تاریخ انتشار :

مبلغ بین المللی:

هیچ ایالتی در آمریکا بدون مسجد و مرکز اسلامی نیست

وی با اشاره به معیارهای مراکز زبان آموزی در اروپا، ابراز داشت: روزانه ۵ ساعت تحصیل و تمرین در مدت ۳ سال، نیازی است که مراکز اروپایی برای یادگیری زبان به صورت تخصصی تعریف کرده اند؛ البته طلاب برای تبلیغ بهتر، باید وقت بیشتری برای یادگیری بگذراند؛ چراکه در موضوعات گوناگونی با جامعه هدف خود روبرو هستند.

 

big_13689_d(2)

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، استعدادیابی، هزینه و مسئولیت خواهی سه محوری است که مسئولین حوزه باید به آن توجه کرده تا بتوانند خروجی های مناسبی در موضوع فراگیری زبان داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی از روحانیون موفق در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی از جمله تدریس و تبلیع به زبان‌های عربی و انگلیسی در داخل و خارج کشور است.
وی با اشاره به اهمیت تسلط طلاب بر زبان های خارجی برای نشر معارف اهل بیت(ع)، گفت:تعداد اندک طلاب در عرصه بین الملل، بنده را به این باور رساند باید به عرصه زبان‌آموزی وارد شد،‌بر این اساس دوره مقدماتی و پیشرفته را در قم و دوره تخصصی را در تهران گذراندم.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تبلیغ خود را از کشور نیجریه آغاز کردم، خاطرنشان ساخت: در این کشور یک سال حضور داشته و در ادامه به کشور زامبیا در جنوب آفریقا نقل مکان کرده و به عنوان مدیر مرکز اسلامی این کشور به فعالیت های تبلیغی ادامه دادم.
*دعوت به ایالت فلوریدای آمریکا
این زبان دان حوزوی ادامه داد: در ادامه به دعوت شیعیان آمریکا به این کشور عزیمت کرده و در ایالت فلوریدا به مدت ۷ سال مدیر مرکز اسلامی بوده و تدریس برای عرب زبانان و انگلیسی زبانان، سخنرانی هفتگی، تفسیر هفتگی برای خانواده ها از جمله فعالیت های تبلیغی بنده بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی افزود: در کنار این فعالیت ها، وارد دانشگاه usf آمریکا شده و در رشته مقایسه ادیان در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل خود را ادامه داده و به پایان رساندم.
وی گفت: در ادامه فعالیت های تبلیغی، از سوی مسجد امام علی(ع) نیویورک دعوت شدم و یک سال به عنوان مدیر مرکز اسلامی امام علی(ع) فعالیت داشته در دانشگاه تِمپِل شهر فیلادلفیا ایالت تنسلوانیا در مقطع دکتری تحصیلات خود را ادامه دادم.
این مبلغ بین المللی در ادامه فعالیت های تبلیغی خود به حضور در کشور نروژ اشاره کرد و گفت: در این کشور نیز به عنوان مدیر مرکز اسلامی حضور داشته و ۳ سال را در اروپا رفت و آمد کردم.
*تهیه برنامه های دینی برای خارج از کشور
این زباندان حوزوی به برنامه های خود در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در ایران حضور داشته و فقط در مناسبت های تبلیغی به این کشورها سفر می کنم؛ البته تهیه برنامه های دینی در موضوعات مختلف به زبان های عربی و انگلیسی را در دستور کار دارم.
وی ادامه داد: تا به امروز در قریب به ۶۰ برنامه برای خانواده های ساکن در غرب، ۵۰۰ برنامه در موضوعاتی همچون احکام، نهج البلاغه، اخلاق و …، ۵۲ برنامه با موضوع کلمات قصار نهج البلاغه برای شبکه سحر، ۳۲ برنامه تفسیر ابوحمزه ثمالی و قریب به ۲۴۰۰ برنامه تفسیر ترکیبی قرآن کریم به زبان انگلیسی حضور داشته ام.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی یادآور شد: تدریس اصول و فقه به زبان انگلیسی برای دانشجویان، تدریس فقه المغتربین برای طلاب خارجی و تدریس برای روحانیون مبلغ بین المللی از دیگر برنامه های بنده در ایران می باشد.
وی رشد زبان را یکی از ضروریات مبلغان بین المللی دانست و گفت: مبلغین بین المللی باید زبان خود را به روز کرده تا بتوانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
* وضعیت زبان در حوزه با ۳۰ سال گذشته متفاوت است
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز زبان در حوزه با ۳۰ سال گذشته بسیار متفاوت شده، ابراز داشت: طلاب زبان دان بسیاری در حوزه داریم که خوشبختانه به جاهای خوبی نیز رسیده اند؛ اما باید این ارزیابی را نیز داشت که آیا این رشد برای نیاز امروز جهان کافی است؟
وی افزود: امروز با نیازهای بسیاری در دنیا مواجه هستیم؛ چراکه جمعیت مسلمانان جهان در برخی از کشورها نسبت به گذشته ۳ برابر یا بیشتر افزایش پیدا کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: اگر رشد حوزه در مسئله زبان را با نیازهای امروز دنیا بسنجیم، به این نتیجه خواهیم رسید، بسیار عقب بوده و جوابگو نیستیم؛ چراکه در نیازها آینده نگری نداشته و متأسفانه برخی شیعیان ایرانی را نیز در این کشورها از دست داده ایم.
*وضعیت اعتقادی مسلمانان در خارج از کشور
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسلمانان در خارج از کشور در مناسبت های مذهبی و دینی شرکت می کنند یا خیر؟ تصریح کرد: بسیاری از شیعیان ایرانی و غیرایرانی که جمعیت زیادی را نیز تشکیل می دهند، دوست دارندفرزندانشان در آغوش اسلام بوده و در مساجد و مراکز اسلامی حضور داشته باشند؛ البته عده ای نیز وجود دارند که به این مباحث کاری نداشته و بی تفاوتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی افزود: امروز در آمریکا ایالتی وجود ندارد که مسجد و مرکز اسلامی نداشته باشد و در برخی از این ایالت ها آمار بسیار بالاست که نشان دهنده عزم جدی مسلمانان برای حضور در این محافل و مجالس است.
*مشکلات فراگیری زبان در حوزه
این زبان دان حوزوی، با اشاره به مشکلات فراگیری زبان در حوزه های علمیه، اظهار داشت: زبان انگلیسی در قیاس با زبان فارسی، زبانی اجنبی و غریب است که مربوط به حوزه نمی باشد؛ چراکه مردم در ایران به طور متعارف با این زبان صحبت نمی کنند و دائما نیاز به تمرین دارد.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی، نگهداری معلومات و محفوظات طلاب زبان دان را یکی از نکات ضروری برشمرد و ادامه داد: از دیگر مشکلات فراگیری زبان انگلیسی، نبود مکانی برای تمرین است که حوزه باید برای آن برنامه ریزی کند تا طلاب معلومات خود را از دست ندهند.
*نگاهی بر معیارهای مراکز زبان آموزی در اروپا
وی با اشاره به معیارهای مراکز زبان آموزی در اروپا، ابراز داشت: روزانه ۵ ساعت تحصیل و تمرین در مدت ۳ سال، نیازی است که مراکز اروپایی برای یادگیری زبان به صورت تخصصی تعریف کرده اند؛ البته طلاب برای تبلیغ بهتر، باید وقت بیشتری برای یادگیری بگذراند؛ چراکه در موضوعات گوناگونی با جامعه هدف خود روبرو هستند.
*تقسیم فراگیری زبان به ۴ مقوله
این روحانی فعال در عرصه تبلیغ بین المللی، با بیان این مطلب که فراگیری زبان به ۴ موضوع: مکالمه، ترجمه، تبلیغ و تدریس تقسیم می شود، خاطرنشان ساخت: تمام این موضوعات، مقوله های متفاوتی دارند که طلاب در ابتدا باید هدف خود را معین کرده؛ سپس در آن وارد شده تا بتوانند موفق شوند.
*پیشنهادی برای مسئولین حوزه!
وی با ارائه پیشنهاداتی برای مسئولین حوزه، گفت: استعدادیابی، هزینه و مسئولیت خواهی سه محوری است که مسئولین حوزه باید به آن توجه کرده تا بتوانند خروجی های مناسبی در موضوع فراگیری زبان داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: اگر حوزه در این موضوع موفق عمل کند، می توانیم شاهد خروجی های مناسبی بوده و جامعه هدف خود را به آسانی تغذیه فکری نماییم.
وی با تأکید بر اینکه نیازسنجی جزو اصول اولیه فراگیری زبان است، بیان داشت: ما در حوزه، طلاب بسیاری داشتیم که چندسال از عمر خود را در یادگیری زبان گذراندند؛ اما به راحتی آن را رها کردند؛ چراکه بر اساس نیازسنجی در این مقوله وارد نشده بودند.
*دروس حوزه به زبان عربی تدریس شود
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی یادآور شد: یکی از معضلاتی که امروز در حوزه های علمیه شاهد هستیم، آن است که متأسفانه زبان عربی جزو دروس اصلی نبوده و طلاب با مشکلاتی مواجه هستند.
*سیاست دولت انگلیس برای اشاعه زبان
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سیاست های دولت انگلیس در اشاعه زبان انگلیسی در دنیا، اظهار داشت: این کشور کلاس های اینترنتی را به صورت آنلاین و رایگان برای فراگیری زبان انگلیسی برگزار می کند تا بتوانند از طریق زبان فرهنگ خود را نیز در دنیا گسترش داده و به اهداف خود دست پیدا کنند.
*محتوا مهم و زبان وسیله است
حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه به اهمیت محتوا پرداخت و گفت: طلاب عزیز باید بدانند که محتوا برای تبلیغ بسیار مهم است و طلبه ای که می خواهد مفید باشد، باید خود را به محتوای علمی، دینی و اسلامی تجهیز کند.
وی با بیان این مطلب که “محتوا مهم و زبان وسیله است”، ابراز داشت: بیشترین توقع از یک مبلغ بین المللی، تسلط بر علوم دینی و اسلامی است که طلاب عزیز باید به آن توجه داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در پایان خاطرنشان ساخت: در کشورهای پیشرفته با جامعه ای روبرو هستیم که عموما مدرک لیسانس داشته و از سطح سواد خوبی برخوردار هستند؛ پس باید خود را مجهز کنیم تا بتوانیم پاسخگوی شبهات باشیم.

source : دین آنلاین- دبیر خانه دین پژوهان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار