تاریخ انتشار :

مسلمانان در انگلیس

سنجاق تزیینی زنانه حاوی “بسم الله الرحمن الرحیم” در جنوب شرقی ایرلند

مسلمانان بریتانیا طی دهه اخیر به میزان فزاینده ای به حوزه های سیاست وارد شده اند. تعداد شهرداران ،اعضای شوراهای شهری ونمایندگان مجلس مسلمان بریتانیا در حال افزایش است . بریتانیا دارای بیشترین تعداد نمایندگان مجلس مسلمان در اروپاست.

download (1)
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،یافته های باستان شناسان دال بر آن است که تاریخچه مسلمانان در بریتانیا بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد.کشف یک سنجاق تزیینی زنانه حاوی “بسم الله الرحمن الرحیم” در جنوب شرقی ایرلند مربوط به قرن نهم و سکه های اسلامی در حکومت شاه اوفاه در قرن هشتم از جمله نشانه هایی بوده که دریچه ای هر چند کوچک را به این تاریخچه ناشناخته باز می کند.
با این همه تنها صد سال بعد و در ابتدای قرن هجدهم بود که اولین گروه مسلمانان از هندوستان وارد بریتانیا شدند . طی ۲۰۰ سال بعدی ، تجارت به ارتباط بیشتر بریتانیا و کشورهای اسلامی منجر گردید . این امر به ویژه با استخدام ملوانان خارجی توسط کشتی های تجارتی بریتانیا شدت گرفت. تا سال ۱۸۴۲، حدود ۳۰۰۰ ملوان مسلمان که لسکرز خوانده می شدند، سالانه به بریتانیا سفر کردند . برخی از آنها در شهر هایی از جمله کاردیف، لیورپول،گلاسکو و لندن ازدواج کرده و ماندگار شدند.
جذابیت فزاینده اسلام به گونه ای بود که تعدادی از بریتانیایی های برجسته مسلمان شدند که از آن جمله می توان به افراد زیر اشاره کرد :
“لرد هدلی “بارون پنجم هدلی و مهندس راه وساختمان بنام که جاده بین بارامولا و سریناگار در نواحی کشمیر را ساخت .
“ویلیام کوییلم” حقوقدان وشاعر که اولین مسجد بریتانیا را احداث کرد .
“محمد مارمادوک پیکتال” رمان نویس و مترجم قرآن کریم .
مهاجرت وسیع مسلمانان به بریتانیا در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. مهاجرین که اکثر آنها از آسیای جنوبی بودند به منظور جبران کمبود نیروی کار بعد از جنگ جهانی دوم به بریتانیا آمدند .آنها اکثرا در مناطق داخلی شهر لندن ، شهر های کوچک صنعتی مناطق مرکزی و شهرهای نساجی لانکشایر، یورکشایر وستراتکلاید اسکان یافتند.
امروزه مسلمانان ساکن بریتانیا از ملیت ها وفرهنگهای مختلف می آیند و تعداد چشمگیری از آنها بریتانیایی ها و اروپایی هایی هستند که به دین اسلام گرویده اند.جوامع و محله های اسلامی در سرتاسر بریتانیا پراکنده اند، با این همه بیشترآنان در منچستر ،لندن ،بیرمنگام و بردفورد متمرکز هستند.
بریتانیا پذیرای جوامعی است که تقریبااز همه کشورهای اسلامی در این کشور جمع شده اند و هرکدام تاریخچه ، فرهنگ ورسوم خاص خود را دارند. بزرگ ترین جوامع از جنوب آسیا مهاجرت کرده اند اما جوامع پرشمار عرب وافریقایی و همچنین مسلمانان آسیای جنوب شرقی ، کشورهای بالکان و ترکیه نیز در بریتانیا حضور دارند . علاوه بر این بسیاری از افراد از ادیان دیگر به اسلام گرویده اند.
مسلمانان در جزایر بریتانیا پراکنده بوده و در کلیه بخشهای اقتصادی، فرهنگی وسیاسی آن فعال هستند.آنها با مشارکت در حوزه های مختلف از قبیل حرفه های خرد، رستورانها ،وکالت، حسابداری ، آموزش ،فناوری اطلاعات،بهداشت،حمل ونقل،ادارات دولتی،سیاست ،رسانه ها، ورزش ،هنر و طراحی لباس به ایفای نقش ارزشمندی در کشور چند قومی – چند دینی بریتانیا می پردازند.
احترام و درک متقابل بین کلیه جوامع برای تداوم هماهنگی و همکاری ضروری است .دولت بریتانیا خود را به ترویج این تفاهم و تضمین فرصتهای برابر برای شهروندان فارغ از رنگ، نژاد،دین وجنسیت آنها متعهد می داند.
مسلمانان بزرگ ترین گروه اقلیت دینی در بریتانیا را شکل می دهند. طبق سرشماری ملی سال ۲۰۰۱ حدود ۱٫۶ میلیون مسلمان در بریتانیا ساکن بوده اند که این عدد هم اکنون احتمالا به ۲ میلیون نفر نزدیک شده است.جوامع متعدد مسلمانان بریتانیا از تنوع قومی بالایی برخوردارند . طبق سرشماری ملی سال ۲۰۰۱ حدود ۱۱٫۶درصد مسلمانان سفید پوست، ۶٫۹درصد سیاه پوست، ۷۴درصد آسیایی و۷٫۵درصد از سایر اقوام و نژاد ها هستند.تقریبا ۵۰درصد از مسلمانان ساکن بریتانیا متولد این کشور و همچنین سن ۵۰درصد از مسلمانان بریتانیا زیر ۲۵ سال می باشد.
نهادها و سازمان های پرشماری مشغول فعالیت در زمینه ترویج منافع سیاسی ،اقتصادی ، آموزشی ،اجتماعی ودینی مسلمانان بریتانیا هستند.
بخش رسانه ای مسلمانان در بریتانیا بسیار فعال و رو به رشد است. امروزه روزنامه ها،مجلات، ایستگاه های رادیویی و وب سایت هایی درخدمت آموزش و اطلاع رسانی به بخش های مختلف جامعه مشغول کارند.
هنر آشپزی مسلمانان تاثیر عمیقی بربریتانیا داشته و روند خرید مواد غذایی و ذائقه مردم را با خوردنی ها و چاشنی های خارجی جدید دگرگون نموده است . اولین رستوران خورش های کاری بریتانیا در سال ۱۸۰۹ افتتاح شد. امروزه آنچه که عموما غذای هندی اطلاق می شود محبوب ترین غذای کل ملت است. البته اکثر غذاهای ارائه شده در رستورانها و اغذیه فروشی های هندی توسط مسلمانان بنگلادشی و پاکستانی آماده می گردد.
مسلمانان بریتانیا نیز مانند بسیاری از جوامع دیگر دارای طیف وسیعی از پوشش هستند. در حالی که بسیاری همچنان لباسهای سنتی خود را بر تن دارند، سبک جدیدی نیز در حال گسترش است که اشکال و الگوهای غربی و شرقی را نزدیک تر می نماید. طراحان مسلمان لباس به صورت گسترده و در پی ترکیب سبکهای سنتی با پوشش های شهری و امروزی و اشکال و رنگ های بین المللی هستند تا مخاطبین جوان و علاقه مند به مد روز را جذب نمایند.
سبکهای اسلامی بر طراحان لباس بین المللی نیز تاثیر گذاشته است . فروشگاههای لباس که مالکین آنها مسلمانند بخش عمده ای از بازار لباس را در بر می گیرد. این پدیده به ویژه در شهر های دارای جمعیت های بزرگ مسلمان از جمله بردفورد،لستر و بیرمنگام مصداق دارد.
مسلمانان بریتانیا طی دهه اخیر به میزان فزاینده ای به حوزه های سیاست وارد شده اند. تعداد شهرداران ،اعضای شوراهای شهری ونمایندگان مجلس مسلمان بریتانیا در حال افزایش است . بریتانیا دارای بیشترین تعداد نمایندگان مجلس مسلمان در اروپاست.
هیئت همراه زائرین حج برای ۲۵۰۰۰ مسلمانی که سالانه به سفر حج می روند، خدمات پزشکی و مشاوره ارائه می کند.وزارت امور خارجه بریتانیا با همکاری و مشارکت گروه مشورتی حج این هیئت را که مرکب از پزشکان و نمایندگان وزارتخانه است، سازماندهی می کند. هیئت مذکور در طول دوران حج در عربستان سعودی مستقر می گردد تا مشاوره ها و کمک های عملی در اختیار زائرین حج قرار دهد.
در بریتانیا سازمانهای خیریه عدیده ای با تشکیلات منسجم وجود دارد. این سازمانها کمک های بشر دوستانه خود را با هدف توسعه کشورهای دارای جمعیتی با اکثریت مسلمان و نیز مناطق مرتبط با مسلمانان بریتانیا ارائه می کند . بزرگترین و معروفترین آنها سازمان امداد اسلامی است که در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک سازمان غیر دولتی به ثبت رسید. این سازمان عضو کمیته بلایای اضطراری بوده و مسئول هماهنگی درخواست های کمک های بین المللی است .سازمان در واکنش به بلایایی از قبیل سونامی ۲۰۰۴و زلزله ۲۰۰۵ پاکستان به شیوه بسیارکار آمدی عمل کرده است.
بریتانیا به سرعت درحال تبدیل شدن به مرکز اصلی امور مالی اسلامی در سطح جهان است. بانک های این کشوردر حال پیشبرد بانکداری اسلامی هستند و لندن پرشمارترین بانکهای ارائه کننده خدمات در چارچوب اصول اسلامی را در مقایسه با تمام کشورهای غربی در خود دارد . شرکت های خدمات حرفه ای بریتانیا نیز در ارائه خدمات تجاری اسلامی با قانون تجارت انگلستان پیشگام هستند.


www.masjed-kelisa.blogfa.com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار