تاریخ انتشار :

آیت‌الله سید ‌مجتبی موسوی ‌لاری

مردی که بسیاری را مسلمان کرد

کتاب‏های آیت الله موسوی لاری تاکنون به حدود ۳۰ زبان منتشر شده است؛ از جمله زبان‌های انگلیسی، عربی، فارسی، اردو، بنگلا، ژاپنی‌، چینی، ترکی آذری، ترکی استانبولی، آلمانی، آلبانیایی، پرتغالی، لهستانی، رومانیایی، بوسنیایی، روسی، فرانسوی، اسپانیولی، بلغاری، سواحیلی، هوسا، هندی، مالایو، تایلندی و سینهالی ترجمه شده است.

3112_Fixd

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،«آیت‌الله سید ‌مجتبی موسوی ‌لاری» اندیشمند بزرگ اسلامی بامداد شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۱ در ۷۷ سالگی به دیدار حق شتافت.
وی یکی از مفاخر حوزوی و دینی کشور بود که آثار متعددی در زمینه های مختلف دینی تألیف و به زبان‌های مختلف منتشر و در جهان توزیع کرد؛ آنگونه که بسیاری از افرادی که در غرب به دین اسلام یا مذهب تشیع گرویده اند تحت تأثیر کتابهای این اندیشند فرزانه بوده اند.
آنچه در پی می آید خلاصه ای از زندگینامه این دانشمند بزرگ است:

زندگینامه آیت‌الله سید‌ مجتبی موسوی ‌لاری / مردی که بسیاری را مسلمان کرد
ولادت در خاندان علم و جهاد

«سید‌مجتبی موسوی ‌لاری» در سال ۱۳۱۴ شمسی در شهر لار و در آغوش خاندان علم و دیانت وجهاد به دنیا آمد. وی فرزند «آیت‌الله سیدعلی اصغر آیت‌اللهی» و نوه «آیت‌الله ‌العظمی سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری» رهبر قیام بزرگ جنوب ایران علیه استعمار انگلستان بود.

آیت الله سید عبدالحسین لاری کسی بود که در مبارزه با یهودیان مسلح، مبلغان مسیحی انگلیس و دولت مزدور قاجار، ابهت استعمار خارجی و استبداد داخلی را در هم شکست، حکومت اسلامی مستقل را در لارستان و جنوب ایران برپا نموده و احکام الهی را در آن به مورد اجرا گذاشت. آموزش نیروهای نظامی، احداث کارخانه اسلحه سازی، چاپ تمبر، مقابله با نظامیان روس و انگلیس، تحریم خوراک و پوشاک خارجی و بازداشتن مردم از غرب‎گرایی و غرب‏زدگی از جمله دستاوردهای آیت الله عبدالحسین لاری در قیام جنوب بود.

تحصیلات در لار و قم

سید مجتبای نوجوان، با این عقیه دینی و اجتماعی، تحصیلات ابتدایی و مقدمات علوم اسلامی را در لار فرا ‌گرفت. وی سپس در سال ۱۳۳۲ و در آغاز جوانی، برای تحصیلات عالی اسلامی راهی قم گشت و از محضر بزرگان و علمای حوزه علمیه قم حوزه استفاده ها کرد.

مجله مکتب اسلام؛ آغاز قلم زدن

وی از سال ۱۳۴۱ با نوشتن یک سلسله مقالات اخلاقی ـ اسلامی با مجله دینی و علمی “درس‌هایی از مکتب اسلام” قلم زدن را آغاز کرد. مجموعه این مقالات بعدها به ‌صورت کتابی تحت عنوان “مشکلات اخلاقی و روانی” چاپ و منتشر شد؛ کتابی که تاکنون به ۱۰ زبان ترجمه شده و متن فارسی آن نیز برای چهاردهمین بار تجدید چاپ گردیده است.

وی به تهیه و تنظیم مقالات اخلاق اسلامی در مجله مکتب اسلام ادامه داد و در سال ۱۳۵۳ مجموعه آن مقالات با تجدید‌نظر و اضافات به‌صورت کتابی تحت عنوان “رسالت اخلاق در تکامل انسان” انتشار یافت؛ که شش بار در ایران تجدید چاپ شده است.

آغاز نشر اسلام در جهان

آیت الله موسوی لاری در سال ۱۳۵۷ به دعوت یکی از سازمان‌های اسلامی آمریکا سفری به آن دیار کرد و با صاحب‌نظران در زمینه ضرورت نشر مسائل اعتقادی اسلام به زبان‌های خارجی به مشاوره و گفت‌وگو پرداخت. وی سپس به انگلستان و فرانسه رفت و پس از بازگشت به نوشتن یک سلسله مقالات درباره ایدئولوژی اسلامی در مجله سروش پرداخت؛ این مجموعه مقالات که اصول عقاید اسلامی را در بر می‌گرفت، تحت عنوان مبانی اعتقادات در اسلام در چند جلد کتاب که شامل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد بود انتشار یافت.

کتاب‏ها و رساله های آیت الله موسوی لاری

ــ بررسی مشکلات اخلاقی و روانی

ــ اسلام و سیمای تمدن غرب

ــ رسالت اخلاق در تکامل انسان

ــ خداشناسی

ــ مبانی اعتقادات در اسلام ـ جلد اول: توحید و عدل

ــ مبانی اعتقادات در اسلام ـ جلد دوم: نبوت

ــ مبانی اعتقادات در اسلام ـ جلد سوم: امامت

ــ مبانی اعتقادات در اسلام ـ جلد چهارم: معاد

ــ نگرشى کوتاه بر عملکرد ۲۲ ساله

ــ نیاز آدمیان به پیامبر و امام

ــ حقایق پنهان در آیات قرآن

تأسیس مرکز نشر معارف اسلامی در جهان

مرحوم آیت‌الله موسوی‌لاری در قم دفتری به نام «دفتر گسترش فرهنگ اسلامی خارج از کشور» تأسیس کرد که بعداً به‌عنوان «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» تغییر نام یافت.

این مرکز به نشر آثار اسلامی به‌خصوص آثار ترجمه شده ایشان پرداخت؛ اقدامی با هدف گسترش تعالیم اسلامی و مفاهیم قرآنی در اقصی نقاط دنیا.

کتب منتشر شده از سوی این مرکز تبلیغاتی برای درخواست کنندگان مشتاق و تشنگان حقایق اسلامی اعم از افراد و یا هزاران مؤسسه و مدرسه و گروه‌ها و جمعیت‌های اسلامی از سراسر جهان به‌صورت اهدایی ارسال می‌شود که ثمرات و نتایج خدمات اسلامی و فرهنگی این مرکز در روشن ساختن اذهان انبوه عظیمی از مردم جهان نسبت به حقایق نورانی اسلام و جذب افراد بسیاری از غیر‌مسلمانان به ‌سوی اسلام ضمن هزاران نامه دریافتی از ملیت‌های مختلف مردم انعکاس یافته و میلیون‌ها نفر را تغذیه فکری و معنوی کرده است.

انتشار معارف اسلام به ۳۰ زبان

کتاب‏های آیت الله موسوی لاری تاکنون به حدود ۳۰ زبان منتشر شده است؛ از جمله زبان‌های انگلیسی، عربی، فارسی، اردو، بنگلا، ژاپنی‌، چینی، ترکی آذری، ترکی استانبولی، آلمانی، آلبانیایی، پرتغالی، لهستانی، رومانیایی، بوسنیایی، روسی، فرانسوی، اسپانیولی، بلغاری، سواحیلی، هوسا، هندی، مالایو، تایلندی و سینهالی ترجمه شده است.

همچنین مرکز تحت اشراف آیت الله فقید، اقدام به چاپ قرآن کریم با ترجمه انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی و روسی کرد که به متقاضیان از کشورهای مختلف اهدا می‌شود.

بسیاری از افرادی که در غرب، به دین اسلام یا مذهب تشیع گرویده اند تحت تأثیر کتابها و تبلیغات ایشان بوده اند؛ بویژه تحت تأثیر کتاب “اسلام و سیمای تمدن غرب” که به صورت خودجوش‌ تقریباً به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه و چاپ شده است.

تبلیغ آنلاین

با ظهور فناوری‏های جدید، آیت الله موسوی لاری از این ابزار تبلیغی نیز غافل نشد و کتاب‏ها و آثار ایشان در تمام ۲۸ زبان ترجمه شده، بر روی یک سایت جامع با آدرس www.musavilari.org قرار داد. در این سایت، کتاب‏های مذکور در فرمت های “متن”، “PDF” و “زیپ” قرار دارد.

امور اجتماعی و سیاسی

این دانشمند سترگ تنها به تألیف و تحقیق نپرداخت؛ بلکه در سال ۱۳۴۳ دفتر خیریه‌ای در شهر لارستان تأسیس کرد و برای تبلیغات اسلامی و آشنا ساختن نوجوانان روستایی با مبانی اسلام و کمک به قشر مستمند، خدماتی از سوی دفتر آغاز شد.

ایشان همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در لارستان و امام جمعه لار منصوب شد و تا روزهای پایانی حیات، در این سمت فعالیت کرد.

تجلیل در داخل و خارج

در مهرماه سال ۱۳۸۹ همایشی در تجلیل از این دانشمند بزرگ به همت نهادهای دینی و تبلیغی جمهوری اسلامی ایران ـ از جمله مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ برگزار شد.

همچنین در سال ۱۳۷۲ شمسی به‌لحاظ تأثیری که نشر کتب روسی ایشان در جمهوری آذربایجان به جای گذاشت، “آکادمی علوم جمهوری آذربایجان” دکترای افتخاری به ایشان اهداء کرد و به همین مناسبت مراسمی در دانشگاه باکو برگزار کرد.

وفات

آیت‌الله سید ‌مجتبی موسوی‌ لاری سرانجام پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بامداد روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۱ در سن ۷۷ سالگی در مولد خود ـ لار ـ به دیدار حق شتافت.

منبع: انجمن اسلامی شهید ادواردو انیلی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار