تاریخ انتشار :

دكتر محمد احمد زاكي

تشیع در سودان از زبان رهیافته سودانی

دکتر محمد احمد زاکی فرزند سید عثمان زاکی از کشور سودان از اهالی منطقه‌ای نزدیک خارطوم است. او از طریق احادیث و روایات متعدد در منابع اهل سنت و شیعه با سیره اهل بیت آشنا و همین باعث شد تا به مذهب تشیع بپیوندد.

 

download

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، دکتر محمد احمد زاکی فرزند سید عثمان زاکی از کشور سودان از اهالی منطقه‌ای نزدیک خارطوم است. او از طریق احادیث و روایات متعدد در منابع اهل سنت و شیعه با سیره اهل بیت آشنا و همین باعث شد تا به مذهب تشیع بپیوندد. وی بعد از آمدن به ایران دکتری ادیان ابراهیمی گرایش قرآن و اهل بیت را اخذ کرد. در همین رابطه با کمک انجمن شهید ادواردو آنیلی با این نوشیعه سودانی که برای رسیدن به حقانیت تشیع فراز و فرود بسیاری را پشت سرگذاشته است، گفت‌وگو کرده‌ایم.

ابتدا برایمان نقل کنید چه شد و از چه زمانی تصمیم گرفتید به ایران بیایید؟
از همان زمان که با مذهب تشیع آشنا شدم خیلی دوست داشتم به ایران بیایم و بهتر و بیشتر با احکام اسلام و سیره ائمه اطهار آشنا شوم. برای همین بعد از پایان تحصیلات اولیه، یک‌بار به ایران آمدم تا اینجا بمانم و با فراغ بال تحصیلاتم را ادامه دهم ولی متأسفانه با فوت پدربزرگم مجبور شدم به سودان برگردم، ‌اما سری بعد که عازم ایران شدم دیگر به مذهب تشیع گرویده بودم و برای تکمیل آموزه‌هایم و تحصیل در علوم اسلامی در ایران ماندم.

چه چیز مذهب تشیع بیشتر برای شما تأثیرگذار بود که باعث شد آن را به عنوان دین خود قرار دهید؟
روایت پیامبر اسلام که می‌فرمایند پس از من ۱۲ پیشوا خواهد بود. این روایت در تمام منابع معتبر اهل سنت هم وجود دارد حتی یک نفرهم در طول ۱۴ قرن پیدا نشد تا تفسیر منطقی براساس روایت ارائه دهد، از طرفی حدیث من کنت مولا را که نقل از پیامبر اسلام است برایم عجیب بود که پیامبر به صراحت جانشین بعد از خودشان را تعیین کرده بودند.

با توجه به اینکه شما در رشته ادیان ابراهیمی تحصیلات عالی دارید چگونه باید مفاهیم ناب اسلامی را ترویج داد؟
همانطور که همه واقفیم عصر امروز عصر رسانه‌ها و وسایل ارتباطی است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم این ابزار رسانه‌ای رواج دارد و در اختیار خیلی از مردم است. در این دوران شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی اعم از فیس‌بوک، وایبر، واتس‌آپ و… خیلی بیشتر از کتاب و نشریات کاغذی رواج و مقبولیت دارند؛ درنتیجه ما هم باید در این حوزه‌ها فعالیت زیادی داشته باشیم و کار کنیم تا مخاطب را جذب نماییم. لذا می‌توانیم در مذهب تشیع احادیث و روایات متقن یا سخنرانی‌ها را در قالب کلیپ انتشار دهیم. در واقع اگر می‌خواهیم توفیق داشته باشیم لازم است به زبان روز که همان هنر است اقدام کنیم تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

آمار رسمی از تعداد شیعیان سودان وجود دارد؟
متأسفانه نه از سوی دولت و نه از سوی خود ما هیچ آمار دقیقی تنظیم نشده است، اما با وجود فشارها و تنگناهای زیادی که برای شیعیان در سودان وجود دارد روز‌به‌روز این تعداد در حال افزایش هستند. با این وجود مطمئنم آمارهایی هم که می‌دهند درست نیست. مثلاً گفته‌اند ۱۲هزار شیعه در سودان است، در حالی ‌که تعداد خیلی بیشتر از اینهاست شاید این رقم مربوط به یک یا دو استان باشد نه کل کشور.

چرا از شیعیان هراس دارند و آنها اینقدر در فشار و تنگنا هستند؟
زیرا تعدادشان درحال رشد و فزونی است. شیعیان به دلیل تفکری که دارند با خط ولایت و مقاومت مستقیماً مرتبط هستند. آنها به تبعیت از ائمه معصومین خود یاد گرفته‌اند تا هیچ وقت زیر بار ظلم و زور نروند و همین ممکن است مشروعیت حکومت سودان را زیر سؤال ببرد. عمر‌الرشید علناً گفته است اگر شیعیان مانند صوفیان بودند و مباحث سیاسی و مقابله با استکبار را دنبال نمی‌کردند ما با آنها مشکلی نداشتیم ولی اینها دردسرساز و مشکل‌زا هستند. بحث دیگر مربوط به عربستان است. وقتی عربستان در سوریه، لبنان و بحرین شکست خورد ‌خواست در کشورهای اسلامی آفریقایی نفوذ کند و حالا برایش سخت است که مردم سودان به ایران علاقه دارند و مخالف سیاست‌های عربستان وهابیون هستند.

سایر ادیان هم در سودان دارای همین شرایط سخت هستند؟
نه، مسیحیان با اینکه در اقلیت هستند و چندان جمعیتی ندارند اما خیلی آزادانه فعالیت‌های تبلیغی می‌کنند و هیچ ممانعتی برای آنها نیست. مسیحیان عمدتاً در جنوب سودان ساکن هستند و جمعیت زیادی ندارند، اما به‌عنوان یک اقلیت دینی حمایت می‌شوند و فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی زیادی به‌خصوص برای بچه‌ها دارند و آزاد هستند تا تبلیغ کنند.

گویا در سودان همه آزاد هستند و فقط شیعیان آزادی ندارند؟
بله، متأسفانه تنها برای شیعیان فضا بسته و محدود است آن هم به دلیل تفکراتی که دارند و زیر بار ظلم و ستم نمی‌روند و پیرو ولایت و امامت هستند.

به نظر شما چرا اهل بیت و به طورکلی مذهب تشیع اینقدر مظلوم بوده و همچنان هم است؟
این همان سؤالی بود که خود من همیشه در ذهن داشتم. اینکه چرا قبر حضرت زهرا تنها فرزند پیامبر مخفی است؟ چرا از ایشان که نزدیک‌ترین فرد به پیامبر است در کتاب‌های درسی تا دانشگاهی، حتی کلمه‌ای گفته نشده درعوض از اول ابتدایی تا انتهای دانشگاه درباره خیلی از زنان صدر اسلام چه خوب و چه بد مطالبی آورده‌اند یا اینکه چه سرنوشتی برای حسنین پیش آمده مگر نواده‌های پیامبر نبودند چرا هیچ یادی از آنها نمی‌شود؟ چرا فرزندان امام علی را تأیید نمی‌کنند و تنها می‌گویند وقتی کودک بودند مزاحم نماز پیامبر می‌شدند و بالای سر ایشان می‌نشستند تا همین اندازه. دیگر سرنوشت‌شان معلوم نیست که چه شدند به جوانی رسیدند آیا نقشی در تاریخ اسلام داشتند و… مهم‌تر از همه ما اصلاً حدیث من کنت مولا را نشنیده بودیم برایم عجیب بود.

وقتی شما این حدیث را شنیدید چه عکس‌العملی نشان دادید؟
چون گفته می‌شود شیعیان دروغگو هستند و تقیه می‌کنند فکر می‌کردم این هم یک دروغ است. وقتی تحقیق کردم دیدم عالم شیعه نویسنده «المعراجات» از منابع اهل سنت استفاده کرده است. با خودم ‌گفتم دروغ شیعیان مشخص شد ولی وقتی بیشتر مطالعه کردم دیدم اتفاقات به تواتر مطرح شده است. روایت ثقلین را از پیامبر شنیده بودیم اما به کتاب‌الله و سنتی نه کتاب‌الله و عترتی، وقتی مطالعه کردم دیدم کتاب‌الله و سنتی که خیلی از آن می‌گویند و در خطبه‌های نماز جمعه یا کتاب‌های درسی هم از آن گفته می‌شود سند ضعیف دارد حتی یک عالم برجسته سنی هم آن را تأیید نکرده ولی کتاب‌الله و عترتی را تأیید کرده‌اند؛ البته هدف اولیه من از تحقیق و مطالعه، روشنگری شیعیان بود تا آنها را متوجه خطاهایشان کنم، ولی کم کم خودم متوجه حقایق شدم و هر چه جلوتر می‌رفتم مضامین بیشتر برایم روشن می‌شدند.

در سودان رسانه‌های غربی چقدر موج ایران‌هراسی به راه می‌اندازند؟
بسیار زیاد علیه ایران تبلیغ می‌کنند اینکه ایران بمب اتم می‌سازد و با اسرائیل و امریکا ارتباط مخفیانه دارد و اینها نمایش رسانه‌ای دارند زیرا اگر امریکا با ایران دشمن بود در این سال‌ها به آنجا حمله می‌کرد، نباید فریب ایران را بخورید. رسانه‌های غربی با وجود اوضاع بد اقتصادی مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کنند حتی مردم را از شیعیان می‌ترسانند آنها مدام می‌گویند شیعیان خود را فرزندان خدا می‌دانند. طینت پاکی ندارند و نژاد‌پرست هستند.

شما که به ایران آمدید خانواده و اطرافیان نگران نشدند؟
خانواده ما قبلاً کمی پیش زمینه داشت. برادر و عمویم شیعه شده بودند و آشنایی تا حدودی نسبت به ایران در خانواده ایجاد شده بود برای همین نگران نبودند. حتی تا حدودی هم خیالشان آسوده بود که ایران امنیت بیشتری برای من دارد تا سودان چون در سودان چند بار به دلیل سخنرانی که داشتم بازداشت شده بودم.

یعنی شما به عنوان مبلغ نمی‌توانید فعالیت کنید؟
شرایط سختی است، اجازه داده نمی‌شود و خیلی کنترل می‌کنند و سختگیری‌های زیادی می‌شود. تنها در خارطوم یک حسینیه بود که آن را هم دولت تعطیل کرد و اجازه نداد در ایام سوگواری امام حسین(علیه السلام) مراسم داشته باشیم. حتی ورود و توزیع کتاب‌های شیعی در سودان ممنوع است.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.
من از خواهران و برادران ایرانی می‌خواهم قدر انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی را بدانند. ایران نقطه امید برای تمام مسلمانان به‌خصوص شیعیان دنیاست. همه آرزو دارند فضای آزاد دینی مانند اینجا داشته باشند. خیلی از شیعیان مانند سودان اصلاً آزادی عمل ندارند و به سختی فعالیت‌های دینی و آئینی خود را دنبال می‌کنند. دشمنان همیشه می‌خواهند از ایران و اسلام تصویر بدی بسازند ولی ایرانی‌ها مظهر مقاومت، ایستادگی و مبارزه با ظلم بوده و هستند.

نویسنده: معصومه طاهری

منبع : روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار