ما بارها به آن ها اعلام کردیم چهره پیامبر اسلام به نمایش درنیامده است اما آن ها در پی حاشیه سازی و تهییج بودند. مجیدی در باره بازگشت سرمایه فیلم تصریح کرد: این فیلم نه از جنس شعار است و نه از جنسی که دنبال گیشه باشد. در ضمن برای معرفی چهره پیامبر اسلام نمی توانیم قیمتی بگذاریم.

استقبال گسترده از فیلم محمد رسول الله (ص)

سایت اسلام اندونزی (islamindonesia.id) هم که پیش از این درباره این فیلم نوشته بود، در گزارش دیگری، استقبال گسترده از فیلم را مورد اشاره قرار داد و نوشت: فیلم “محمد رسول الله (ص)”  ۱۷۱ دقیقه ای به کارگردانی مجید مجیدی در افتتاحیه جشنواره مونترال و اکران عمومی در سینماهای ایران مورد استقبال بی نظیری توسط تماشاگران ایرانی و دیگر کشورها شد. استقبال از پیش فروش فیلم محمد رسول الله (ص) در تاریخ سینمای ایران بی سابقه بوده است.

مجید مجیدی بزرگترین “سوپرایز” فیلم “محمد رسول‌الله (ص)” را بازیگران این فیلم دانست، ‌همچنین از اهالی رسانه خواست خارج از نگاه‌ های ژورنالیستی از این فیلم به عنوان یک دستاورد مهم محافظت کنند.

مجید مجیدی گفت: “محمد رسول‌الله (ص)” تنها یک فیلم نیست بلکه شروع یک جریان فرهنگی درست است تا قرائت درستی از اسلام داشته باشیم.

او با اشاره به شهرک پیامبر اعظم (ص) به عنوان لوکیشن این فیلم، گفت: ما این شهرک را با یک چشم‌انداز ۳۰ ساله ساخته‌ایم و از حضور همه‌ی کشورها برای ساخت فیلم در خصوص اسلام استقبال می‌کنیم تا آن قرائت درست را به دنیا نشان دهیم.

مجیدی در ادامه گفت: در خصوص حضرت عیسی (ع) و موسی (ع) فیلم‌های زیادی ساخته شده و حتی درباره بودا ۴۵ فیلم ساخته شده است اما در خصوص خاتم پیامبران که حجت را به تمام هستی تمام می‌کند، تنها یک فیلم «الرساله» ساخته شده که آن هم در راستای نشان دادن این است که اسلام دین خشونت، ترس و وحشت است و بیشتر به جنگ‌ها پرداخته شده است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار