تاریخ انتشار :

گفتگو با مورخ و استاد  دانشگاه سوربن فرانسه؛

به کاریکاتوریستهای ضداسلامی توصیه میکنم بروید و قرآن را بخوانید تا با حقیقت آشنا شوید

من به آنها می‌‌گویم که بروید و قرآن را بخوانید تا متوجه حقیقت بشوید. در قرآن که کتابی آسمانی است پیرامون محمد (صلوات‌الله‌علبه وآله) مطالبی آورده شده است آن وقت با حقیقت آشنا می‌شوید و دیگر سراغ کاریکاتور و کشیدن تصاویر منفی و بد درباره پیامبرمسلمانان نمی‌روید متاسفانه در این حوزه خیلی کم کارشده و شناختی وجود ندارد و معنویات خام و دست نخورده مانده است.

 

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، مترجم معصومه طاهری / ژاکلین شابی متولد ۱۹۴۳  مورخ و استاد مطالعات عربی در دانشگاه سنت دنیس پاریس که محقق و پژوهشگر تاریخ جهان اسلام در دوارن قرون وسطی است. وی همچنین دانشیار زبان عربی است که پایان‌نامه دکتری خود را در حوزه مطالعات عربی و اسلامی از دانشگاه سوربن و پاریس اخذ کرده است. ژاکلین آثار متعددی دارد از جمله مقاله« محمد ارباب قبایل اسلامی است»،‌« رمزگشایی قرآن» و… ژاکلین در پاسخ به وجود خشونت در اسلام می‌گوید: این مسئله واقعیت ندارد این حشونتی که داعشی‌ها  دنبال می‌کنند در هیچ‌ کجای قرآن اشاره نشده و در تاریخ اسلام  چنین چیزی نداریم. متاسفانه به خاطرعدم  مطالعه و تحقیق از اسلام بد برداشت می‌شود و این‌ها حقیقت اسلام دور شده‌اند.

داعش ادعا می‌کند که خشونت آنها در قرآن  کتاب مقدس مسلمانان  توجیه شده است آیا صحت  دارد؟

هرچیزی امکان پذیر است تابه نام دین خشونت داشته باشند مانند زمانی که کلیسا به نام دین  و در توجیه انجیل خشونت‌های زیادی اعمال می‌کرد. در صورتی‌که تفاوت داعش باعملکرد اسلام و پیامبر اسلام در همین است که آنها مخالف خشونت بودند‌. داعش مرگ و کشتن را بر زندگی  ترجیح می‌دهد ولی پیامبر اسلام زندگی را موهبت می‌دانست که باید زندگی خوب و بامعنایی داشت. قرآن کتاب زندگی است در حالی که داعش هیچ شناختی از آن ندارد.

مسیحیان معتقدند اسلام دین خشونت است و مسیحیت دینی صلح آمیز با توجه به این مسئله چطور می‌توان با ایدئولوژی داعش مقابله کرد؟

مردم هیچ تفسیر و شناختی از قرآن ندارند برای همین وقتی داعش از اسلام می‌گوید جذب آنها می‌شوند و از اقدامات غلط آنها  حمایت می‌کنند لذا ضروری است تا ابتدا اسلام و تاریخ  اسلام و مسلمانان را مطالعه کنیم و بشناسیم. هنوز در کتاب‌های فرانسوی جبرییل این فرشته مقرب الهی را یک شخصیت تاریخی که حرف می‌زند معرفی می‌کنند و شناختی ندارند متاسفانه داعش نمایندگان وحشتناکی از اسلام شده‌اند این فاجعه ‌باراست. نه از اسلام و نه از تاریخ اسلام هیچ شناختی وجود ندارد. من به عنوان محقق سالها تحقیق و مطالعه درباره تاریخ اسلام در دوران قرون وسطی داشتم.

 

راه‌حل شما  دراین رابطه چیست؟

تنها راه حل در مدارس سکولار این است که تاریخ انسانی را ارائه  داد و تکرار کرد تا ملکه ذهن شود و با حقیقت تاریخ آشنا شوند. ما باید چهره واقعی اسلام را معرفی کنیم و به اصل بازگردیم در جهان امروزشناختی از اسلام واقعی نیست و داعش را نماینده اسلام می‌‌دانند ما باید حداقل در فرانسه این تلاش را داشته باشیم  تا  حقیقت را معرفی کنیم.

چه پاسخی به کاریکاتوریست‌های پیامبر اسلام دارید؟

من به آنها می‌‌گویم که بروید و قرآن را بخوانید تا متوجه حقیقت بشوید. در قرآن که کتابی آسمانی است پیرامون محمد (صلوات‌الله‌علبه وآله) مطالبی آورده شده است آن وقت با حقیقت آشنا می‌شوید  و دیگر سراغ  کاریکاتور و کشیدن تصاویر منفی و بد درباره پیامبرمسلمانان  نمی‌روید متاسفانه در این حوزه خیلی کم کارشده و شناختی وجود ندارد و معنویات  خام و دست نخورده مانده است.

 

سلفی‌های می‌گویند از سیره پیامبر اسلام تبعیت می‌کنند اما خلاف آن را می‌بینیم نظرشما چیست؟

بله؛ تقریبا هیچ چیزشان پیرو سنت و سیره پیامبر اسلام نیست  فقط اسلام نبوی را در ریش بلند می‌دانند و این‌که چطور دهان خود را بشویند و گرنه هیچ کدام از گزینه‌های تاریخ اسلام را نمی‌شناسند و رعایت نمی‌کنند و آینده گفتمان آنها داعش در سوریه بود که آنها نیز فقط توهمی از قرآن و اسلام  در سر دارند‌. سلفی‌ها ادعا می‌کنند پیرو پیامبر اسلام هستند و از شیوه ایشان تقلید می‌کنند در حالی‌که  در توهم و رویاپردازی هستند و چیزی از اسلام پیامبر نمی‌دانند.

مصاحبه از:   Marie Lemonnier

گروه ترجمه سایت رهیافته

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار