تاریخ انتشار :

پروفسور یوخن هیپلر

پاسخ آیت الله جوادی آملی به سؤالات پروفسور هیپلر

آیت الله جوادی آملی در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه دیسبورگ[۱] به تبیین ویژگی های سیاست دینی از منظر اسلام و نقد شرایط سیاسی کنونی جهان پرداختند. ایشان در پایان به سوالات پروفسور یوخن هیپلر[۲] پاسخ گفتند. متن این پرسش و پاسخ بدین شرح است:

 

 پروفسور یوخن هیپلر

پروفسور یوخن هیپلر

 

شما مباحث خیلی خوبی را اشاره کردید رابطه بین سیاست و دین و اینکه جامعه سیاسی امروز غیر دینی است نظر دین راجع به سیاست را لطف بفرمایید توضیح بدهید که دین راجع به سیاست چه نظری دارد؟

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،جواب: دین درباره سیاست، انسان را معرفی کرد و انسان ها را برادر یکدیگر معرفی کرد، بر محور عقل و عدل جامعه را اداره می کند به همه ما فرمود نه بیراهه بروید نه راه کسی را ببندید آنچه از دست شما برمی آید بکوشید کسی را زخمی نکنید و اگر کسی زخمی شد به بالینش بشتابید و درمانش کنید. بساط دین بر این است که هر موجودی نزد خدا عزیز و محترم است و تمام نیازها را خدا در جهان آفرید و همگان را به این سفره دعوت کرد و رفاه همگان را هم می طلبد. سخن دین این است هر کاری که انسان انجام می دهد در محضر خدای سبحان است هر نیتی که می کند در محضر دل و قلب آفرین است و در محکمه عدل خدا همه چیز به حساب می آید فرمود در روزی که صحنه قیامت قیام می کند یعنی همگان بعد از مرگ برای پاداش و کیفر به حضور خدا می رسند. هر ذرّه ای چه خوب چه بد مشهود انسان است بر اساس این مبنای عقل و عدل، تدبیر امور مردم تدوین می شود به نام قانون. نمونه قانون سیاسی اسلامی این است هر کتاب قانون یک سلسله موادّی دارد یک سلسله مبانی، مواد قانونی را از مبانی می گیرند مانند عدل، استقلال، حریت، امنیت، امانت و مانند آن که اینها مبانی است آن موادّ قانونی و حقوقی و سیاسی را از این مبانی می گیرند مهم ترین مبنا در بین مبانی حقوقی که موادّ قانونی از این مبانی استنباط می شود مسئله عدل است یعنی همه مواد قانونی باید عادلانه باشد معنای عدل هم روشن است عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن، این مفهوم، شفاف و روشن است اما جای اشیا کجاست جای اشخاص کجاست آن را اشیاآفرین و اشخاص آفرین باید مشخص کند عدل معنایش این است هر چیزی را در جای خود قرار بدهیم اما جای اشیا کجاست جای اشخاص کجاست آیا زن و مرد یکی هستند یا فرق دارند آیا شراب و سرکه یکی هستند یا فرق دارند آیا گوسفند و خوک هر دو حلال اند یا یکی حلال است و دیگری حرام، غیر از آفریدگار اینها کسی نمی داند. آیا دریا حقّ همه است یا نه، آیا منابع و موادّ معدنی برای همه است یا نه، آیا اینها برای دولت است یا ملت، اینها را باید کسی بیان کند که اینها را آفریده است. قوانین سیاسی اسلام از این مبانی گرفته می شود مثل عدل و استقلال و امنیت و امانت و مانند آن و این مبانی را از آن منابع وحیانی می گیرند اگر منابع را رها کنیم مبنای بی منبع می شود جاهلانه، می شود حرف غیر علمی، زیرا عدل را خودشان معنا می کنند، جای اشیا و اشخاص را خودشان معین می کنند، لذا ممکن است کسی که از سرزمین خود دفاع می کند این دفاع مقدس را ترور بدانند و ترور تروریست ها را تقدیس کنند چون به دست خود آنهاست نتیجه اش جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و اشغال کشورهای مظلوم است.

مباحثی که طرح کردید با اینکه دانستنش خیلی جالب بود، مباحث بسیار مبنایی و فلسفی این قضیه هستند که جهان چطور خلق شده و رابطه عقل و دین و اینها، خیلی مباحث کلی و به قول معروف پایه ای هستند و هر عقل سلیمی و معمول افراد دینی هم به این رسیدند عدالت را همه خوب می دانند و کارهای خوب را همه نیک می پندارند. رئیس جمهور دولت آلمان کنونی هم یک فرد بسیار مذهبی است یک پروتستان فعال است که او هم اینها را باور دارد این را همه قبول دارند فعالیت های مذهبی در این جوامع هست ولی به سیاست دولت ها که می رسد، دین دیگر راه ورود ندارد. در مقام سخن، مبانی دینی را رد نمی کنند ارزش می گذارند و تبلیغ می شود ولی زمانی که به عمل می رسد آن سیاستمدارها خودشان را ملزوم و ناچار به استفاده از مبانی دینی خودشان را نمی دانند و طور دیگر عمل می کنند. این شرایط را ما از اروپاست می دانیم و باور داریم اگر نظری دارید بفرمایید.

جواب: یک وقت است که انسان سیاست دینی را می خواهد تشریح کند یک وقت می خواهد عمل کند کم نیستند افرادی که می گویند دین افیون است مارکس و انگلس حرفشان این بود که دین افیون است یعنی انسان با مرگ می پوسد و بعد از مرگ خبری نیست همان طوری که بعد از مرگ کسی گرگ را کیفر نمی کند و گوسفند را پاداش نمی دهد ظالم را کسی کیفر نمی کند و مظلوم را پاداش نمی دهد این فکر مارکس و انگلس که خطرات فراوانی را به همراه داشت و دارد در عمل امر رایج همه است آن اعتقاد درونی که سودمند نیست مشکل سیاست را حل نمی کند اگر کسی پذیرفت که موادّ قانونی باید به استناد عدل باشد و اگر عدل را وضع هر چیزی در جای خود معنا کرد باید بداند جای اشیا کجاست جای اشخاص کجاست و این را غیر از اشیاآفرین و اشخاص آفرین یعنی خدا کسی نمی داند اگر مبنای حقوقی به منبع ختم نشود، قوانین، ظالمانه تدوین می شود سیاست دینی آن است که موادّ ما به مبانی، مبانی ما به منابع استناد پیدا کند تا قوانین بشود محقّقانه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل برای آن است که این اضلاع و عناصر سه گانه پیاده بشود امیدواریم روزی فرا برسد که جهان این اصول سه گانه را بشناسد و پیاده کند و کارخانه های سلاح های آدم کشی تبدیل بشود به مراکز تولید مواد غذایی و فعالیت های فرهنگی؛ به امید آن روز امیدواریم! ـ ان شاءالله ـ این پیام را از ایران اسلامی به برکت خون های شهدا و تلاش امام راحل به عنوان ره توشه به غرب ببرید و آن عزیزانی که منتظر صلاح و فلاح اند به این معارف بار یابند تا جهان چهره صلح و آسایش و آرامش را بهتر ببیند. مجدّداً مقدم شما را گرامی می داریم امیدواریم در سفر به ایران اسلامی علماً و عملاً به شما خوش گذشته باشد.

پی نوشت ها:

[۱] دانشگاه دویسبورگ اسن (به آلمانی: دانشگاه دویسبورگ اسن) یک دانشگاه دولتی در دویسبورگ و اسن در شمال رودخانه راین می باشد ، دانشگاه دویسبورگ و دانشگاه اسن، که هر دو در سال ۱۹۷۲ تاسیس شد. تا سال ۱۹۹۴ نام دانشگاه گرهارد Mercator دانشگاه جامع از دویسبورگ بود.این دانشگاه با ۱۲ بخش و بیش از ۳۷،۰۰۰ دانشجو، جزو ده دانشگاه بزرگ آلمان می باشد بسیاری از دانشجویان بین المللی در دانشگاه دویسبورگ اسن تحصیل می کنند و فضای بین المللی را به شهرهای دویسبورگ و اسن به ارمغان آورده اند .«منبع ترجمه بخشی از دانشنامه جامع ویکیپدیا انگلیسی».

[۲] دکتر یوخن هیپلر استاد دانشگاه، سیاستمدار و روزنامه نگار آلمانی و رئیس موسسه صلح و توسعه دانشگاه دویسبورگ آلمان.

منبع: پایگاه مؤسسه علمی ـ وحیانی معارج-حوزه نت

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار