تاریخ انتشار :

علامه شيخ محمدعلي العمري

ماجرای نجات رهبر شیعیان عربستان از اعدام با توسل به حضرت زهرا (سلام الله علیها)

همه چیز دست به دست هم داد تا من را اعدام کنند و پس از چندماه زندانی شدن سرانجام روز اعدام فرا رسید؛ من را در ملأ عام و مقابل هزاران شیعه و برخی عاملان حکومت به پای چوبه دار بردند و طناب را به گردنم انداختند؛ به حضرت زهرا سلام الله علیها توسل کرده و زیر لب با خودم گفتم.

 

12123

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،علامه شیخ محمدعلی العمری که صبح روز دوشنبه پس از بستری دو هفته‌ای در بیمارستان ملی مدینه منوره دار فانی را وداع گفت، از بزرگان شیعه عربستان و رهبر شیعیان این کشور بود.

وی که در میان عربستانی‌ها به عنوان «پدر روحانی شیعیان» خوانده می‌شود؛ در سال ۱۹۱۱ میلادی (۱۳۳۲هجری قمری) در مدینه منوره به دنیا آمد. ۱۶ ساله بود که به امر پدرش شیخ علی بن احمد العمری وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد.

 

*شاگرد علامه نائینی و آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی
شیخ العمری در طول حضور بیست ساله در حوزه علمیه نجف از محضر اساتیدی چون آیت‌الله محمدرضا مظفر، آیت‌الله محمدحسین مظفر، آیت‌الله محمدجواد مغنیه، آیت‌الله سیدمسلم حلی، آیت‌الله محمدتقی آل‌صادق، سیدباقر الشخص، شیخ محمدتقی فقیه، آیت‌الله شیخ‌حسین حلی و همچنین مرجع بزرگ شیعه، آیت‌الله العظمی نائینی و آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی بهره جست.
وی آن چنان نزد آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی دارای ارج و قرب بود که هنگام رحلت پدرش، این مرجع عالیقدر به مدت سه روز در صحن حیدری نجف اشرف برای پدر علامه العمری مجلس عزا برپا کرد.
رهبر معنوی شیعیان عربستان پس مدت‌ها تحصیل در حوزه نجف در سال ۱۳۷۰ هجری قمری (۱۹۵۰ میلادی) به مدینه منوره بازگشت و تبلیغ خود برای مکتب اهل‌بیت علیهم السلام را در این شهر آغاز کرد.
وی در طول حیات خود وکیل مراجعی چون آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله سیدمحسن حکیم، آیت‌الله میلانی، آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی، آیت‌الله شاهرودی، آیت‌الله سید عبدالأعلی سبزواری، آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی، آیت‌الله سیدعلی سیستانی، آیت‌الله سیدمحمدحسین فضل‌الله، آیت‌الله سید محمدسعید حکیم و آیت‌الله شیخ بشیر نجفی بود.

09
شیخ العمری که اکثر حجاج ایرانی زائر قبر نورانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله پشت سر او در مسجد شیعیان مدینه نماز خوانده‌اند؛ در طول بیش از ۶۰ سال حضور خود خدمات اجتماعی و دینی بسیاری به اقلیت شیعه مدینه ارائه داد.
در مزرعه آیت‌الله محمدعلی العمری، مسجد شیعیان و نیز دفتر کار وی قرار دارد و این مسجد هر روزه پذیرای تعداد زیادی از زوار شیعه و ایرانی است که معمولاً شب‌ها به مسجد شیعیان عربستان می‌روند و صدای «اشهد ان علیاً ولی الله» را در غربت مدینه می‌شنوند.
ابوطالب یکی از شیعیان منطقه نخاوله در این باره می‌گوید: معروفترین بخش منطقه نخاوله حسینیه شیعیان است که در میان مزرعه‌ای معروف به مزرعه شیخ عمری محصور شده است و آیت‌الله محمد العمری به نوعی سرپرستی شیعیان این شهر را بر عهده دارد.

عباس از دیگر شیعیان منطقه نخاوله نیز از علاقه شیعیان این منطقه به شیخ العمری می‌گوید و می‌افزاید: حسینیه‌ پیشین شیخ العمری در نزدیکی مسجد‌النبی صلی الله علیه واله قرار داشت و او با دست خود آن حسینیه را در نزدیکی حرم پیامبر صلی الله علیه و اله و قبرستان بقیع ساخت و نگهداری کرد اما چون آن مکان را به بهانه ساخت خیابان تخریب کردند در قسمت حاشیه‌ای شهر مدینه و در جوار نخلستان‌ها سکنی گزید

* علامه العمری ۴۵ سال زندان دولت عربستان سعودی را تحمل کرد
این عالم شیعی عربستان مثل دیگر شیعیان این کشور از دست افراطیون در امان نبود و ۴۵ سال از عمرش را در زندان‌های وهابیون سپری کرد و چند سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، از زندان آزاد شد.
جناب آقای شیرازی از آگاهان به مسائل شیعیان عربستان در این باره می‌گوید: شیخ محمد علی العمری فرد بسیار مبرز و زجر کشیده‌ای است‌؛ دولت سعودی چندین بار حکم اعدام ایشان را صادر کرد‌ اما خوشبختانه اجرا نشد و کسانی که حکم را صادر کرده بودند مشکلاتی برای‌شان به وجود آمد و دچار بلا شدند.
علامه العمری در یکی از این جریان‌ها سال‌ها پیش با انتشار اعلامیه‌هایی در دفاع از شیعیان و حقوق آنها در عربستان و به‌ویژه شهر مدینه بین اقشار مختلف مردم، به اصرار وهابی‌ها به زندان افتاد و دادگاه سعودی وی را به اعدام محکوم کرد اما علامه العمری از اعدام جان سالم به در برد.
وی خاطره آن حادثه را اینچنین تعریف کرده است: «همه چیز دست به دست هم داد تا من را اعدام کنند و پس از چندماه زندانی شدن سرانجام روز اعدام فرا رسید؛ من را در ملأ عام و مقابل هزاران شیعه و برخی عاملان حکومت به پای چوبه دار بردند و طناب را به گردنم انداختند؛ به حضرت زهرا سلام الله علیها توسل کرده و زیر لب با خودم گفتم: یا حضرت زهرا من فقط برای دفاع از شما و آبروی شما به پای چوبه دار آمده‌ام. یاری‌ام کن! وقتی طناب دار را کشیدند پس از حدود ۳۰ ثانیه طناب پاره شد و من بیهوش شدم و دیگر چیزی از آن لحظه هم بیاد نمی‌آورم و وقتی به هوش آمدم ۳۵ روز گذشته بود و در یکی از بیمارستان‌های مدینه بستری بودم و فهمیدم نجات یافته‌ام».

علامه شیخ محمدعلی العمری

* خدمات اجتماعی شیخ عمری
شیرازی در ادامه صحبت‌هایش درباره علامه العمری از حمایت او از انقلاب اسلامی می‌گوید و می‌افزاید: شیخ محمد علی العمری در نجف درس خوانده و مقدار کمی هم در ایران‌؛ ایشان به تهران و قم و مشهد زیاد آمده است‌ و با ایران ارتباط دارد البته خودش در این خصوص چیزی به ما نگفته‌ اما بسیار مؤید انقلاب است و مسائل ایران را به دقت دنبال می‌کند.
و سرانجام این عالم ربانی دو هفته پیش در اثر جمع شدن آب در کبدش به کما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ملی مدینه منوره بستری شد.
هرچند شیعیان مدینه منوره در طول این دو هفته با تضرع به درگاه احدیت شفای او را از خداوند خواستند اما در آستانه اربعین حسینی و در سن بیش از ۱۰۰ سالگی به دیدار حق شتافت.
منبع: شیعه نیوز

اشتراک گذاری :


  1. علی گفت:

    خداوند همه علمای عارف و عامل را قرین رحمت الهی اش گرداند .

آخرین اخبار