تاریخ انتشار :

مجموعه اى از اعمال مستحب و مكروه

آداب معنوی ، ۲۰۰۰ عمل مستحب و مکروه

کتاب مشتمل بر حدود دو هزار آداب (مستحبات و مکروهات ) است

download

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، انسان ، طالب سعادت و کمال است . او به گونه اى خلق شده است که پیوسته به دنبال گمشده و معشوق خود، یعنى خالق و پرورش دهنده خود مى گردد؛لیکن در اجتماع و جامعه انسانى موانع و سرگرمى هاى دنیوى و مادى فراوانى چراغ فروزان فطرت و ذات انسانى را کم نور و گاهى خاموش ‍ مى کنند. انسان براى این که در دام چنین صیادهایى که رئیس و فرمانده آنها ابلیس رجیم مى باشد نیفتد، باید راه و مسیر شریعت و انبیا و ائمه علیه السلام را بپیماید تا با روح و باطنى پولادین آن موانع را از سر راه بردارد و به کمال واقعى که همان رسیدن به خداست ، برسد.
خداوند متعال کتاب آسمانى خود، قرآن مجید را که حاوى کامل ترین و مهمترین قوانین و دستورات الهى است را بر رسول گرامى اش حضرت محمد بن عبدالله صلى الله علیه و آله نازل نمود تا وسیله اى براى هدایت بشر باشد. سپس ولایت باطنى و تکوینى و امامت ائمه علیه السلام را براى مردم قرار داد تا ادامه دهنده سیر نبوت باشند و بشر را به سر منزل حقیقت برسانند.
بى تردید تنها راه سعادت بشر فقط انجام فرایض و واجبات الهى و محرمات است . اگر انسان فرایض را با اخلاص و حضور قلب به جا آورد بهترین وسیله را براى قرب و رسیدن به خدا برگزیده است .
در شرع مقدس اسلام همراه واجبات و محرمات ، مجموعه اى از اعمال مستحب و مکروه مقرر شده که براى انجام یا ترک آنها تاءکید زیادى شده است . اگر چه نمازهاى مستحبى زیادى زیادى داریم که واقعا در بیشتر مواقع باعث قرب و نزدیکى به خداوند مى شوند، مثل نماز شب و نمازهاى دیگرى که تاءکید زیادى بر اقامه آنها شده است و همچنین با ترک بعضى از مکروهات زمینه مناسبى براى ترک محرمات در انسان ایجاد مى شود، اما نباید فراموش کرد که اصل در دین ، عمل به واجبات و ترک محرمات است . امیر مؤ منان حضرت على علیه السلام مى فرمایند: ان للقلوب اقبالا و ادبارا فاذا اقبلت فاحملوها على النوافل و اذا ادبرت فاقتصروابها على الفرائض ؛ براى قلب ها گاهى نشاط و روى آوردن و گاهى بى نشاطى و روى برگرداندن مى باشد. پس هرگاه قلوب شما پرنشاط هستند (و به قول معروف حال عبادت دارند) آنها را علاوه بر انجام واجبات به انجام مستحبات وادار سازید و آن گاه که بى نشاطند، تنها به انجام فرایض و واجبات قناعت کنید.(۱)
لازم به ذکر است که مکروهات و اصل کراهت بر دو قسم است :
الف )مکروهاتى که از نظر شرع مقدس داراى مفسده کمى مى باشند؛ مثلا ایستاده آب نوشیدن در هنگام شب مکروه است این بدان معناست که چنین کارى ضرر کمى براى بدن دارد.
ب )مکروهاتى که اصلا داراى مفسده نیستند، ولى ثواب عمل عبادى را کم مى کنند. به عبارت دیگر کراهت آنها به معناى اقل الثواب مى باشد؛ مثلا نماز خواندن در حمام مکروه است این یعنى ثوابى که نماز دارد با اقامه آن در حمام کم مى شود، نه آن که این عمل مفسده اى داشته باشد.
کتابى که در پیش رو دارید مشتمل بر حدود دو هزار آداب (مستحبات و مکروهات ) است که ان شاءالله خوانندگان عزیز با مطالعه آن و با توجه به مطالب مذکور بتوانند سیر تکاملى و سعادت خویش را به خوبى و نشاط روحى بپیمایند و در این مسیر بنده حقیر و عاصى خدا را از دعاهاى خیر خود فراموش نکنند.
از خداوند متعال مى خواهیم تا ما را در انجام واجبات و ترک محرمات توفیق دهد و به ما خلوص و حضور قلبى دائم عطا نماید. از او مى خواهیم که همواره به ما حال عبادت و سوز دل عنایت فرماید تا با انجام مستحبات و ترک مکروهات ، رضایت و خشنودى او را که بهترین پاداش است ، کسب نماییم !(ان شاءالله )
روح الله ولى ابرقویى -قم – ۹ صفر ۱۴۲۲

آداب دعا کردن
۱٫ حضور قلب .
۲٫ خضوع و فروتنى .
۳٫ امیدوارى .
۴٫ شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم به نیاز.
۵٫ امیدوارى به خدا و قطع امید از دیگران .
۶٫ پرهیز از گناه به ویژه ستم مالى و آبرویى به مردم .
۷٫ گریستن . روایت شده است :بین بهشت و جهنم ، گردنه اى است که کسى از آن عبور نمى کند، مگر کسانى که از ترس خدا، خیلى گریه کرده باشند.
۸٫ سپاس و ستایش خداوند.
۹٫ ذکر نامهاى خدا که مناسب دعایش مى باشد و نیز گفتن نعمتهاى خداوند و شکر آن ، بیان گناهان و آمرزش خواستن براى آنها.
۱۰٫ درنگ و عجله نکردن و اصرار و پافشارى در دعا. زیرا خداوند درخواست کننده لجوج را دوست دارد و حداقل پافشارى این است که دعاى خود را سه بار تکرار کرده و خواسته خود را سه بار بگوید.
۱۱٫ پنهان دعا کردن . زیرا هم فرمان خداوند را که مى فرماید: در پنهان دعا کنید اجابت کرده و هم از آفت ریا دور مى ماند. روایت شده است : دعاى پنهانى ، برابر با هفتاد دعاى آشکار است .
۱۲٫ شریک ساختن دیگران در دعا.
۱۳٫ با دیگران دعا کردن . دعا در جمع نیز باعث اجابت است . بهترین جمعیت براى دعا، چهل نفر است . چهار نفر هم مى توانند هر کدام ده بار دعا کنند و اگر نتوانست در جمع دعا کند، خود نیز مى تواند چهل بار دعا کند.
۱۴٫ تضرع در دعا به همراه قلب خاضع و بدن متواضع و چاپلوسى . خداوند به حضرت موسى علیه السلام وحى کرد: موسى ! هنگامى که مرا مى خوانى ترسان باش ، صورت خود را خاک آلوده کن و با اعضاى مهم بدنت ، برایم سجده کن … قلبت را با ترس از من بمیران . زنده دل و کهنه لباس باش …
۱۵٫ صلوات فرستادن بر محمد صلى الله علیه و آله و آل او علیه السلام در اول و آخر دعا باعث اجابت دعا است .
۱۶٫ پاکدلى و روى آوردن با تمام وجود به خداوند.
۱۷٫ دعاکردن قبل از بلا.
۱۸٫ شریک نمودن دیگران در دعا و قبل از خود، آنان را دعا کردن .
۱۹٫ بلند کردن کف دستها هنگام دعا.
۲۰٫ در دست داشتن انگشترى عقیق یا فیروزه . از امام صادق علیه السلام روایت شده : هیچ کف دستى به سوى خداى متعال بلند نشده است که نزد او محبوبتر باشد از کفى که انگشتر عقیق در آن است .
۲۱٫ صدقه دادن قبل از گناه ، باعث اجابت دعا مى گردد.
۲۲٫ انتخاب اوقات مخصوصى براى دعا، مثل شب و روز جمعه ، بین ظهر و عصر روز چهارشنبه براى نفرین کردن کفار، وقت نماز عشاء، یک ششم اول از نیمه دوم شب ، آخر شب تا طلوع فجر، بین طلوعین ، سه شب قدر در ماه رمضان که برترین آن شب بیست و سوم است ، شبهاى احیاء که عبارتند از: شب اول رجب ، نیمه شعبان ، عید فطر و قربان و روز عرفه ، فطر و قربان ، هنگام وزیدن بادها، باریدن باران ، از بین رفتن سایه ها و ریختن اولین قطره خون مقتول مؤ من ، هنگام اذان ظهر و از طلوع فجر تا طلوع خورشید، بعد از نمازهاى واجب ، وتر، فجر و نماز ظهر و مغرب .
۲۳٫ مکانهاى خاص نیز به اجابت دعا کمک مى کنند. مانند: راءس الحسین و مکانى که زیر گنبد آن قرار دارد.
۲۴٫ حالات عالى مانند رقت قلب .
۲۵٫ طهارت ، نماز و روزه .(۲)
آداب و مراقبت هاى ایام سال
آداب ماه محرم
۱- سزاوار است که حال دوستان آل محمد صل الله علیه و آله در دهه اول محرم تغییر نموده و در دل و سیماى خود، آثار اندوه و درد این مصیبتهاى بزرگ را آشکار نمایند.
۲- خوب است که مقدارى از لذائذ زندگى را که از خوردن و نوشیدن و حتى خوابیدن و گفتن به دست مى آید، ترک نمایند و مانند کسى باشند که پدر یا فرزند خود را از دست داده است .
۳- خوب است که روز تاسوعا و عاشورا، دیدار با برادر

منبع: مرکز اطلاع رسانی شیعه

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار