تاریخ انتشار :

مسئول مرکز جعفری اسلامی در تورنتو کانادا

نخستین گروه طلاب آفریقایی چگونه به قم آمدند؟

در اوایل دهه هفتاد میلادی، تنی چند از طلاب ار افریقا به نجف اشرف رفته و به فراگیری علوم دینی پرداختند، ولی با حاکمیت حسن‌البکر بعثی، به ایران هجرت کرده و در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل شدند.

jaffari-masjed1

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،مسئول مرکز جعفری اسلامی در تورنتو کانادا در حاشیه بازدید از کتابخانه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) در گفت‌و گویی اظهار داشت: مرحوم ابوی بنده، آیت‌الله سید اختر رضوی، از علما و فضلای هند بود که در عرصه تبلیغ دین و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) کارهای ارزشمندی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام سید محمد رضوی، با اشاره به حضور تعدادی از شیعیان هند و عراق و… در آفریقا و دعوت آنها از علما، ادامه داد:‌ مرحوم آیت‌الله سید اختر رضوی، بر حسب احساس وظیفه، در سال ۱۹۵۹م به آفریقا مهاجرت کرده که در کمال تعجب، مشاهده کردند در این منطقه، شیعیان اندکی وجود دارند و هیچ یک از بومیان آفریقا نبودند.

وی، فراگیری زبان آن منطقه را نخستین اقدام مرحوم آیت‌الله رضوی معرفی کرد و گفت: این عالم وارسته، زمانی که چنین مسئله‌ای را در این کشور دید، در نخستین مرحله، زبان آنها را آموخت و به زبان محلی، به ترویج تعالیم و آموزه‌های اهل‌بیت(علیهم‌السلام) پرداخت.

مسئول مرکز جعفری اسلامی تورنتو با اشاره به آثار عمیق حضور این عالم در آفریقا، اظهار داشت: زمان فوت آیت‌الله رضوی که حدود ده سال قبل بود، ۵۰ هزار آفریقایی در کشورهای تانزانیا، اوگاندا، کنیا، زامبیا و… به مکتب تشیع گرویدند.

حجت‌الاسلام رضوی به اعزام طلاب و فضلای آفریقایی به نجف اشرف توسط مرحوم آیت‌الله رضوی اشاره کرد و گفت:‌ در اوایل دهه هفتاد میلادی، چند نفر از طلاب آفریقایی، پس از تدریس مقدمات دینی، در نزد آیت آلله رضوی، از سوی ایشان، برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفتند.

وی افزود: دوران ورود این طلاب به نجف اشرف، همزمان با حکومت حسن‌البکر بعثی بود؛ از این رو به دلیل مشکلات به وجود آمده، این گروه به ایران آمدند و نخستین گروه طلاب آفریقایی، توسط مرحوم آیت‌الله سید اختر رضوی به حوزه علمیه قم آمدند.

مسئول مرکز جعفری اسلامی تورنتو در ادامه به فعالیت علمی و تبلیغی خود در این مرکز اشاره کرده و گفت: مرکز جعفری اسلامی تورنتو بزرگترین مرکز شیعی است و فعالیت‌های دینی ما در راستای حفظ هویت‌ دینی و مذهبی مسلمانانی است که به این کشور سفر کرده و در آنجا ساکن هستند.

وی در پایان با ابراز خرسندی از سفر به قم و بازدید از کتابخانه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی، اظهار داشت: با توجه به آشنایی قبلی‌ خود این کتابخانه، زمانی که حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی فوت کردند، برای گرامیداشت مقام علیم و دینی و تلاش ایشان در گردآوری این کتابخانه، در فصل‌نامه‌ای که از سوی مرکز جعفری اسلامی تورنتو منتشر مطلبی درباره کتابخانه و برخی آثار ارزشمند آن منتشر کردیم.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار