تاریخ انتشار :

عون علي خلفان،

شیعه آمریکایی ۳ میلیون نسخه قرآن منتشر کرده است

یک مسلمان شیعه درآمریکا تاکنون چهل و چهار سبک نگارشی مختلف قرآن کریم را به زبان‌های زنده دنیا در تیراژ بیش از سه میلیون نسخه منتشر کرده است.

59725_602

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، عون علی خلفان، هفتاد وپنج ساله و از شیعیان اثنی عشری آفریقائی تبار از کشور ماداگاسکار است. وی درچند دهه گذشته ساکن نیویورک بوده وصاحب یک انتشاراتی به نام «تحریک و ترسیل قرآن» است.

خلفان می‌گوید: اصلیت اجداد او از هندوستان بوده اند که برای کار به شرق آفریقا و مشخصاً تانزانیا آمده اند.عون علی کودکی خود را همراه خانواده در شهر دارالسلام، پایتخت تانزانیا گذراند و همانجا به مدرسه رفت.

وی بعدها در انگلستان در دانشکده هنر به تحصیل خبرنگاری مشغول شد ولی به کشور مادری اش بازگشت و در تانزانیا اقتصاد خواند.او که از جوانی به کارهای هنری و تبلیغاتی علاقه داشت و به ساخت بنرهای تجاری پرداخت.

در این شغل در نمایشگاه‌های مختلفی مانند کانادا و نیویورک شرکت کرد و در آمریکا با جامعه مسلمانان سیاه پوستان آفریقائی آشنا شد.عون علی خلفان خود را در آن مقطع زمانی یک مسلمان کم اطلاع از دین معرفی می‌کند و می‌گوید: جامعه مسلمانان سیاه پوست آفریقا خیلی فعال بودند و من به همراه آنان روزه می‌گرفتم و به مساجد می‌رفتم.

وی در یک دوره شش ماهه آموزش اسلام که جامعه مسلمانان یادشده برگزار می‌کرد، به عنوان یک دانشجو شرکت کرد.این دوره استادی مسیحی به نام پیتر داشت و عون علی خلفان تنها دانشجوی مسلمان این کلاس بود.

وی که به تابعیت آمریکا درآمده بود، از این استاد مسیحی شنید که اسلام روح واقعی همه ادیان الهی است و از زمان حضرت آدم (ع) وجود داشته است.

خلفان می‌گوید: بعد از آن دوره آموزشی احساس کرد که قرآن کریم در جامعه آمریکا محجور است و شناخته شده نیست، لذا تصمیم گرفت با توجه به سوابق کاری خود، به چاپ و نشر قرآن کریم روی آورم.

اکنون سی و پنج سال از تلاش خلفان می‌گذرد و می‌گوید در این مدت برای خیلی از رهبران دنیا و همه شهرداران نیویورک در آن زندگی می‌کند، نمایندگان کنگره آمریکا، سناتورها و حتی برای یکی دو رئیس جمهور آمریکا نیز قرآن را هدیه فرستاده است.

حس نوآورانه عون علی تا جایی بوده است که چند جلد قرآن کریم را نیز به برگزار کنندگان جایزه نوبل می‌فرستد تا به برندگان این جایزه جهانی، در کنار جوائز آن، یک جلد قرآن کریم نیز هدیه دهند.

به قول خودش می‌خواهد با این کار، از تلاش دانشمندان در کشف علومی که همه اش متعلق به خداوند است، تشکر کند.

خلفان ۷۵ ساله تاکنون بیش از ۴۴ نوع قرآن را با شکل‌ها و طرح‌های مختلف در سه میلیون نسخه چاپ کرده است و چاپ ده نوع دیگر را در دستور کار دارد.

او می‌گوید در هر نوبت چاپ، حدود هشتاد تا یکصد مترجم قرآن کریم با انتشاراتی او همکاری دارند.

به فکر کودکان هم بوده و مجموعه‌های قرآنی ویژه کودکان را در دستور کارش داشته و منتشر کرده است.

عون علی برغم کهولت سن ولی در نشر قرآن کریم همت بالایی دارد و به گفته خودش به طور متوسط سالانه دوازده سفر به اقصی نقاط دنیا دارد و در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کند. در نمایشگاه کتاب تهران نیز حضور داشته است و آن را از بزرگترین‌ها در جهان می‌داند.

از جمله کارهای زیبای او چاپ ویژه قرآن برای زندانیان در آمریکا و اهداء آن است.

او می‌گوید سالانه تقاضاهای زیادی از زندان‌های آمریکا برای فرستادن قرآن دارد ولی محدودیت‌های مالی وی، اجازه نمی‌دهد که برای همه آنها قرآن مجانی ارسال کند.

بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی آمریکا، توان اقتصادی موسسه انتشاراتی خلفان را نیز کاهش داده است ولی او با همان انگیزه قوی به کار خود ادامه می‌دهد. درباره حادثه عاشورا نیز دو جلد کتاب منتشر کرده است تا این نهضت بزرگ حسینی (ع) را به جهانیان معرفی کند.

بعد از حادثه یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نیویورک که موج اسلام ستیزی در این کشور گسترش یافت، خلفان تلاش کرد کتاب هایی در آمریکا منتشر کند تا به مردم آن کشور بگوید اسلام طرفدار تروریسم نیست.

خلفان می‌گوید معادل هفتاد و پنج درصد قیمت هر کتابش را به شرکت‌های بزرگ توزیع کننده کتاب در آمریکا و خارج از آمریکا می‌پردازد و بیست و پنج درصد باقیمانده نیز برای هزینه‌های نشر، انبار داری، بیمه و غیره صرف می‌شود.

این ناشر شیعه در آمریکا می‌گوید: از این کار تقریباً هیچ سودی عایدش نمی‌شود اما برایش مهم است که قرآن و دیگر کتب اهل بیت (علیهم السلام) در همه کتاب فروشی‌های آمریکا حضور دارد.

منبع:واحد مرکزی خبر-عقیق

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار