تاریخ انتشار :

نورمن گرشمن

نمایشگاه عکاسی به افتخار مسلمانان آلبانیایی

این نمایشگاه با توجه به موج اسلام‌ستیزی درجهان غرب و حوادث غم‌انگیز پاریس در اوایل سال جاری میلادی می‌تواند خیلی موثر باشد. هدف از آن نشان دادن انسانیت مشترک بین تمام افراد بشر است و به نوعی برای مقابله با بدبینی موجود پیرامون مسلمانان و اسلام است.

 

Vater Mark

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،   مترجم: معصومه طاهری– نمایشگاهی عکاسی از زمان جنگ جهانی دوم در ملبورن استرالیا برپا شده است؛‌ نمایشگاهی به افتخار مسلمانان آلبانیایی؛ البته این داستان تا حدود زیادی برای خیلی‌ها شناخته شده اما آنچه اهمیت دارد آن است که در زمینه موضوع فعلی به صورت نمادین گردیده است. به دنبال جنگ جهانی دوم صدمات زیادی ایجاد شد.  نمایشگاه عکس داستان هزاران یهودی است که اجازه پیدا کردند دربحبوحه جنگ وفجایع آن در پناهگاههای مسلمانان آلبانیایی بروند و پناه داشته باشند و این یک واقعیت تاریخی درملبورن پایتخت استرالیا است که از طریق نمایشگاه عکس، «نورمن گرشمن» عکاس آمریکایی به‌تصویر کشیده شده است. او چهارسال برای پیدا کردن و جمع‌آوری عکس این مردان و زنان مسلمان که زندگی خود را برای نجات یهودیان به خطر انداختند،‌ صرف نمود.

این نمایشگاه با توجه به موج اسلام‌ستیزی درجهان غرب و حوادث غم‌انگیز پاریس در اوایل سال جاری میلادی می‌تواند خیلی موثر باشد. هدف از آن نشان دادن انسانیت مشترک بین تمام افراد بشر است و به نوعی برای مقابله با بدبینی موجود پیرامون مسلمانان و اسلام است.

درحالی‌که اکثر کشورهای اروپایی تحت تاثیر رژیم نازیسم و تبعیض اقلیت‌های یهودی  بودند که به ناچار به دستور هیتلر در اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده می‌شدند شهروندان مسلمان آلبانیایی از یهودیان حمایت می‌کردند. این مسئله نشان از اخلاق و ایمان مسلمانان آلبانیایی است که به آن«بزا» می‌گویند کد اخلاقی ومثبتی که هنوز هم بین مسلمانان وجود دارد؛ یعنی تشویق و حمایت، ‌اعتماد به نفس و حفظ زندگی ‌و حالا اکثریت مردم این کشور مسلمانانی هستند که به خاطر دینشان مورد آزار واذیت قرار می‌گیرند؛ متاسفانه ازسوی دولت آلبانی برای بسیاری ازاین افراد پرونده‌سازی‌های جعلی شده به صورتی‌که مجبورند در خفا و پنهانی بسر ببرند اما از سوی مرزهای خود را برای پناهندگان اروپایی باز گشوده است

علی شکار پدرش یکی از همین قهرمانان آلبانیایی بود که جانش را برای نجات یهودیان از دست هیتلر به خطر می‌انداخت. او می‌گوید اینکه چرا پدرمن جان خود و تمام روستا را برای نجات غریبه‌ها به خطر می‌انداخت؟! به خاطر آن بود که  او یک مسلمان بود و برای رضای خدا این کارها  را می‌کرد.

گفتنی است؛ آلبانی  یک کشور کوچک واقع در منطقه بالکان است و تنها کشور اروپایی است که بیشترین جمعیت یهودیان را درطول جنگ جهانی دوم داشته است یعنی  نزدیک به ۲۰۰۰ پناهنده یهودی دراین کشور از مرگ نجات پیدا کردند. این وقایع تاریخی منحصربه فرد است و باید گفته شود که درطول دوران غمبار جنگ جهانی دوم این مسلمانان بودند که تعداد زیادی از یهودیان اروپا را از مرگ نجات دادند؛ ‌مسلمانانی که خودشان در قرن ۱۵ مورد تفتیش عقاید اسپانیایی‌ها پس از رکونکیستا بودند.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار