تاریخ انتشار :

گفتگو با روحاني اي كه دكتراي هوش مصنوعي در امريكا دارد

شناخت اسلام برای اغلب غیرمسلمانان از طریق حج و زیارت خانه خداست

برخی از این اعمال حج مانند رمی جمرات یا طواف کعبه یک موضوع مبهم همراه با شگفتی برای این افراد است که تلاش می کنند به رمز و رموز آنها پی ببرند. جالب است که بدانید شناخت اسلام برای اغلب غیرمسلمانان از طریق حج و زیارت خانه خداست

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،نگاه دوستان مسیحی و یهودی ما به مناسک حج منفی نبود و حتی برخی از این دوستان ما با یک نگاه حسرت آمیز به این موضوع نگاه می کردند. جالب است که بدانید شناخت اسلام برای اغلب غیرمسلمانان از طریق حج و زیارت خانه خداست

 
مقدمه : شنیدن نام یک روحانی به عنوان دکترای هوش مصنوعی برای بسیاری جالب توجه است.حجت الاسلام دکتر مینائی از معدود نخبگانی است که دو تخصص مهم را کسب کرده است.مهندسی کامپیوتر و پس از آن  دکترای هوش مصنوعی و در کنار این رشته ، ۱۵ سال حضور در حوزه علمیه قم و استفاده از محضر استادان برجسته این حوزه ما را برای مصاحبه ای هرچند کوتاه مصمم تر کرد. وی هم اینک عضو هیئت علمیبعثه مقام معظم رهبری است و در چند نشست تخصصی مقالاتی با زبان انگلیسی ارائه کرده است.

دکتر «بهروز مینائی»، سرپرست معاونت فنی شورای عالی اطلاع‌رسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مدیرعامل و رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایا‌نه‌ای در شهریور سال ۱۳۴۱ در روستای بیدگل کاشان بدنیا آمد. تحصیلات حوزوی خود را در قم آغاز و همزمان در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد.

وی در سال هشتاد و چهار از دانشگاه میشیگان امریکا در رشته هوش مصنوعی در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد. مینائی پس از بازگشت به ایران در همان سال برای تولید نرم‌‌افزار رایانه به عنوان خادم‌القرآن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته شد.

توصیفات فراوانی از شما شنیده ایم.لطفا در ابتدای گفت وگو به صورت مختصر خودتان را معرفی کنید.
بنده بهروز مینایی هستم.به لطف خدا نزدیک به ۱۵ سال در حوزه علمیه قم مشغول به فراگیری علوم دینی بودم و از محضر استادان بزرگواری همچون آیات عظام تبریزی، جوادی آملی و سیدکاظم حائری نیز در تفسیر و اصول و فقه کسب فیض نمودم.پس از ۱۵ سال حضور در حوزه علمیه قم برای تکمیل تحصیلات اکادمیک به آمریکا رفتم و در رشته کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی(داده کاوی) مدرک دکترا را اخذ کردم.
از حضورتان در آمریکا و برنامه های مختلف بفرمائید:
برای گذراندن تحصیلاتم، حدود ۵ سال در ایالت میشیگان امریکا بودم.اولویت نخستم پس از تحصیل ، امور تبلیغی بود. سعی می کردم در بین ایرانیان مقیم آمریکا و مسلمانان سایر کشورها حضور یافته ارتباط نزدیکی با آنها داشته باشم. همین مسئله باعث شد به ایالت های مختلف هم سفر کنم .
آن گونه که در اخبار و رسانه ها مطرح است در غرب بویژه آمریکا نگاه جدید و متفاوتی به اسلام وجود دارد. شما این نگاه و رویکرد جدید را چگونه تعریف می کنید؟
در جریان حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا حضور داشتم و این حادثه که یکی از بزرگترین حوادث قرن اخیر در آمریکا محسوب می شود اگرچه تبعات بسیار بدی همچون جنگ افعانستان و اشغال عراق را داشت، اما ثمرات دیگری هم داشت. پس از این حادثه نگاه مردم آمریکا به اسلام تغییر یافت و بسیاری از مردم با کنجکاوی سعی می کردند اطلاعاتی درباره اسلام کسب کنند.دقیقا یک سال پس از این حادثه قرآن مجید پرفروش ترین کتاب سال در آمریکا شد.
همان سال بود یکی از کارگردانان هالیوودی فیلمی برای حج ساخت که موضوع آن تشرف یک گروه مسلمان از آمریکا به حج بود و مناسک حج و فلسفه و اسرار این فریضه را برای مخاطبان غیرمسلمان خود به بهترین شکل به تصویر کشید.همین فرد سال بعد برای حضرت پیامبر اکرم (ص)فیلمی ساخت و در این فیلم تاریخ زندگی پیامبر را نشان داد. همه این موارد به علت نیاز مردم و رویکرد جدید مردم آمریکا به اسلام است.
به موضوع فیلم با سوژه سفر حج اشاره کردید. نگاه مردم آمریکا نسبت به مناسک حج چیست؟
نگاه دوستان مسیحی و یهودی ما به مناسک حج منفی نبود و حتی برخی از این دوستان ما با یک نگاه حسرت آمیز به این موضوع نگاه می کردند. برایشان جالب بود که چه عاملی این خیل عظیم مردم را از سراسر جهان در یک زمان و مکان واحد جمع می کند.
برخی از این اعمال حج مانند رمی جمرات یا طواف کعبه یک موضوع مبهم همراه با شگفتی برای این افراد است که تلاش می کنند به رمز و رموز آنها پی ببرند. جالب است که بدانید شناخت اسلام برای اغلب غیرمسلمانان از طریق حج و زیارت خانه خداست.
مسلمانان مقیم امریکا چه احساسی نسبت به حج دارند؟
ابتدا بیان این نکته ضروری است که حج تبلور قدرت اسلام است و تلألؤ حاکمیت اسلام محسوب می شود.خدای متعال حج را به عنوان فریضه ای که مبانی دین را تقویت و زیبایی و شکوفایی دین را در مظهر اعلی جلوه می کند قرار داده است.
در بین دوستان و دانشجویان مسلمان آمریکایی و غیر آمریکایی که با مذهب حتی به اندازه کم هم ارتباط داشته باشد عشق و شور خاصی نسبت به حج فوران می کند.نهایت تلاش خود را برای رساندن به این سرزمین مقدس به کار می گیرند. اگرچه هزینه تشرف به حج برای مسلمانان مقیم آمریکا بسیار بالا است اما همیشه این افراد به دنبال حضور در این سفر هستند. امسال یکی از دوستانم که دکترای برق است و این شغل جزو مشاغل مهم و پردرآمد محسوب می شود، نزدیک به سه هفته مرخصی گرفت تا اعمال حج را به جا آورد. شور و شوق این دوست برای تشرف به حج برایم بسیار شگفت آور است.
طبیعتا چنین روحیه‌ای در سایه توجه به دستورهای مذهبی است!
دقیقا همین طور است.بسیاری از مسلمانان آمریکا سعی می کنند با حضور در برنامه های مختلف عبادی مانند مراسم دعای کمیل ، ندبه و برنامه های مختلف ماه مبارک رمضان و ماه محرم این روحیه را در خود حفظ کنند. در واقع به اعتقاد دوستان برخی از امور مذهبی مانند دعای کمیل در فضای آمریکا برای مسلمانان واجب است، چرا که در این مراسم ها است که افراد روحیه مذهبی خود را تقویت می کنند .در فضایی که سراسر هویت زدا – هویت دینی و فرهنگی- است حضور در برنامه های مذهبی بسیار مهم و کلیدی است.
با توجه به اینکه حج امسال به عنوان« حج و انتظار» نامیده شده است، درباره اعتقاد مردم مسلمان و غیر مسلمان امریکا به آخرالزمان و ظهور منجی توضیحاتی بفرمائید:
شاید برایتان جالب باشد که درباره اعتقاد به آخرالزمان و ظهور منجی ، مردم امریکا نزدیکی زیادی به مسلمانان دارند.در طی ۵ سال حضور و امور تبلیغی در امریکا، توجه مردم به منجی نسبت به سال گذشته ارتقاء خاصی داشت.حقیقت منجی و امام مهدی به یکی از سوالات اساسی برای بسیاری از مسلمانان و غیرمسلمانان در امریکا تبدیل شده است.ارتباط معنوی با حضرت ولی عصر(عج) برای افراد تازه مسلمان شده یک آرزو محسوب می شود و همین موضوع مهدویت است که باعث گرایش بسیاری از غیرشیعیان به مذهب تشیع می شود. هم اینکه دعای فرج در بسیاری از محافل مسلمانان در آمریکا قرائت می شود و افراد غیرعرب به سختی جملات این دعا را حفظ می کنند که این موضوع نشان دهنده توجه ویژه مسلمانان امریکا به حقیقت مهدویت دارد. البته تشریح فلسفه و ابعاد مختلف انتظار و مهدویت یکی از مهم ترین نیازهای جامعه مسلمانان امریکا است که امیدوارم از سوی مبلغین و علما مورد توجه قرار گیرد.

منبع:حج

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار