تاریخ انتشار :

حجت الاسلام مصطفي آقایی

ماه رمضان در چین از زبان مبلغ شیعه

وی برخی از تعقیبات ختم قرآن را تلاوت هفت مرتبه سوره حمد ، همخوانی با قاری، خواندن شعرهایی با مدح پیامبر (س) و امیرالمومنین(ع) به زبان فارسی برشمرد.

DSC09218

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  حجت الاسلام عسگر آقایی  معروف به آخوند چینی در برنامه ویژه انجمن اسلامی شهید ادواردو انیلی گفت: در ماه رمضان تمام رستوران های اسلامی چین تعطیل می شوند، به عنوان نمونه شما زمانی که وارد شهری مانند لین چیه بیشترین جمعیت آن مسلمان هستند می شوید با تعجب می بینید هیچکدام از رستوران های این شهر غذا صرف نمی کنند.وی فرهنگ زیبای افطاری و سحر را از دیگر رسوم زیبای کشور چین دانست و ادامه داد: یکی دیگر از  فرهنگ های زیبایی که در بین مسلمانان چین رایج می باشد فرهنگ افطاری و سحری میباشد به صورتی که در این ماه تمام مسلمانان غذاهایی را که در خانه تهیه کرده اند با خود به مسجد می آورند تا هم نماز را به جماعت اقامه کنند و هم سحر و افطار خود را نیز در مسجد انجام دهند.

آقایی افزود: فرهنگ ختم قرآن نیز از دیگر رسوم این کشور پهناور است به طوری که با دعوت از ۵ نفر از قاریان و طلاب خود این کار بزرگ و با ارزش را انجام می دهند.

وی برخی از تعقیبات ختم قرآن را تلاوت هفت مرتبه سوره حمد ، همخوانی با قاری، خواندن شعرهایی با مدح پیامبر (س) و امیرالمومنین(ع) به زبان فارسی برشمرد.

آخوند چینی به مهمان نوازی چینی ها اشاره کرد و گفت: مسلمانان چین زمانی که مهمان دعوت می کنند با یک رسم قدیمی یک گوسفند و سه مرغ را ذبح می کنند و با آنها ۱۶ نوع غذا آماده کرده و مهمانان نیز باید از هرکدام از این غذاها یک مقدار استفاده کنند.

DSC09132

وی در ادامه به بیان خاطره ای از سفر به چین پرداخت و خاطرنشان کرد:  ماه رمضان سال گذشته که در چین بودم و چون مسافر بودم و روزه نمی توانستم بگیرم برای تهیه غذا به برخی از رستوران ها مراجعه کردم که هیچکدام از رستوران ها غذا سِرو نمی کردند و اعلام میکردند که بعد از افطار غذا سِرو می کنند ،در این لحظه خودم خجالت کشیدم که چرا اینکار را کردم درحالی که مسافر بودم و نمی توانستم روزه بگیرم ولی این جالب بود که مردم مسلمان نشین شهرهای چین با این جدیت این موضوع را رعایت می کنند.

آقایی در خاتمه به خواندن شعری زیبا  پرداخت و افزود: این شعر از اشعار ابوالقاسم انوار است که مسلمانان چینی در مدح امیرالمومنین می خوانند و من احساس می کنم آنها فکر می کنند این شعری عربی است به قسمی که که یک گروه مصرع اول را می خواند (نورِ ولایت تویی) و گروه دوم مصرع بعد را (شاه سلامٌ عَلیک)

نورولایت تویی، شاه سلامٌ علیک/  شمع هدایت تویی، شاه سلام علیک

معدن احسان تویی،مخزن عرفان تویی/ جام مصفا تویی، شاه سلام علیک

فضل ولایت پناه، بنده روی تو ماه/ خصم تو را رو سیاه، شاه سلام علیک

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار