تاریخ انتشار :

خاطرات يك جوان يوناني مسلمان شده

در یونان، دولت و کلیسا نمی‌خواهند اسلام شناخته شود

انس، جوانی یونانی است که بیش از ده سال از مسلمان شدنش می‌گذرد. او متأهل است و همسری مغربی دارد‌. تجربه زندگی او با اسلام را از زبان خودش می‌خوانیم :

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  ” من از پدر و مادری یونانی در آتن متولد شده‌ام‌. در آتن زندگی مرفهی داشتم  و از راه خوانندگی زندگی‌ام را می‌گذراندم‌. متأسفانه معتاد به مشروب بودم و در این راه افراط می‌کردم ؛ در سال ۱۹۸۷برای خدمت سربازی به ارتش ملحق شدم که آنها نیز مرا به شمال یونان که اقلیت مسلمان در آنجا زندگی می‌کنند منتقل کردند‌. در بین همقطارانم مسلمان هم بودند که ملتزم نبودند اما از میان آنها کسانی هم بودند که نماز و عبادت‌هایشان را به جای می‌آوردند و به اسلام پایبند بودند‌. روزی یکی از آنها را دیدم که قرآن تلاوت می‌کرد‌؛ تلاوتش زیبا بود‌، مانند این بود که او امام جماعت مسجد و یا یک قاری باشد که قرآن را خوب تلاوت می‌کرد‌. در آن موقع این قرائت زیبا در من اثری نداشت اما مدتی بعد در خوابم ندایی را می‌شنیدم که می‌گفت‌: (لااله الاالله محمد رسول الله) معنی این جمله را نمی‌فهمیدم اما این حادثه دو سه شب متوالی برایم تکرار شد‌. بعدها این کلمه را از آن جوان که قرآن را قرائت می‌کرد شنیدم از او در مورد معنای این کلمه پرسیدم‌؛

او برایم به طور کامل شرح داد اما من بازهم متأثر نشدم‌. بعد از مدتی خدمت سربازی من به پایان رسید و من ارتش را ترک کردم و به آتن به آغوش خانواده‌ام بازگشتم و من زندگی گذشته خود را از سر گرفتم‌. دوباره آن نداها به سراغم آمده بودند و من در خواب آن نداها را آن هم چند بار شنیدم‌. این نداها حس کنجکاوی مرا برانگیخته بود و این باعث شده بود در مورد اسلام مطالعه کنم. با خودم می‌گفتم‌: لابد هیچ معبود برحقی جز الله خدای یکتا در این دنیا وجود ندارد و من باید به جستجوی آن بپردازم .

مسائلی بودکه در اسلام باعث شگفتی من شده بود و آن این بود که در اسلام برعکس دیگر دین‌ها بدون هر گونه واسطه‌ای می‌توانی با خدا رابطه برقرار کنی دیگر اینکه در اسلام به روشنی به نظافت و پاکی تأکید شده است و این خود چیز زیبایی است‌؛ باید گفت بین این تعالیم و مبادئ هیچ ناهمگونی وجود ندارد بلکه مکمل یکدیگر می‌باشند‌. مسأله مهم تر عدم تفرقه بین انسانها و اینکه سیاه هستند یا سفید‌؛ ثروتمند یا فقیر و هر نوع بشراز هر جنسی که باشند در این دین یکسان هستند و هیچ تبعیضی نمی‌توان قائل شد و محبتی که بین افراد مسلمان به آن تأکید شده است نیز از مسائل جالبی است که در اسلام به آن تأکید شده است‌. شما بنگرید نماز خواندن مسلمانان را‌، وقتی آنها در صفوف واحد به نماز می‌ایستند آرامش و طمأنینه‌ای به انسان دست می‌دهد که وصف ناشدنی است و باعث می شود انسان تمام هم و غم زندگی دنیوی را فراموش کند.

یونان

مشکلات من در راه مسلمان شدن

من از ابتدا بعد از اینکه مسلمان شدم با والدینم مشکل پیدا کردم‌؛ البته پدرم بعد از اینکه فهمید من در دین جدیدم راحت‌تر هستم زود با آن کنار آمد و اعتراضی نکرد و آن را یک مسأله خصوصی قلمداد کرد و گفت‌: ” تا مادامی که در دین جدید راحت هستی انتخاب با خودت است “. ولی مادرم بسیار از دستم ناراحت است البته زیاد او را ملامت نمی‌کنم زیرا او نیز مانند دیگر مردم یونان چهره‌ای زشت از اسلام را در ذهن خود ترسیم کرده و این به خاطر حکم راندن دولت عثمانی در این مناطق بود و ظلم‌هایی است که مردم این دیار توسط ترک‌های عثمانی دیده بودند‌. در یونان وقتی نام اسلام را ببری مردم چهار صد سال حکمرانی ترکان عثمانی اسلام را به خاطر می‌آورند‌. به خاطر همین اسلام را به ترکان نسبت می‌دهند و مسلمانان را ترک خطاب می‌کنند‌. مسلمانان در این کشور در درجه سوم جامعه قرار دارند.

وسایل ارتباط جمعی ومشکلات مسلمانان یونان

در این کشور وسایل ارتباط جمعی دیدگاه بی‌طرفی نسبت به قضایای مسلمین ندارند بلکه هرجرم و جنایتی که از جانب مسلمانی مشاهده کنند آنقدر آن مسأله را بزرگ جلوه می‌دهند تا مردم را نسبت به دین اسلام بدبین کنند‌. اینجا وسایل ارتباط جمعی بی‌طرف به شدت کم است‌. در مدارس نسبت به دین اسلام تجاهل کامل وجود دارد و چیزی در مورد اسلام ذکر نمی‌شود در گذشته کمی وضعیت بهتر بود اما الآن کمی بی‌تفاوتی نسبت به دین اسلام وجود دارد‌. یادم می‌آید زمانی که در ارتش خدمت سربازی را می‌گذراندم به مسلمانان اجازه حمل سلاح داده نمی‌شد‌؛ حتی آنها را از دیگر افراد دسته نیز جدا می‌کردند‌. مسلمانان حتی به مدارج بالای ارتشی نیز نمی‌رسند‌. مشکلات کنونی تازه مسلمانان در این است که هیچ حرکتی از آنها دیده نمی‌شود و این به خاطر ترسی است که از جامعه دارند .

به نظرم الآن نیز کسانی هستند که مسلمان شده‌اند اما به طور رسمی اعلام نکرده‌اند و این خود مشکلی دیگر است. کما اینکه بعضی مذاهب باطل و منحرف که سعی می کنند چهره حقیقی خود را در پس پرده دین پنهان کنند باعث بدنامی بیشتر اسلام در بین جامعه می‌شود. البته نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که تازه مسلمانان بعد از اینکه مسلمان شدند شاید اولین دست اندازی که پیش روی آنها قرار می‌گیرد عکس العمل خانواده‌هایشان می‌باشد . یک تازه مسلمان با مشکلات عدیده روحی برای ترک زندگی سابقش با آن مواجه می‌شود . از دیگر مشکلات می‌توان به عدم وجود داشتن یک شبکه و یا نشریه که بتوان به حملات گوناگونی که از جانب شبکه‌های مختلف به مسلمانان می‌شود را جواب بگوید و به ترویج افکارصحیح بپردازد‌. عدم وجود کتب و منشورات که به شرح دین اسلام می‌پردازد نیز مشکل دیگری است که مسلمانان یونان از آن رنج می‌برند .

مشکلات مهاجرین عرب و مسلمان غیر یونانی

مشکلات گوناگونی مهاجرین غیر یونانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌توان از این مشکلات روش زندگی کردن آنها در جامعه یونانی برشمرد زیرا سعی آنها در این است که در یک جامعه‌ای غریب و با آداب و رسوم متفاوت از فرهنگ خودشان زندگی کنند و باید با آن انس بگیرند‌. بیشتر این مهاجران را کسانی تشکیل می‌دهند که کارگر هستند و درکارهای ساختمانی به عنوان عمله مشغول به کار هستند و کار دیگری را بلد نیستند.

یونان

راه حل چیست؟

برای حل این مشکلات قدم‌هایی باید برداشته شود که می‌توان آن ها را در چند مورد خلاصه کرد‌. اولین قدم که باید برداشته شود ایجاد مکانی است که در آنجا مسلمانان بتوانند بدون هیچ مشکلی و با آگاهی کامل از تعالیم دین اسلام در آنجا با هم دیدار داشته باشند و به تبادل افکار بپردازند بدون اینکه هیچ خطری آنها را تهدید کند‌. ایجاد یک مرکز اسلامی مجهز که بتوان در آنجا به ترویج عقیده صحیح پرداخت از ضروریات است .

ساخت مسجد

گفته می‌شود که مسجدی توسط دولت یونان قرار است ساخته شود که به نظر من تا می‌توانند این امر را به تأخیر می‌اندازند زیرا دست‌هایی سیاسی در پس پرده مشغول به کاراست تا این امر محقق نشود‌. کلیسا می‌داند که اگر مسجدی هرچند ساده در این کشور افتتاح شود تأثیر زیادی بر مردم می‌گذارد‌. بسیاری از مردم در پی حقیقت هستند و مسجد باعث می شود که تمام آنها به سوی مسجد کشیده شوند به خاطر همین دولت سعی می‌کند مسجد هرچند ساده نیز در کار نباشد‌. این درحالی است که دولت یونان با گشودن بتخانه هندوها در کشور موافقت کرده است و این بتکده‌ها از جانب دولت رسیدگی می‌شود.

آینده مسلمانان در یونان

به نظر من اگر تبلیغ و دعوت در سرلوحه کارها باشد و به درستی اسلام بین مردم معرفی شود یونانی‌ها گروه گروه به دین اسلام وارد خواهند شد‌. کما اینکه بنای مسجد و مرکز اسلامی بسیاری از امور را تسهیل می‌کند.

انتظارات از دیگر کشورها

از کشورهای اسلامی انتظار می‌رود که به طرق مختلف به کمک مسلمانان یونان بپردازند که از کارهایی که می‌توان انجام داد توزیع انواع کتب عبادات و سنن و شرح قرآن کریم به زبان یونانی است که می‌توان تأثیر زیادی در معرفی اسلام به یونانی‌ها داشته باشد‌. ما احتیاج داریم که با دیگر ملل و امت‌های مسلمان تبادل اطلاعات داشته باشیم.

بالاخره اینکه …

هنگامی که افکار و عقاید در سیراب کردن انسان دچار نقص شود این اسلام است که تا بی نهایت این نواقص را در انسان جبران می‌کند . همین تجربه شخصی خودم را می توان بزرگترین دلیل برشمرد‌. من هر روز احساس می‌کردم که احتیاج به خدای واحدی دارم که در مناجات‌هایم احتیاج به وساطت قدیسین و واسطه ها نداشته باشد‌. خوشبختانه این چیز را من در دین اسلام یافتم‌. در این دین می‌توانی بدون واسطه با خدای سبحان ارتباط داشته باشی و این چیز خیلی زیبایی است که بین خالق و مخلوق اتفاق می‌افتد‌. یکی از دلایلی که به مسلمان شدن من کمک کرد همین موضوع بود. بعد از اینکه مسلمان شدم دنبال دختری مسلمان برای ازدواج گشتم که خوشبختانه دختری مغربی را پیدا کردم و با او ازدواج کردم‌؛ او بسیار در فهم اسلام به کمک کرد به طوری که اگر معلومات من قبل از مسلمان شدنم پنج درصد بود اکنون فهم و درک من در مورد اسلام به شصت درصد رسیده است‌. تمام اینها را مدیون همسرم هستم زیرا اطلاعات او در مورد اسلام خیلی بیشتر از من است.

منبع مجله المجتمع شماره ۱۶۵۰

اشتراک گذاری :


  1. حسین گفت:

    ﺯﺍﺋﺮﯼ ﺑﺎﺭﺍﻧﯽ ﺍﻡ ﺁﻗﺎ ﺑﺪﺍﺩﻡ ﻣﯿﺮﺳﯽ؟
    ﺑﯽ ﭘﻨﺎﻫﻢ، ﺧﺴﺘﻪ ﺍﻡ،ﺗﻨﻬﺎﺑﺪﺍﺩﻡ ﻣﯿﺮﺳﯽ ؟
    ﮔﺮ ﭼﻪ ﺁﻫﻮﻧﯿﺴﺘﻢ ﺍﻣﺎﭘﺮﺍﺯ ﺩﻟﺘﻨﮕﯽ ﺍﻡ
    ﺿﺎﻣﻦ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺁﻫﻮﻫﺎﺑﻪ ﺩﺍﺩﻡ ﻣﯿﺮﺳﯽ ؟
    ﺍﺯﮐﺒﻮﺗﺮﻫﺎﮐﻪ ﻣﯿﭙﺮﺳﻢ ﻧﺸﺎﻧﻢ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ
    ﮔﻨﺒﺪﻭ ﮔﻠﺪﺳﺘﻪ ﻩﺍﯾﺖ ﺭﺍﺑﻪ ﺩﺍﺩﻡ ﻣﯿﺮﺳﯽ ؟
    ﻡﻥ ﺩﺧﯿﻞ ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ ﺭﺍﺑﻪ ﭼﺸﻤﺖ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﻡ
    ﻫﺸﺘﻤﯿﻦ ﺩﺭﺩﺍﻧﻪ ﺯﻫﺮﺍﺑﻪ ﺩﺍﺩﻡ ﻣﯿﺮﺳﯽ ؟

آخرین اخبار