تاریخ انتشار :

مؤسسه در راه حق

حاشیه‌های خواندنی نکوداشت نیم قرن تلاش مؤسسه در راه حق

حضراتی مانند آقای خرازی لطف می‌کردند و پاسخ نامه‌های مرا می‌دادند، متاسفانه روزی در قم، خدمت حاج آقای خرازی رسیدم و گفتم، سلام علیکم حاج آقا..

IMG08320772

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس مؤسسه در راه حق با حاشیه‌های خواندنی همراه بود خبرگزاری «حوزه» بخشی از این گعده‌های صمیمی را منتشر می‌کند.
در بدو ورود، میهمانان برای پذیرایی، به اتاقی قبل از ورود به سالن مراسم، هدایت می‌شدند.
عذر خواهی به‌خاطر تأخیر در برگزاری جلسه
با حضور به موقع استاندار قم و جمعی از میهمانان اما همایش با تأخیری نیم ساعته شروع شد که در انتهای مراسم، آیت‌الله استادی در این خصوص از میهمانان عذرخواهی کردند.
سالن جلسات کوچک بود، ولی چهره‌های برجسته حوزه‌های علمیه، نظام و انقلاب حضور داشتند.
آغاز آشنایی رهبری با مؤسسه
رئیس هیأت مدیره مؤسسه در راه حق با اشاره به این‌که چند وقت قبل به همراه آیت‌الله خرازی و آیت‌الله استادی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، خاطره‌ای از حضرت آقا نقل کرد و گفت:
مقام معظم رهبری فرمودند” بنده ابتدا با مؤسسه در راه حق آشنایی نداشتم، یک شب بعد از صرف غذا کمی پیاده روی کردم، جزوه‌ای بر سر پیشخوان نظر مرا جلب کرد، آن را برداشتم و دیدم جزوه‌ای درباره چهارده معصوم(علیهم السلام) است، وقتی مطالعه کردم و محتوای خیلی محکم، خوب و مفیدی داشت، دقت کردم، دیدم از سوی مؤسسه در راه حق تهیه و چاپ شده است.
وقتی به قم آمدم، سراغ(این مؤسسه را) گرفتم و در نهایت، در محله‌ای کوچک و مکانی مختصر، به محل مؤسسه رسیدم و با آقایان خرازی و استادی آشنا شدم، این آشنایی تا امروز ادامه دارد.
نوجوان پانزده ساله که استاد ۸ هزار طلبه شد
من ۱۵ ساله بودم که با نشریات در راه حق آشنا شدم و بعد با نشریات اصول دین، مکاتبات فراوانی با این مؤسسه انجام می‌دادم و می‌نوشتم ” مشهد – راستگو” و به قول معروف زرنگی می‌کردم و پست خانه می‌رفتم و آدرس دیگری را که واقعی بود، به مامور پست می‌گفتم و هزینه‌ای را هم دریافت می‌کرد.
حضراتی مانند آقای خرازی لطف می‌کردند و پاسخ نامه‌های مرا می‌دادند، متاسفانه روزی به قم آمدم و خدمت حاج آقای خرازی رسیدم و گفتم، سلام علیکم حاج آقا، من راستگو هستم! حاج آقای خرازی گفت، سلام آقاجون، حال شما چطوره ؟ حاج آقا چطورند؟ گفتم؛ حاج آقا من خودم همان راستگو هستم.
اگر غیر از کسی جز آقای خرازی بود، مرا از مؤسسه بیرون می‌انداخت و می‌گفت ما را دست انداختی؟ ما همیشه در نامه‌ها خطاب به شما می‌زدیم دانشمند ارجمند، دانشمند ارزشمند، جناب آقای راستگو، حالا شما این بچه کوچک هستی؟ گرچه ایشان این کار را نکردند و حتی مسئولیت نقد کتاب کودک را هم به بنده سپردند. و من مدت‌های زیادی در این مؤسسه خدمت می‌کردم و در این مدت طولانی، از کتابخانه مؤسسه به دلیل سیستم بازی که داشت، خیلی استفاده می‌کردم.
من پخش کننده چندین شماره از اشتراک درس‌های اصول دین بودم، نامه‌ها را تک تک خودم به درب منازل می‌بردم و جواب‌ها را از بچه‌ها می‌گرفتم؛ حتی خودم جزء مشترکین بودم و این را مؤسسه نمی دانست که من خودم عامل این همه گردآوردی دانش آموزان و بچه‌های دبیرستان بودم و همین باعث شد تا امروز، افتخار آموزش بیش از هشت هزار طلبه خواهر و برادر در این زمینه با روش‌های قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) را داشته باشم.
اگر مدعی باشیم که باید ریشه‌های این برنامه‌ها را از شهیدان بهشتی، مطهری، مفتح و باهنر، همچنین مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی بدانیم که از این ریشه‌های همین مؤسسه در راه حق بودند، گزافه نگفته‌ایم.
زمانی که دین زدایی بازار گرمی داشت
حجت الاسلام معزی گفت: خاطرات زیادی پیرامون دوران فعالیت این مؤسسه وجود دارد و ترسیم آن شرایط بسیار سخت است. در همان زمان نسبت به نام مؤسسه که ” در راه حق بود” صحبت‌ها و ابهام وجود داشت، چرا که تا مدتی ” مؤسسه در ره حق و اصول دین ” نامیده می‌شد، سپس با عنوان ” مؤسسه در راه حق ” معروف شد.
برپایی کلاس‌های آموزش نویسندگی توسط استاد گرمارودی و برگردان کردن نثر جزوات اصول دین نیز به عهده استاد گرمارودی بود.
در ابتدا به دلیل مشکلات مادی‌ای که مؤسسه داشت، به آقای لولاچیان معرفی شدیم،کار را معرفی کردیم و ایشان با روی باز از ما استقبال کرد و در تهران جلسه‌ای با حضور بازاریان مؤمن تشکیل دادند و در همان روز، مبلغ ۱۴ میلیون برای امور جاری مؤسسه پول جمع شد.
در زمان طاغوت دین زدایی بازار گرمی داشت و مؤسسه برای مقابله با این هجمه‌ها اقدام به تدوین و چاپ مسیحیت و اصول دین در ۲۰ جزوه نمودیم، به طوری که کتاب اصول دین آن روزگار برای این روزگار که حال و هوای دهه ۴۰ ما را دارند، بسیار مفید و سازنده است. با معرفی یکی از دوستان، این جزوه به زبان ترکی استانبولی و با پرداخت هزینه توسط مؤسسه به چاپ رسید.
برپایی کارگاه‌های درست نویسی کار ارزشمندی بود که توسط مؤسسه در راه حق انجام شد و توانست تحول شایسته‌ای را در حوزه رقم بزند، چرا که در گذشته، هیچ کدام از کتاب‌های منتشر شده حوزوی کیفیت نداشت و مورد مضحکه افراد قرار می‌گرفت که الحمدلله با درایت آن روز این مباحث برچیده شد.
در آن زمان ساختمان مؤسسه که در یکی از نقاط گران قیمت قم بود، توسط آقای «آقائی» خریداری و به مؤسسه اهداء شد).
خاطره سید کمال خرازی
دکتر کمال خرازی حضور و فعالیت در این مؤسسه را افتخاری برای خود در دوران انقلاب عنوان کرد.
وی گفت: من افتخار می‌کنم که در این مؤسسه کار آماده سازی جزوات پاسخ به سوالات را بر عهده داشت که به دلیل نبود چاپخانه مناسب در قم، این جزوات را در تهران چاپ و پس از بسته‌بندی برای پست ارسال می‌کردم.
دکتر خرازی ادامه داد: همین تلاش‌ها و زحمات بود که توانست حرکت نوینی را با پشتوانه علمی و عملی حوزه در کشور رقم بزند و دین جوانان را حفظ نماید.
عکس العمل آیت‌الله استادی به یک پیشنهاد
حجت الاسلام حسینی قمی کارشناس برنامه سمت خدا در سخنانی وضعیت دینی و اعتقادی جوانان کشور را اورژانسی و در آستانه مرز بین کفر و ایمان عنوان کرد و گفت: مؤسسه در راه حق باید با به کارگیری فناوری‌های نوین، همانند دوران گذشته، به روزهای اوج خود برسد.
پس از سخنان وی، آیت‌الله استادی با قرار گرفتن در پشت تریبون گفت، من قصد سخنرانی نداشتم و وقت هم گذشته، اما باید بگویم بنده و آقای خرازی هفت هشت سال است که مؤسسه را تحویل هیأت مدیره داده‌ایم.
آیت‌الله استادی ادامه داد: امروز هم مانندگذشته و دوران انقلاب، این مؤسسه از هر ظرفیتی برای پویایی تحول در جامعه استفاده می‌کند و چه بهتر است، دوستانی که پیشنهاد می‌دهند، خودشان وارد گود شوند و گوشه‌ای از کار را در دست گیرند تا به اهداف بلند انقلاب اسلامی و نظام برسیم، ان شاءالله.
لازم به ذکر است، این مراسم از ساعت ۳۰/۱۹ تا ۲۱ ادامه داشت و مجموعه کتاب‌های ۱۴ معصوم (علیهم السلام) نیز به شرکت کنندگان اهداء شد.

منبع: حوزه

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار