تاریخ انتشار :

شیعیان سودانی

گرایش قشر تحصیل کرده سودان به تشیع

منابع خبری دولتی اعلام کردند که تشیع در میان دانشجویان شیعی روز به روز افزایش می یابد و یک فعالیت همیشگی برای آنها محسوب می شود، آنها بعد از تشیع، پیرو جریان های متعدد شیعی در کشورهای لبنان و ایران و عراق می شوند.

 

images

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، در مناطق شیعی نشین سودان شیعیان اقدام به برگزاری مناسبت های مختلف دینی کرده و در آنها دانشجویان دانشگاه ها، دانش آموزان دبیرستان، اساتید دانشگاه های مختلف، سیاستمداران و روزنامه نگاران شرکت می کنند، با این حال اغلب شیعیان ترجیح می دهند که مذهب تشیع آنها در هاله ای از ابهام باقی بماند و از آنجا که شخصیت های مهم سودانی به تشیع تمایل فراوانی دارند می توان در آینده منتظر شکوفایی هر چه بیشتر آن شد. بسیاری از تحلیل گران بر این عقیده اند که کشور سودان بیش از سایر کشورهای عربی در سال های اخیر شاهد گسترش تشیع یوده است و انتظار می رود در سال های آینده نسبت به گذشته افزایش یابد گر چه آمار درستی از تعداد واقعی شیعیان در این کشور وجود ندارد .

«محمد الخلیفه» از کارشناسان امور جنبش های اسلامی و دینی در سودان بر این عقیده است که علنی شدن وجود شیعیان به ده های هشتم و نهم قرن گذشته باز می گردد. وی در ادامه اضافه کرد: جنبش اسلامی که از سوی «حسن عبدالله الترابی» مدیریت می شود در درون خود جریان های اسلامی، فکری و مذهبی زیادی دارد که برخی از آنها  از گروه اخوان المسلمین، گروهی از سلفی ها و گروهی شیعی پیروی می کنند. وی همچنین افزود: فعالیت های منظم و علنی شیعیان همزمان با انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، در آن دوره شخصیت های بزرگ و نویسندگان به تشیع روی آوردند. الخلیفه تاکید کرد: تشیع پنهانی هنوز هم سودان وجود دارد و بسیاری از شیعیان فعالیت هی دینی خود را به طور پنهانی انجام می دهند.

کارشناسان و تحلیل گران امور مذهب تشیع بر این عقیده اند که ابزارهای انتشار تشیع  در سودان، برگزاری نشست های مختلف، مسابقات در زمینه های مختلف، تدریس زبان و توزیع کتب شیعی رایگان است.

منابع خبری دولتی اعلام کردند که تشیع در میان دانشجویان شیعی روز به روز افزایش می یابد و یک فعالیت همیشگی برای آنها محسوب می شود، آنها بعد از تشیع، پیرو جریان های متعدد شیعی در کشورهای لبنان و ایران و عراق می شوند. البته گروهی از شیعیان نیز وجود دارند که از جریان خاصی تبعیت نمی کنند. با وجود آنکه روز به روز بر تعداد شیعیان سودانی افزوده می شود اما این گروه هیچ گونه طرح سیاسی و یا دینی خاصی ندارند و البته اختلافات زیادی میان پیروان جریان های مختلف وجود دارد .

بر اساس گزارش پایگاه الاهرام، شیعیان در سودان نزدیک به ۲۰ حسینیه دارند که بزرگ ترین و مشهورترین آنها که در مرکز پایتخت قرار دارد و اغلب فعالیت های خود را در حالتی از سری بودن انجام می دهد، دلیل سری بودن فعالیت های این گروه ترس از دولت نیست زیرا از آنجا که دولت با کشورهای شیعی مذهب روابط دوستانه دارد، عرصه را به طور جدی بر شیعیان تنگ نکرده است بلکه آنها از ترس گروه های وهابی فعالیت های خود را به شکل پنهانی انجام می دهند. افزایش تشیع و استیصار درمیان گروه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی به تلاش های مبلغانی باز می گردد که از سوی کشورهای دیگر از جمله ایران به این کشور وارد می شوند و هر کدام از آنها که به تشیع روی آورد به وسیله کتب رایگانی که در اختیار وی قرار داده می شود تاریخ خود را شناخته و اقدام به انتشار هر چه بیشتر تشیع می کند. در زمان کنونی و با وجود پیشرفت های سریع در جهان همچنین با وجود چالش های تاریکی که روز در برابر شیعیان افزایش می یابند نیاز به روش تبلیغ جدید روز به روز خود را بیشتر از سابق نشان می دهد، همچنین برای دروس حوزوی شیعیان باید خط مشی های جدید ایجاد شود و روش های مبتکرانه ای برای انتشار تشیع و درونی کردن آن در ذهن و روح شیعیان جدید در نظر گرفته شود تا استحکام  و مقاومت بیشتری در برابر دعوت های وهابیت از خود نشان دهد.

شیعیان سودانی از عدم وجود حوزه های علمیه و موسسات شیعی رنج می برند، زیرا موسسات موجود در این کشور نمی توانند نیاز شیعیان را به طور کامل برآورده سازند و تعداد مبلغان به نسبت جمعیت شیعیان بسیار کم است. به همین از مراجع تقلید و مسوولین بزرگ جهان تشیع انتظار می رود که به نیازهای تبلیغاتی این کشور توجه بیشتری داشته باشند.

منبع:شیعیان اهل بیت در افریقا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار