تاریخ انتشار :

پروفسور مصطفي شريف:

مسلمانان قربانی تبلیغات منفی رسانه‌ها هستند

دراین ماه مبارک رمضان سال ۲۰۱۵، ماه تجلی معنویت و ارتباط باخدا متأسفانه جنایات مرگباری به نام اسلام رخ می‌دهد که بسیاری از آن در امان نیستند، درصورتی که اسلام پیام‌آور صلح و دوستی است

1111
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ، معصومه طاهری / در این ماه مبارک رمضان سال ۲۰۱۵، ماه تجلی معنویت و ارتباط باخدا متأسفانه جنایات مرگباری به نام اسلام رخ می‌دهد که بسیاری از آن در امان نیستند، درصورتی که اسلام پیام‌آور صلح و دوستی است؛ برای نمونه کلمه سلام یکی از نام‌های خداست که بسیار آرامش‌دهنده است. «باید پیروز شویم» این را پروفسور مصطفی شریف در مواجهه با تبلیغات منفی از اسلام و خروج از این وضعیت می‌گوید، زیرا اغلب رسانه‌های فرانسه یا سایر کشورهای غربی با انتشار اخبار غیر واقع، مسلمانان را تروریست و خشن نشان می‌دهند برای همین او معتقد است می‌توان جامعه را با آموزش و فرهنگسازی مثبت به سوی بهبود و امید سوق داد. پروفسور شریف دانشمند مسلمان الجزایری متخصص در عرصه گفت‌و‌گوی بین ادیان، آموزش و پرورش، علوم ارتباطات و مطالعه تطبیقی تمدن‌ها و مذاهب وی همچنین دارای دکتری هنر در فلسفه از دانشگاه تولوز، دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه سوربن، استاد در دانشگاه الجزایر، مدیرعلمی و استاد بین‌المللی در حوزه تمدن اسلامی در دانشگاه آزاد کاتالونیا و بنیانگذار دانشگاه آموزش مداوم است. شریف تا کنون آثارمتعددی داشته است ازجمله قرآن و زمان ما و ‌پیامبر و زمان ما. درهمین رابطه نشریه فرانسوی Saphirnews با وی گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده است.

 اخبار و رسانه‌های فرانسه همچنان مسلمانان را تروریست معرفی می‌کنند و همزمان رهبران فکری مسلمانان و جمعیت زیاد مسلمانان با نگاه افراطی محکوم می‌شوند، شما همیشه درباره افراط‌گرایی هشدار داده‌اید آیا فکرمی‌کنید این وضعیت بهبود خواهد یافت یا بدتر می‌شود؟
خیلی از مردم تحت تأثیر این فضای ایجاد شده توسط رسانه‌ها، نمی‌توانند احساسی نباشند و ناخودآگاه از دین اسلام متنفر می‌گردند و از درک واقعیت بازمی‌مانند همه اینها هم به خاطر رسانه‌هاست که با انتشار اخبار نادرست باعث قضاوت و پیشداوری غلط افکار عمومی می‌شوند و به نوعی مسلمانان قربانی تبلیغات منفی آنها هستند و با ایجاد سردرگمی و ارزیابی غلط از مسلمانان، فضای تهمت و برخوردهای نادرست علیه آنها در جهان بسترسازی می‌شود. دراین میان جریان‌های مادی‌‌گرا و سکولار که به دنبال حذف معنویت و دین هستند و از این طریق سعی می‌کنند از دین استفاده ابزاری داشته باشند می‌خواهند به اهداف خود برسند لذا باید ضمن احترام به عقاید دینی مختلف، با تعامل و ارتباطی سازنده فضای ایجاد شده را برطرف نمود.
چرا شما همیشه به آموزش روابط و گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف تأکید دارید؟
زیرا خیلی ازسوء‌تفاهم‌ها ناشی از جهل و دروغ است که باید با روابط درست برطرف بشود. با دوستی و احترام متقابل می‌توانیم درک بهتری از دنیا داشته باشیم و از این طریق فرهنگ و دین و اجتماع خود را به دیگران معرفی کنیم. این نیز با آموزش درست و فرهنگ‌سازی ممکن است تا بتوانیم به ابهامات دیگران به خوبی پاسخ بدهیم. من فکر می‌کنم ما می‌توانیم از ظرفیت بالایی که در اسلام وجود دارد برای معرفی درست و اصولی خود به دیگران بهره ببریم لذا باید مسئولیت‌پذیر باشیم و بدانیم هرکدام در سرنوشت جمعی مؤثر هستیم.

چه روشی را پیشنهاد می‌کنید؟
افراد را تشویق کنیم تا اظهار نظر کنند حتی اگر دیدگاه مخالفی دارند بدون این‌که ترس و واهمه داشته باشند. ما باید زمینه ارتباط و تعامل با همدیگر را تقویت کنیم و به درستی اشتباهات را بگوییم. دیدگاه‌ها و تجاربی که داریم را دراختیار هم قرار بدهیم برای همین معتقدم باید آموزش روابط بین افراد را جدی بگیریم و به گفت‌وگو و تعامل بین فرهنگ‌ها و مذاهب توجه داشت تا دچار تنش نشویم.

تأکید شما به دفاع از زندگی در کنارهم است چطور می‌توان به این مسئله رسید؟
باید یاد بگیریم تا درکنار هم زندگی مسالمت‌‌آمیز و خوبی داشته باشیم؛ یعنی مسلمانان و غیرمسلمانان با وجود تفاوت دینی، با هم اشتراکات و منافع انسانی دارند که همین می‌بایست زمینه همکاری و مشارکت باشد. این داستان نیست بلکه ما درکنار هم زندگی می‌کنیم و این یک واقعیت است. در جامعه ما ادیان و گروه‌های مختلف با طرز تفکر و باورهای اعتقادی متفاوت در کنار هم زندگی می‌کنند لذا در این جامعه لائیک که همه ادیان حضوردارند باید بتوانیم روابط خوبی با هم داشته باشیم و به ارزش‌ها و اعتقادات همدیگر احترام بگذاریم.
در دین اسلام به مسلمانان چه چیزی درباره آموزش اصولی در زندگی گفته می‌شود؟
در اسلام به پنج بعد زندگی و شخصیت انسان‌ها توجه می‌شود؛ اول بعد مهم و حساس فرهنگی است. دوم ابعاد هنجاری که شامل دستورات فرهنگی و حاکمیت قانون است. سوم بعد روانشناختی. چهارم بعد عملی یعنی تعهد به اصول فرهنگی و اجرای آن و پنجم بعد اخلاقی است که هدف این پنج اصل اساسی آن عقل و قلب است. اینها به لحاظ جسمی و روحی برای فرد و جامعه اهمیت دارد که باید از دوران کودکی همان زمان که بچه‌ها به مدرسه می‌روند در وجودشان نهادینه شود تا بتوانند به‌عنوان یک شهروند مسلمان اروپایی در جامعه سکولار و مدرن زندگی کنند بدون این‌که ریشه‌ها و هویت خود را از دست بدهند یا اذیت بشوند.
به نظرمی‌رسد این توصیه‌ها قابل اجرا نیستند و پوچ و واهی است زیرا در جامعه بحران‌زده اروپا که با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند مسلمانان و مهاجران را سپر بلا قرار می‌دهند شاید به توصیه‌های جدی‌تر در زمینه جغرافیای سیاسی بین‌المللی نیاز است تا با مشکل مواجه نشوند مانند مواد غذایی، ‌سلاح و آب یعنی به نوعی علایق مادی اولویت دارد.
این موارد اصلاً پوچ و واهی نیستند بلکه راهکاری برای افزایش روابط حسنه و دوستی بین افراد است که به دنبال خود مسئولیت اجتماعی می‌آورد. طبیعی است بحران اقتصادی کنونی و نبود اخلاقیات در جهان باعث کنش و واکنش‌های غیرمنطقی و تنش‌زا بین افراد می‌گردد. اسلام‌هراسی و نژادپرستی علیه مسلمانان باعث ایجاد موج یهودی ستیزی می‌شود. هانا آرنت گفته است تبلیغات منفی و فریبکارانه برای آن است تا سپر بلایی ایجاد شود و ازاین طریق هژمونی صورت بگیرد یعنی با یک انحراف تسلط ایجاد شود. لذا باید همه مردان و زنان با حسن نیت بدون فریبکاری با هم روابط خوبی داشته باشند به طوری که برادری حاکم باشد. قانون برتری نژاد و گروه حذف بشود به جای آن قانون احترام و ارتباط خوب با همدیگر وضع گردد. من با اعتماد به نفس می‌گویم شهروندان اروپایی فریب خورده‌اند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار