تاریخ انتشار :

روبرت سلمان رایکو

گفت‌وگو با تازه مسلمان ایتالیایی؛به خواست خدا جذب اسلام و مذهب تشیع شدم

چند هفته قبل از مسلمان شدن هرجا می رفتم احساس می کردم امام زمان عج با من است همراه من است حضور ایشان را حس می کردم و خوشحال بودم حس خوبی بودو آن حس برای من خیلی زیبا و دلنشین بود

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، گفتگو از معصومه طاهری/ مدتی است اسلام‌هراسی در غرب خیلی باب شده است به خصوص بعد از قضیه شارلی ابدو اما حقیقت آن است که اسلام‌گرایی درغرب آن‌قدر زیاد شده است که سیاست‌مداران غربی برای مهاراین روند  دست به کارهای شیطانی همچون ۱۱سپتامبر و ماجرای شارلی ابدو می‌زنند هرچند سهم شیعه شدگان به دلیل کم کاری‌های تبلیغی ما درمیان تازه مسلمانان غربی که به دنبال حقیقت به اسلام گرویده‌اند کم است اما این موج همگام با اسلام‌گرایی درغرب روبه روشد است. روبرت رایکو جوانی از کشور ایتالیا که بعد از تشرف به اسلام شیعی نام سلمان را برای خود نهاد(روبرت سلمان رایکو). وی هم اکنون کارشناس فلسفه و عرفان است و به عنوان مترجم مقالات  متعدد ی را به زبان ایتالیایی ترجمه کرده است.گفت و گوی پایگاه بصیرت با وی را بخوانید:

شما مسیحی و کاتولیک بودید چرا از دین خود برگشتید و تغییر دین دادید؟

بله ما کاتولیک بودیم و خانواده من خیلی هم پایبند به اصول دینی بودند اما خودم از تعلیمات مسیحیت قانع نمی‌شدم همیشه ابهاماتی در ذهن داشتم که درمسیحیت جوابی برای آن نبود؛ البته من ابتدا به سراغ ادیان شرقی و بودایی و هندو رفتم. در زمان مدرسه درباره دین همواره مطالعه داشتم بعد از تصمیم گرفتم تا درباره ادیان بزرگ و الهی تحقیق کنم زیرا می‌دانستم دارای پیامبر(ص) هستند و حقیقت دارند؛ یعنی اسلام،‌ مسیحیت و یهود ادیانی ساختگی نیستند و جای تامل دارند .

روبرت سلمان رایکو

چه چیز تشیع شما را جذب کرد؟

خب دلایل مختلفی داشت اول این‌که دیدم درمیان اهل سنت اختلاف است و هماهنگ نیستند اما در مذهب تشیع و سیره ائمه اطهار این گونه نیست، بلکه برعکس بین ظاهر و باطن‌شان هماهنگی وجود دارد دوم آن‌که در مذهب تشیع به حضور و وجود امام زمان(عج) روی زمین  اعتقاد دارد درحالی‌که سایرادیان معتقدند روزی منجی می‌آید مثلا مسیحیان می‌گویند مسیح می‌آید یهودیان هم درانتظار منجی هستند همچنین هندوها و بوداییها هم معتقد به منجی هستند اما در میان شیعیان منجی همین جاست  و قرار نیست روزی بیاید تنها ما ایشان را  نمی‌بینیم مانند خورشید پشت ابر از نورش استفاده می‌کنیم  برای همین باید چشمان‌مان به دیدارشان بینا شود این استدلال خوبی برای من بود که تشیع دارای چنین امتیازی است؛ بنابراین هرچه بیشتر می‌خواندم بهتر و بیشتر متقاعد می‌شدم که مذهب تشیع کامل تراست ..

 پس اولین بار شیعه شدید؟

بله تا زمانی‌که درباره ادیان مطالعه می‌کردم گرایش به ادیان شرق داشتم ولی بعد از دیدن خوابی که در آن احساس می‌کردم کسی من را به ایران و اسلام راهنمایی می‌کند مطالعاتی درباره تشیع کردم و به خواست خدا جذب اسلام و مذهب تشیع شدم.

دراین مسیر فرد یا منبع خاصی هم بر شما تاثیرگذار بوده است؟

 روحانی یا کسی را نمی‌شناختم تا راهنمایم باشد اما قبل از تماس با ایرانی‌ها و آمدن به ایران، یکی از دوستانم کتاب‌های پروفسور هانری کربن  را به من معرفی کرد. کربن شخصیتی عالم و آشنا به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بود. حقیقتا از نوشته‌های کتابهای او به خوبی می‌شد همه چیز را لمس کرد و به حقیقت اسلام پی برد به نظر من ایشان کار بزرگی برای ترویج تشیع در جهان کرده‌اند که غیرقابل انکاراست.

بعد از تشرف به اسلام عکس العمل خانواده شما چگونه بود؟

مادرم و برادرم زیاد دخالت نمی‌کردند و کاری به این مسئله نداشتند، ولی پدرم خیلی ناراحت شد و مخالفت کرد، زیرا ما کاتولیک بودیم خودش از جوانی دوست داشت کشیش بشود که با وقوع جنگ جهانی و مشکلات ناشی از آن نتوانسته بود به خواسته خود برسد؛ برای همین هم همیشه می‌خواست حداقل یکی از پسرانش کشیش بشوند وقتی من مسلمان شدم با ناراحتی ‌گفت من و اجدادم همه مسیحی هستیم  توهم باید مسیحی باشی و قرارنیست از دین و مسلک‌مان بگذری، اما خدا خواست و کم کم  بعد از این‌که ایران آمدم نظرشان نسبت به اسلام برگشت به‌طوری که پدرم دراواخرعمر گفته بود  من هم می‌خواهم مسلمان شوم ولی متاسفانه عمرش کفاف نداد تا شهادتین بگوید.

تغییر دین به زبان ساده است و درعمل مشکلاتی به همراه دارد شما چگونه با این مشکلات کنارآمدید؟

نه اتفاقا مشکل نیست حداقل برای من مشکل نبود زیرا با مطالعه وارد کارشدم و وقتی از جهت عقلی و منطقی اصول دینی را می پذیرد کم کم فهمش هم بالا می ود و می داند دنبال چیست در نتیجه برای او سخت نیست.

دیگر رهیافتگان ایتالیایی را اینجا ببینید

شما شهید ادواردو آنیلی را می‌شناسید؟

نه! با این‌که هموطن من است چیزی از او نمی‌دانستم؛‌شاید باورتان نشود اولین باری که ایران آمدم تازه درباره او مطالبی شنیدم و به‌خصوص زمانی‌که مستند ادواردو  را از تلویزیون ایران دیدم خیلی ناراحت شدم مظلومانه به شهادت رسید متاسفانه رسانه‌های ایتالیا از ایشان هیچ صحبتی نمی‌کنند و بایکوت خبربی وجود دارد .

موج اسلام‌هراسی در ایتالیا به چه صورت است؟

وضعیت ایتالیا نسبت به کشورهای دیگر مثل فرانسه بهتراست. مردم معمولا تحمل می‌کنند و صبور هستند. خانم من ایرانی است  چون حجاب دارد برای خیلی‌ها باعث کنجکاوی می‌شود مدام از او درباره حجابش سوال می‌کنند که قبل ازاین در تلویزیون زنان باحجاب دیده بودند  وکنجکاوانه با او برخورد دارند البته برخودها متفاوت است  هم خوب است و هم بد.

فرهنگ مردم ایتالیا به ایران نزدیک است؟

جنوب ایتالیا چون مدتی عرب‌ها ومسلمانان سکونت داشته‌اند تقریبا به فرهنگ ایرانی و اسلامی نزدیک است و البته به دلیل سوابق تاریخی هم می‌باشد  اما درشمال چون به کشورهای اروپایی نزدیک است به فرهنگ غربی تمایل بیشتری دارند.

روحانیون ایرانی در ایتالیا چقدر حضور دارند و فعال هستند؟

تعدادی از روحانیون ایرانی را می‌شناسم، ولی اطلاع چندانی از فعالیت آنها ندارم بعضی را در کنسولگری ایران دیده بودم.

فعالیت تبلیغی وهابیون در ایتالیا به چه صورت است؟

خیلی فعال هستند زیرا از طرف عربستان حمایت مالی و معنوی زیادی می‌شوند. آنها مسجد بزرگی هم دارند، کتاب‌ها و دفترچه‌های زیادی هم منتشر می‌کنند و تبلیغات مستقیم وغیرمستقیم زیادی دارند  اما چون فضای ایتالیا خشونت را نمی‌پذیردومردم صلح‌جویی هستند وهابیون بسیار با سیاست و آرامش وارد شده اند تنها مشکلی که برای آنها هست این است که زبان‌شان عربی است و کنفرانس‌ها و جلسات‌شان به عربی می‌باشد که مردم متوجه نمی‌شوند.

پس با این وجود رسالت شما  مسلمانان در ایتالیا خیلی سنگین ترمی‌شود؟

بله قطعا برای همین باید از نظر رفتاری و گفتاری خیلی دقت داشته باشیم و هرکاری که انجام می‌دهیم علتش را برایشان بازگو کنیم تا کنجکاوی‌ها برطرف شود مثلا بحث جهاد که به میان می آید بلافاصله می گویند این اتفاقات اخیر دردنیا توسط داعش مربوط به شما مسلمانان است، درحالی باید تشریح کنیم این جهاد جهادی اسلامی نیست؛ بنابراین اخلاق و برخورد خوب اهمیت زیادی دارد تا نسبت به دین بد بین نشوند یکی از استادان می‌گفت حالا که درایتالیا کار می‌کنید چیزی که مهم است اخلاق، ‌اخلاق، اخلاق است زیرا شما نماینده اسلام در ایتالیا هستید و مردم ازروی اخلاق ومنش شما اسلام شیعی را می‌شناسند.

روبرت سلمان رایکو

شما کار تبلیغ هم انجام می دهید؟

کار من عمدتا ترجمه آثاردینی به زبان ایتالیایی است. درایتالیا هم مردم کنجکاو می شوند که چطور یک ایتالیایی مسلمان شده است در نمایشگاه تورینو خیلی ها به همین بهانه ازمن سوال داشتند و درباره فرهنگ اسلامی و ایرانی سوال می کردند.

شما به عنوان یک مسلمان خارجی در ایران چه مشکلاتی دارید؟

خدارا شکر همه چیز خوب است ایرانیها مردمانی خوب ومهمان‌نوازهستند حتی همسرم هم یک ایرانی است وبه همین خاطر خودم هم ایرانی شده ‌ام.

در شهر ترسیمه زادگاه شما مسلمانان چه وضعیتی دارند؟

مشکل کمبود مالی است اگر حمایت های مالی بیشتر بود قطعا می‌توانستند بهتر و بیشتر کارهای فرهنگی و دینی انجام دهند

از طرف کنسولگری ایران حمایت میشوید؟

زمانی یک دستگاه فتوکپی به ما دادند  که کمک خوبی برای  ما بود  ولی قطعا نیاز به حمایت مالی بیشتری است تا مسلمانان بتوانند روی پای خود بایستند

به‌عنوان تازه مسلمان خارجی گرایش جوانان ایرانی را به جذب اسلام چگونه می‌بینید؟

چیزی که برای من عجیب بوده این است بچه های ایرانی نسبت به اسلام ایرانی  و فرهنگ معنوی زیاد آشنا نیستند درحالی‌که انها روی گنج نشسته‌اند گنج با ارزش و پنهانی که ظاهرا برای جوانان ایرانی مغفول و ناشناخته است نگاهشان به غرب است و فکر می کنند آنجا خبری است که از آن محروم و غافل مانده‌اند.

رسانه ها مدام تبلیغ ازادی درغرب رامی کنند و این افراد هم تحت تاثیر قرار می گیرند؛ درحالی که هیچ جای دنیا آزادی مطلق نیست مقایسه ازادی اسلام وغرب را باید برایشان بگوییم  انجا هم ممنوعیت و قوانینی حاکم است  که باید درچارچوب آن باشند  وبه آن احترام بگذارند .

خاطره ای از اسلام اوردن دارید؟

وقتی که چند هفته قبل از مسلمان شدن هرجا می رفتم احساس می کردم امام زمان عج با من است  همراه من است حضور ایشان را حس می کردم و خوشحال بودم حس خوبی بود اما بعد ازان که مسلمان شدم فهمیدم این ارتباط معنوی بین امام زمان و مسمانان است پس ان حس برای من خیلی زیبا و دلنشین بود از ان چیزهایی که باید ماندگارشود،همواره به امام زمان متوسل می شوم زیرا حجت حی و حاضر خدا بر روی زمان است و طبق احادیث و روایات ائمه  باید باایشان ارتباط داشت و توسل کرد.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار