تاریخ انتشار :

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد

اولین کسانی که برای اهل‌بیت(علیهم السلام) خمس فرستادند اهل کجا بودند؟

قمی‌ها اولین کسانی بودند که برای اهل‌بیت(علیهم السلام) خمس فرستادند و اولین کسانی بودند که زمین‌هایشان را برای اهل‌بیت(علیهم السلام) وقف کردند و امیدواریم کسانی که به این شهر مهاجرت می‌کنند فضای عطرآگین این شهر را خراب نکنند و فضای روحانی آن را از بین نبرند.

 

 

IMG15445995

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد جمعه شب در مراسم عزاداری وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) ضمن تسلیت سالروز وفات بی بی دو عالم اظهار کرد: در زیارت‌نامه حضرت به شأن و جایگاه ایشان اشاره شده است ، شان آن حضرت به حدی است که ما نمی‌توانیم به طور کامل آن را درک کنیم و تنها مقداری راجع به آن مطالبی بیان می‌کنیم.
۸ هزار امامزاده در ایران
وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته است در ایران حدود ۸ هزار امامزاده داریم گفت: در قم و حوالی آن قریب به ۵۰۰ امامزاده مدفون هستند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تاریخ تأسیس قم بیان کرد: بنیان‌گذاران شهر قم شیعه بودند و قم را به عنوان یک شهر شیعی در سال ۸۳ همزمان با سال ولادت امام صادق(علیه السلام)تأسیس کردند.
وی تصریح کرد: شهر قم به سرعت رشد کرد به طوری که در اواخر قرن دوم هجری یعنی در عصر امام رضا(علیه السلام) صاحب مدرسه بود.
حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان اینکه رشد علمی قم موجب شد که مورد توجه ائمه(علیهم السلام) قرار گیرد گفت: روایاتی از ائمه(علیهم السلام) در مورد قم بیان شده است که روایات بسیار مهمی هستند .
وی با اشاره به روایاتی که امام صادق(علیه السلام) و امام رضا(علیه السلام) در مورد جایگاه قم بیان کرده‌اند افزود: شهر قم امروز به جایگاهی رسیده است که هر جا حرفی از حوزه دین زده می‌شود حوزه مقدسه قم در آنجا مطرح است.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: وهابی‌ها و تکفیری‌ها سعی می‌کنند که مردم را فریب دهند ولی در واقع چیزی برای بیان ندارند گفت: بحر مواج علوم اهل‌بیت(علیهم السلام) را قمی‌ها رواج دادند در غیر این صورت آثار دین و نبوت از بین می‌رفت.
وی عنوان کرد: وقتی قم به عنوان یک شهر شیعی تأسیس شد شیعیان و علاقه‌مندان به اهل‌بیت(علیهم السلام) به این شهر آمدند و امامزادگان بسیاری نیز به این شهر هجرت کردند.
حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان اینکه قم شهری است که از ابتدا شهر اهل‌بیت(علیهم السلام) و خاندان پیامبر(صلی الله علیه واله) بوده است گفت: قمی‌ها اولین کسانی بودند که برای اهل‌بیت(علیهم السلام) خمس فرستادند و اولین کسانی بودند که زمین‌هایشان را برای اهل‌بیت(علیهم السلام) وقف کردند و امیدواریم کسانی که به این شهر مهاجرت می‌کنند فضای عطرآگین این شهر را خراب نکنند و فضای روحانی آن را از بین نبرند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهر قم مرکز علم و معرفت است و روی همین جهت حضرت معصومه(سلام الله علیها) اظهار تمایل کردند که به این شهر بیایند گفت: در زیارت کردن باید مقام این حضرت را بیشتر بشناسیم و با توجه به مقامشان زیارت کنیم.
وی با اشاره به اینکه برخی از امامزادگان جدای از نسب، روایاتی در شأنشان صادر شده است ادامه داد: امامزادگانی که روایاتی از آن‌ها صادر شده است بسیار کم هستند و امامزادگانی مانند حضرت ابوالفضل(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) دارای مقام و رتبه خاصی هستند که روایاتی از آن‌ها از امامان معصوم(علیهم السلام) نقل شده است.
حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان اینکه حضرت معصومه(سلام الله علیها) از امامزاده‌هایی است که روایاتی در مورد او صادر شده است گفت: کراماتی که در طول تاریخ از حضرت معصومه(سلام الله علیها) به منصه ظهور رسیده است، گواهی برای عظمت بی بی است که نشان از تجلی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در دخترشان دارد.
وی با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی به حضرت عنایت داشتند و برای زیارت حضرت به قم می‌آمدند اظهار کرد: بزرگانی مانند ملاصدرا از حضرت طلب علم می‌کردند و با توسل به ایشان به جواب سؤالاتشان می‌رسیدند.

منبع: حوزه

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار