تاریخ انتشار :

مهدوی راد

تفاوت ایمان آوردن با مسلمان شدن چیست؟

در روایات ما آمده است که اعتقاد به دین باید اعتقاد جامع باشد مسلمانان وقتی که وارد این حوزه می شوند باید دین را به صورت جامع ببیند. خداوند در قرآن فرمود «من پیامبری فرستادم که در نهایتِ مهر و محبت برای شماست در حدی که خود را به سختی و رنج می افکند تا شما آسایش داشته باشید».

 

 

d414afe4bd62c8d8945d5dbf6d4a5128_M

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد گفت: هر دو واژه اسلام و ایمان در حوزه معنایی قرآن، ادبیات اسلامی و دینی دارای تحول است. آنچه که از آیه «قالت الاعراب امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبک» برداشت می شود این است که اسلام صرف تسلیم ظاهری است که بر پایه آن حقوق اجتماعی، معیشتی و همزیستی انسان مراعات می شود اما ایمان مرحله بالاتر از اسلام است.
او در ادامه افزود: علامه سید محمد مهدی بحرالعلوم در کتاب سیر السلوک بحث مهمی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه که اسلام و ایمان چیست؟ و روایاتی را مطرح می کند که در بعضی از موارد حتی اسلام فراتر از تقوا یا همان ایمان دانسته می شود از این جهت مولف این کتاب به این نتیجه می رسد که اسلام و ایمان هر دو وجوه تشکیکی دارند. یک مرحله ای از اسلام همین است که انسانِ وارد شونده به حوزه تفکر اسلامی شهادتین را بگوید و بعد از شهادتین همه چیز برای او در قالب قانون اسلام آزاد می شود مگر اینکه حالت های دیگری داشته باشد. این اسلام فقط در حدی است که انسان به صرف اینکه شهادت می دهد را مسلمان تلقی کرده و به تعبیر حقوقی و فقهی مال، جان، و ناموس او محفوظ است. در مقابل، ایمان باوری است که به اعماق جان نفوذ کرده و عمل را نتیجه دهد. در روایات ما فراوان به این نکته تاکید شده است که ایمان زایشگر عمل است اگر عمل نباشد باور و گرایش به مرحله ایمان نمی رسد.
مهدوی راد ایمان را همراه با عمل دانست و گفت: اینکه خدا به بادیه نشینان عرب می فرماید “بگویید اسلام آوردیم نه ایمان ایمان هنوز در داخل قلب های شما وارد نشده است” به خاطر این است که اگر عمل نباشد ایمان هم تحقق عینی پیدا نمی کند و تبلور واقعی را در صفحه ذهن و زندگی نیافته است. پس ایمان همراه با عمل است این عمل هم عمل صرفا فیزیکی نیست بلکه عملی که همراه با ایمان باشد حداقل ده خصوصیت دارد. حضرت علی(ع) فرمودند «شخصیت انسان با ایمان اوست و تبلور ایمان در عمل است» اگر عمل نباشد ایمان یک مساله ظاهری است.
استاد حوزه و دانشگاه، یکی دیگر از خصوصیات ایمان را عمل آگاهانه دانست و اظهار کرد: گاهی عمل بدون آگاهی انجام می شود و به جای اینکه کار را درست کند، خراب تر می کند. بعد از آنکه رسول الله رحلت کرد ابوسفیان به خدمت امام علی(ع) رسید و گفت “چرا سکوت کردی و قیام نمی کنی اگر هراس از نیروی انسانی است من کوچه های مدینه را پر از نیروی انسانی می کنم” اما امام در پاسخ او فرمود «ای مردم امواج فتنه ها را با کشتی های نجات درهم بشکنید» و خطبه عجیبی را ایراد کرد که کسی که میوه را قبل از اینکه برسد می چیند مثل کسی می ماند که بذر را در شوره زار می ریزد و از آن بهره ای نمی برد». این موارد نشان می دهد که ایمان یک مرحله بسیار بالاتر از اسلام است اما در روایاتی که اسلام را بالاتر از ایمان تلقی می کنند که در رساله سیروسلوک علامه بحرالعلوم نیز مطرح شده است اسلام به معنای تسلیم محض است. یعنی انسان در نتیجه تعدد و تکرار عمل به جایی رسیده که از نظر روحی تسلیم محض معبود شده است و به جز خدا نمی بیند.
مهدوی راد تصریح کرد: اینجا ظاهرا اسلام به معنای لغوی است یعنی انسان تسلیم محض خدا می شود اما آن چیزی که در عرف عامه معروف است و در نگاه اولیه به آن پرداخته می شود همین است که اسلام مرحله ای است که با شهادتین آغاز می شود و انسان وارد حوزه مسلمانان می شود و از حقوق مثبت که در جامعه اسلامی وجود دارد برخوردار می شود اما ایمان مرحله ایست که این درکی که ما قبول می کنیم چنان در دل بنشیند که عامل عمل شود و اگر در عمل استقلال پیدا کند ماندگار می شود و در غیر اینصورت از بین می رود. این نشان می دهد که آن باور اولیه تا با تکرر به یک باور قطعی منجر نشود انسان در آستانه سقوط و لرزش قرار می گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آگاهی افرادی مانند داعش و القاعده از اسلام و معارف دینی به ایمان ختم نشده است اظهار کرد: در روایات ما آمده است که اعتقاد به دین باید اعتقاد جامع باشد مسلمانان وقتی که وارد این حوزه می شوند باید دین را به صورت جامع ببیند. خداوند در قرآن فرمود «من پیامبری فرستادم که در نهایتِ مهر و محبت برای شماست در حدی که خود را به سختی و رنج می افکند تا شما آسایش داشته باشید». این از یک نگاه رحیمانه، کریمانه و انسان مدارانه حرکت می کند اما گروه های امثال داعش و القاعده متاسفانه اسلام را گزینشی نگاه می کنند. گرایش به یک موضوع و رفتن به طرف مستندات هر جا گزینشی باشد منحرفانه و خطرناک است برای همین تاکید اسلام و دین قرآن بر این است که دین را با وجه جامع آن ببینید، جمع را در کنار فرد، فرد را در کنار جمع و آن دو را با معنوییت و معنویت ها را آمیخته با هم بنگرید، همه چیز باید اجین با هم باشد.
او ادامه داد: این افراد به صورت حیرت آوری یک سویه به مسایل نگاه می کنند، یک آیه ای را می خوانند ولی در کنار آن، آیات دیگر را مطالعه نمی کنند که متاسفانه گاهی در جامعه خود ما هم این مشکلات مشاهده می شود که بسیار خطرناک است. پس بنابر نظر اسلام گرایش و نگاه این افراد از پوسته گذر نمی کند همانطور که پیامبر فرمود «کسانی خواهند آمد که ایمانشان نسبت به دین اسلام از فضای گلو بالاتر نمی رود». اقبال لاهوری درباره شخصیت امام علی(ع) می گوید که علی تجلی عینی اسلام است اسلام در وجود علی تبلور یافته و این وجود هم دنیا، آخرت، معنا، ماده، شمشیر و فریاد و هم علم و جهاد را یکجا دارد پس اگر کسی بخواهد اسلام را در قالب یک الگو ببیند باید علی را جامع ببیند؛ بنابراین جامعه اسلامی هم وقتی به بدبختی افتاد که امام علی(ع) را تکه پاره کرد یکی شمشیر او را برداشت یکی عشق او برداشت و عارف بی توجه به دنیا شد، یکی آموزه های مربوط به علم او را برداشت و ابوعلی سینا شد و وقتی که اینگونه این در قالب یک الگو برای عمل ما تکه تکه شد جامعه اسلامی هم هویت، خاصیت و اصالت خود را از بین برد. اما چقدر خوب است که قرائت شیعه را جامع ببینیم همانطور که اسلام جامع است یعنی اسلام ماده را در کنار معنا و معنا را در کنار ماده ببینیم.
مهدوی راد در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در توصیه های خود ایمان را دارای ده قله می داند و می فرماید «آنهایی که در قله دهم قرار گرفتند به آنهایی که در قله های پایین تر ایستادند بی ایمان نگویند بلکه با آنها تعامل کنند چرا که هر کدام از مومنان دارای درجاتی هستند». پس ما بر اساس آموزه های دینی و قرآنی موظف هستیم به صراحت در عقیده، قاطعیت در موضع و تسامح در رفتار، عقیده خود را شفاف بیان کنیم و پای عقیده خود بایستیم ولی در زندگی با همه همزیستی مهربانانه داشته باشیم همچنان که پیامبر(ص) و ائمه ما اینچنین بودند.

منبع: شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار