تاریخ انتشار :

محسن قرائتي:

عمل نکردن به یک فریضه مهم

قرائتی:وضعیت نماز بد است و من آنقدر این مسئله را عنوان کرده‌ام که خسته شده‌ام و مشتم دیگر قدرت ندارد؛ برای نماز مطالعه کنید، برخی حج می‌گذارند اما نمازشان باقی می‌ماند. فریضه فریضه مهم
به به

به گزارش رهیافتگان به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در جمع دانشجویان عمره گزار سال گذشته، عنوان کرد: در حدیث آمده است که علامت حج مقبول این است که دربازگشت تغییری در زندگی فرد ایجاد شود.

وی هدف از حضور و سخنرانی خود در جمع دانشجویانی که عمره تجربه کرده‌اند را درخواست کمک از آنها برای یاری‌رساندن به اقامه نماز عنوان کرد و گفت: ببینید نماز خواهر و برادرهایتان، دوستان و اقوامتان چگونه است، آیا نماز می‌خوانند؟ اگر می‌خوانند آیا با اشتیاق می‌خوانند یا کاهل نماز هستند؟ آیا اسرار نماز را می‌دانند؟ آیا اگر کسی شبهه‌ای به نماز وارد کرد می‌توانند پاسخ دهند؟

حجت‌الاسلام قرائتی دانشجویان عمره‌گزار را شاخه‌های نزدیک برای دسترسی به شاخه‌های بلندتر (جوانانی که نماز نمی‌خوانند یا نسبت به نماز کم توجه هستند و دسترسی به آنها سخت‌تر است) نامید و گفت: شما شاخه‌های نزدیک‌‌تر به اسلام هستید، چرا که به زیارت پیامبر (ص) رفته‌اید و کعبه شریفه را طواف کرده‌اید.

نماز

چه کسی می‌تواند بگوید دو رکعت نماز با توجه خوانده است؟

وی با تأکید بر اینکه حق نماز داده نشده است، اظهار کرد: چه کسی است که بتواند بگوید در طول عمر خود دو رکعت نماز با توجه خوانده است؟ چگونه امام ما باید می‌گفت نماز مهم است؟ امام حسین (ع) در میدان جنگ نماز اول وقت خواند، ایشان نشان دادند که مستحبات نماز هم مهم است چرا که نماز را به جماعت، با اذان و اقامه خواندند.

قرائتی یک سر نماز را در زایشگاه زمانی که در گوش نوزاد اذان می‌گویند و یک سر دیگر آن را در قبر وقتی برای میت نماز می‌خوانند دانست و افزود: نماز مانند آمپولی (درمان درد) است که خداوند آن را هم به زمین می‌زند و هم به آسمان! وقتی باران نمی‌بارد نماز باران می‌خوانیم و وقتی زلزله می‌شود نماز آیات.

وی نماز را گره خورده با حج دانست و گفت: کمالی نیست که در نماز وجود نداشته باشد. همه برای حج یا عمره به مکه می‌روند اما یک نفر بود که برای حج و عمره به مکه نرفت بلکه برای اقامه نماز به مکه رفت؛ «رَّبَّنَا إِنِّی أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُواْ الصَّلاَهَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَهً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ؛ پروردگارا من [یکى از] فرزندانم را در دره‏اى بى‏کشت نزد خانه محترم تو سکونت دادم پروردگارا تا نماز را به پا دارند پس دلهاى برخى از مردم را به سوى آنان گرایش ده و آنان را از محصولات [مورد نیازشان] روزى ده باشد که سپاسگزارى کنند» (آیه ۳۷ سوره ابراهیم).

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: این بنیانگذار حج بود که برای نماز به مکه رفت؛ «فردی ۲۰ سال از امام صادق (ع) در خصوص حج سؤال کرد و هر سال امام صادق (ع) حرف تازه‌ای به وی گفت، این فرد از امام (ع) سؤال کرد آیا پس از ۲۰ سال مفاهیم حج پایان نیافته است که شما باز هم مسائل تازه‌ای مطرح می‌کنید که امام صادق (ع) فرمودند حج تمام نمی‌شود»؛ اما حج با تمام عظمتش تنها قبله نماز است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ حدیث نقل شده است که در آنها آمده انسان در آخرین لحظه مرگ حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع) را می‌بیند، سؤال کرد: آیا اشکال دارد که کاری کنیم دقیقه آخر این دو بزگوار به ما بگویند شهادت می‌دهیم که تو جزو نمازگزاران بوده‌ای؟

قرائتی ادامه داد: من با فکر ناقص خودم ۲۰۰ نکته در خصوص نماز پیدا کرده و در کتاب پیوند‌های نماز منتشر کرده‌ام، شما با عقل‌های کامل خود فکر کنید و مسائل جدیدی پیدا کنید؛ عدالت در نماز هست؛ چرا که پیش نماز باید عادل باشد؛ نظم در نماز هست چرا که صفوف باید منظم باشد؛ عطر زدن، مسواک کردن شانه‌کردن (بهداشت) و… همه ثواب نماز را افزایش می‌دهند؛ انتخاب در نماز هست چرا که اگر امام جماعت را قبول نداری باید به مسجدی بروی که امامش را قبول داشته باشی؛ ازدواج ثواب نماز را ۷۰ برابر می‌کند، زن و شوهری که به هم نیش زبان بزنند نماز هیچ کدامشان قبول نیست و….

هر کس صدای خوبی دارد اذان بگوید؛ اذان‌های ما پلاستیکی شده است

وی از تمام کسانی که صدای خوبی دارند درخواست کرد که اذان بگویند چرا که اذان‌های ما پلاستیکی (پخش از روی نوار) شده است و اذان به صورت زنده گفته نمی‌شود.

قرائتی از انتشار کتابی با عنوان شهرسازی و مسجد‌سازی در قرآن خبر داد و گفت: تا شب گذشته ۳۰۰ نکته در خصوص شهرسازی از قرآن استخراج کرده‌ام و آیات قرآن نشان می‌دهد که چه ضرورت‌هایی باید در مساجد وجود داشته باشد؛ وضعیت مساجد ما بد است، باید دید چه کسانی و چرا به مساجد نمی‌آیند.

حج می‌گذرد اما نمازش باقی می‌ماند

وی در پایان تأکید کرد: وضعیت نماز بد است و من آنقدر این مسئله را عنوان کرده‌ام که خسته شده‌ام و مشتم دیگر قدرت ندارد؛ برای نماز مطالعه کنید، برخی حج می‌گذارند اما نمازشان باقی می‌ماند.

 

اشتراک گذاری :


  1. ولی الله گفت:

    رخت زیبای آسمانی را ، خواهرم با غرور بر سر کن
    نه خجالت بکش نه غمگین باش ، چادرت ارزش است باور کن
    بوی زهرا و مریم و هاجر ، از پر ِ چادرت سرازیر است
    بشکند آن قلم که بنویسد: ،”دِمُدِه گشت و دست و پا گیر” است
    توی بال فرشته ها انگار ، حفظ وقت عبور می آیی
    کوری چشمهای بی عفت ، مثل یک کوه نورمی آیی
    حفظ و پوشیده در صدف انگار ، ارزش و شان خویش میدانی
    با وقاری و مثل یک خورشید ، پشت یک ابر تیره می مانی
    خسته ای از تمام مردم شهر ، از چه رو این قدر تو غم داری؟
    نکند فکر این کنی شاید ، چیزی از دیگران تو کم داری !!
    قدمت روی شهپر جبریل ، هر زمانی که راه می آیی
    در شب چادرت تو می تابی ، مثل یک قرص ِ ماه می آیی
    سمت جریان آبها رفتن ، هنرِ هر شناگری باشد
    تو ولی باز استقامت کن ، پیشِ رو جای بهتری باشد
    پر بکش سمت اوج میدانم ، که خدا با تو است در همه جا
    پر بزن چادرت تو را بال است ، و بدان می برد تو را بالا
    در زمانی که شان و ارزش جز ، به دماغ و لباس و ماشین نیست
    توی چادر بمان و ثابت کن ، ارزش واقعی زن این نیست …!!!

آخرین اخبار