تاریخ انتشار :

در گفتگو يا ايرانيان خارج از كشور

گزارش از وضعیت زندگی شیعیان در جهان

جالب این است که این فرد در مدت دو سالی که با خانواده خود زندگی می کرد پنهان از چشم همه نماز می خواند و روزه می گرفت و بعد از خارج شدن از خانه حجاب می گذاشت.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ، اول به سراغ فردی می رویم که مدتی است ساکن لندن است. در آخرین گزارشات که در سال ۲۰۱۰ در سایت پیو آورده شده در بریتانیا ۲٬۸۶۹٬۰۰۰ مسلمان زندگی می کنند که به نسبت کل جمعیت آنها ۴٫۶ درصد است. اسلام دومین دین بزرگ در به شمار می‌رود. تاکنون حدود ۶۰۰ مسجد و ۶۰ مدرسه اسلامی در این کشور تأسیس شده‌است.

 

انگلیس

 

“مریم” از انگلیس: ممنوع است فردی به دلیل داشتن مذهب یا نژاد در محل کار مورد آزار قرار گیرد/ مردم این کشور همه افرادی که خود را مسلمان معرفی می کنند یکی می بینند و فرقی بین سنی، شیعه نمی دانند

“مریم” دختری ۳۵ ساله است که با فوق لیسانس کامپیوتر و با همسر خود عازم انگلیس شده است و در بخش آی تی خبرگزاری رویترز مشغول به کار است به گفته او به برخی اصول اسلام پایبند است. با مریم در مورد نحوه تهیه غذای حلال صحبت کردم و گفت: در این جا عموما افراد در محله هایی زندگی می کنند که افراد مشابه خود را داشته باشند. به این شکل که چینی ها در یک محله، بودایی ها در یک محله و تقریبا مسلمانان هم در یک محله زندگی می کنند در این صورت تمام امکانات موجود آن گروه در محله به وجود می آید مثلا در محله مسلمانان رستوران های مخصوص وجود دارد که درماه رمضان ساعت کاری خود را تغییر دادند. دراین محله ها مسجد وجود دارد و مسلمانان برای انجام کارهای عبادی خود ممنوعیتی ندارند حتی در اینجا نماز جمعه هم اقامه می شود.

از مریم در باره کار کردن افراد مسلمان پرسیدم و گفت: در اینجا ممنوع است که فردی را به دلیل داشتن مذهب، رنگ پوست و یا نژادش در محل کار مورد آزار قرار داد و یا اینکه فردی به دلیل مذهبش نتواند در موقعیت شغلی قرار بگیرد. در این شرایط فرد می تواند شکایت کند و به شکایت او رسیدگی می شود. در انگلیس به طور کلی نکته مهم در کار، تخصص است و اگر فردی در کار خود متخصص بود نمی تواند به دلایل دیگر او را از کار منع کنند و یا سخت گیری انجام شود.

از وی در مورد نحوه نگاه مردم به مسلمانان پرسیدم اینکه بعد از به وجود آمدن گروهایی مانند داعش که خود را به نام مسلمان معرفی کرده اند آیا متوجه تغییر نگاه مردم به مسلمانان شده است که گفت: این مسایل در سطح جامعه خیلی مطرح نمی شود و مردم مشغول کار خود هستند اما نمی توان گفت بی تاثیر بوده است. به هر حال در نگاه مردمی که هیچ دیدی نسبت به مسلمانان ندارند این مساله تاثیر گذار خواهد بود. آنها همه افرادی که خود را مسلمان معرفی می کنند را یکی می بینند و فرقی بین سنی، شیعه نمی دانند. به همین دلیل وقتی در اخبار اسمی از گروه های خشنی مانند داعش می آید و آنها را مسلمان معرفی می کنند در ذهن عموم مردم تاثیر گذار خواهد بود؛ که البته در این مورد خود من تا با حال واکنش بدی را از همکاران و یا همسایگانم ندیده ام. وفتی فردی با من صحبت می کند و در مورد مسلمانان می گوید همه ی مسلمانان را خشن تلقی نمیکند و به همه افراد تعمیم نمی دهد بلکه می گوید بعضی مسلمانان… اما باز هم نمی توان تاثیرات این گروه ها در ذهن مردم را نادیده گرفت.

 

ایتالیا

 

“لیلا” از ایتالیا: بیشتر مساجد برای اهل تسنن است و شیعیان در اینجا بسیار غریب هستند/ بعد از به وجود آمدن داعش شرایط برای مسلمانان سخت تر شده

با فرد دیگری به نام “لیلا” که در شمال ایتالیا زندگی می کند صحبت کردم. در ایتالیا۱٬۵۸۳٬۰۰۰ مسلمان زندگی می کند که به نسبت کل جمعیت آنها ۲٫۶ درصد است.  لیلا ۴۵ ساله و خانه دار است، او مدت هاست که در ایتالیا به دلیل موقعیت شغلی همسرش زندگی می کند. لیلا می گوید در شهر کوچکی کنار میلان زندگی می کند که تقریبا هیچ ایرانی در آنجا وجود ندارد. او ادامه می دهد که در سال های گذشته پیدا کردن مواد غذایی حلال در این کشور بسیار سخت بود و ما عموما از دوستانی که سربریدن حیوانات را بلد بودند استفاده می کردیم و به این طریق از گوشت حلال استفاده می کردیم اما این مساله در سال های اخیر بسیار بهتر شده است و در این جا مغازه های فروش مواد غذایی حلال به راحتی پیدا می شود. او گفت: یکی از صاحبان تهیه این مواد غذایی به پسر من پیشنهاد کار داد و در آن مدتی که پسرم مشغول به کار بود می گفت که این مرد مسلمان نیست اما به دلیل اینکه می داند مسلمانان بر سر چه مسایلی حساس هستند حتی به این مواد غذایی دست هم نمی زد و می گوید، مسلمانان دوست ندارند.

لیلا می گوید در گذشته که در شهر دیگری زندگی می کردم افراد زیادی را می دیدم که با مطالعه به دین اسلام روی می آوردندو همیشه حسرت این افراد را می خوردم چرا که آنها با همه وجودشان این دین را انتخاب می کردند و برای حفظ آن از هیچ راهی دریغ نمی کردند و بسیاری از این ها بعد از مسلمان شدن به ایران آمدند و در شهرهای مقدسی مانند قم و مشهد ساکن شدند و من خبر دارم که بعی از فرزندان آنها در حوزه های علمیه فعالیت می کنند.

او خاطره ای از یکی از دوستانش می گوید که وقتی مسلمان شد با یک مرد عرب ازدواج کرد ولی متاسفانه نتوانست مدت طولانی با آن مرد زندگی کند بعد از انکه جدا شد با خانواده خود زندگی می کرد و خانواده او خبر نداشتند که دختراشان مسلمان شده است و او ترس از جان خود داشت. به همین دلیل ما از مراجع برای او سوال کردیم و به ما گفتند که چون ترس از جان خود دارد می تواند حجاب خود را رعایت نکند اما جالب این است که این فرد در مدت دو سالی که با خانواده خود زندگی می کرد پنهان از چشم همه نماز می خواند و روزه می گرفت و بعد از خارج شدن از خانه حجاب می گذاشت.

لیلا می گوید: به همین دلیل است که من بر حال این افراد غبطه می خورم؛ درست است که من مسلمان به دنیا آمدم و در اینجا هم حجاب خود را رعایت می کنم اما هیچ گاه به اندازه این افراد برای حفظ دینم تلاش نکرده ام.

او در ادامه گفت: اما در حال حاضر شرایط متفاوت شده است و ما حتی به افراد تازه مسلمان نمی توانیم اعتماد کنیم چرا که امکان دارد برای نوعی خرابکاری وارد مسلمانان شده باشند.

لیلا گفت: در ایتالیا مسجد زیاد است و مسلمانان تجمع دارند اما این مساجد برای اهل تسنن است و شیعیان در اینجا بسیار غریب هستند. در اینجا برای راه پیمایی هایی مانند روز قدس و اعمال عبادی دسته جمعی نیاز به دریافت مجوز است ولی تا آنجا که خبر دارم همیشه با آنها همکاری شده است و در چند سال گذشته شاهد دسته های عزاداری در روزهای محرم در خیابان ها هم بودیم.

او افزود: بعد از به وجود آمدن گروه هایی مانند داعش شرایط برای مسلمان سخت تر شده است چرا که مردم ایتالیا تمایزی بین مسلمانان قایل نیستند و از نظر آنها در ایران هم جنگ است و خونریزی… از او پرسیدم آیا دراخبار به صورت جهت دار داعشی ها را مسلمان معرفی می کنند و سعی در جهت بد نام کردن مسلمانان دارند و او گفت: نه، اتفاقا چند روز پیش در اخبار بحث بر روی همین مساله بود که تفاوت بین این گروه و شیعیان وجود دارد چون رییس گروه داعش اعلام کرده بود که ما با شیعیان سر جنگ داریم به همین دلیل این مورد در اخبار گفته شد اما باز هم برای مردم در سطح عام این مساله خیلی روشن نمی شود و قابل درک نیست. نهایتا آنها مسلمانان را یک گروه می دانند و به همین دلیل  افکار عمومی بزرگترین مشکل ما در ایتالیاست.

شیعیان در جهان

مالزی

 

“مهدیه” از مالزی: آزادی زیادی برای برگزاری مراسم های مذهبی به شیعیان داده نمی شود/ تبعیض گسترده در نظام این کشور

“مهدیه” دختر ۳۰ ساله دیگری بود که برای تحصیل به مالزی رفته و حدود ۵ سال  در آنجا زندگی می کرد. درمالزی ۱۷٬۱۳۹٬۰۰۰مسلمان زندگی می کنند که به نسبت کل جمعیت آنها ۶۱٫۴ درصد است. مهدیه سالها در مالزی مشغول به تحصیل بوده و تازه به ایران بازگشته است. او شرایط زندگی یک مسلمان در یک کشور اسلامی مانند مالزی را قابل قبول می دانست اما با این حال از تبعیض گسترده در نظام این کشور گلایه داشت. می گفت مسلمانان مالزی تمایلی به طبقه بندی شیعه و سنی نشان نمی دهند و در کل همه را مسلمان می نامند در این بین اما عمیقا با شیعیان دوست نیستند. در دانشگاهی که درس می خواندم هم اگر چه دولتی بود اما آزادی زیادی برای برگزاری مراسم های مذهبی به شیعیان داده نمی شد و شرایط کنترل شده و محدود بود.

نکته قابل تامل درباره مالزی وضعیت شیعیان این کشور، علیرغم هماهنگی های نژادی است که از آن یاد می شود.  گفته می شود اکثریت مسلمانان این کشور دارای مذهب شافعی هستند و جمعیت شیعیان مالزی دقیقا معلوم نیست اما بر آوردها نشان می دهد فراتر از یک میلیون نفر شیعه در مالزی زندگی می کنند. متاسفانه ظاهر امر نشان می دهد که مذهب شیعه در بین مردم مالزی کمتر شناخته و مظلوم واقع شده است و حتی تا زمان ماهاتیر محمد شیعه در مالزی مذهب غیر قانونی به شمار می رفته است. اگر چه اکنون فشارها کمتر شده و شیعیان مالزی می توانند مراسم های خود را برگزار می کنند اما همچنان از بسیاری از حقوق خود محرومند.

مهدیه می گوید: دولت مالایی ها حتی در بین خودشان نیز تبعیض برقرار کرده و خدماتی که به مسلمانان مالایی داده می شود به سایر مذاهب مالزی داده نمی شود. از جمله این می توان به سیاست افزایش جمعیت مسلمانان مالزی اشاره کرد که بر اساس آن مالایی های مسلمان به ازای هر فرزند ۷۰۰ رینگت ماهانه دریافت می کنند و تخفیف های ویژه در خرید خودرو و مسکن دارند.

او می گوید: مردم مالزی به این تبعیض ها عادت کرده اند و آن را پذیرفته اند به همین جهت اعتراضی از سوی هیچ یک از مذاهب دیگر دیده نمی شود. نکته جالب توجه دیگر در مورد وضعیت مسلمانان در مالزی این است که آنها به طور متوسط ۲.۵ روز تعطیل هستند. دو روز شنبه و یکشنبه و روز جمعه که مسلمانان برای نماز جمعه می روند اما مهاجرین و سایر مذاهب باید برای کسب درآمد کار کنند. اگر یک روز تعطیل رسمی در روزهای شنبه یا یکشنبه باشد به طور خودکار روز جمعه یا دوشنبه به جای آن تعطیل می شود و این مساله برای همه اعمال خواهد شد.

با این حال مهدیه می گوید مردم مالزی به دیگران آزار نمی رسانند و مشکلی با سایر مذاهب و ادیان ندارند و بودایی ها به راحتی می توانند در کنار مسلمانان به آئین پرستش خود بپردازند.

 

سومالی

 

“مهدی” از آفریقای جنوبی: دولت در ارتباط با مذاهب و ادیان آزادانه برخورد می کند/ سیاست دولت های شیعه در حمایت از شیعیان در رفاه آنها بی تاثیر نیست

“مهدی” مرد ۳۴ ساله است ؛ او در سالهای اخیر در آفریقای جنوبی و سومالی زندگی کرده و تردد داشته است. در سومالی  ۹٬۲۳۱٬۰۰۰ مسلمان زندگی می کنند که به نسبت کل جمعیت آنها ۹۸٫۶ درصد است این در حالیست که جمعیت شیعیان ۹۰٫۰۰۰ نفر ودرصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور کمتر از ۱ درصد است . او معتقد است که وضع مسلمانان در این کشورها از نظر آزادی خوب است. مهدی می گوید مردم سومالی نزدیک به صد در صد مسلمان هستند اگر چه جمعیت شیعه آنها کم است. به خصوص الان که گروه هایی مانند الشباب فعالیت های افراطی شروع کرده اند دیگر کمتر کسی حاضر به فعالیت در قالب مذاهب مختلف می شود. شیعیان سومالی بسیار اندک هستند اما روابطشان با مردم و دولت سومالی خوب است زیرا مسلمانان این منطقه شافعی هستند و روابط آنها با شیعیان خوب است. او می گوید سومالی از نظر زیر ساختهای اقتصادی و دولتی نابود شده و توانایی دولت بسیار کم است به همین دلیل این کشور اسلامی در آفریقا با ضعف به حیات خود ادامه می دهد.

 

آفریقای جنوبی

 

مهدی مدتی هم در آفریقای جنوبی بود؛ می گوید دولت آنجا قدرتمند است و در ارتباط با مذاهب و ادیان آزادانه برخورد می کند. تا زمانی که رفتار ادیان و مذاهب با امنیت ملی مغایر نباشد در این کشور مشکلی پیش نمی آید. او می گوید اکثر مسلمانان اینجا از هند هستند و جالب اینجاست که بیشتر آنها شیعه هستند . نفوذ آنها در طبقه سیاسی آفریقای جنوبی بالاست به همین دلیل مشکلات زیادی برای فعالیت در این کشور ندارند. از نظر اشتغال در این کشور نیز شیعیان به دلیل وجود بازرگانان هندی شیعه تقریبا تامین هستند. هر چند سیاست دولتهای شیعه در حمایت از آنها نیز در رفاه آنها بی تاثیر نیست.

در گفت و گو با این افراد در مکان های متفاوت از هم در سراسر دنیا زندگی می کنند به نظر می رسد اتفاقات اخیر بی تاثیر در زندگی بسیاری مسلمانان سراسر دنیا نبوده است و همه آنها با مشکلاتی مواجه هستند حال آنکه چه شرایطی می تواند به آنها کمک کند در دست سیاستمداران است اما قطعا حضور فعال شیعیان در این کشورها و نشان دادن چهره واقعی مسلمانان به بهتر شدن آنها کمک خواهد کرد.

 

گزارش از فاطمه طاهری- شفقنا زندگی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار