تاریخ انتشار :

یک گفت و گوی اعتقادی:

نگاهی به برنامه ” گفت و گو با اسلام ” سیمای فرانسوی شبکه جهانی سحر

این شبکه که از چهره­ای کاملا اسلامی برخوردار است، تلاش می­کند تا با بهره­­گیری از تمامی فنون اجرایی و ساختاری قابل قبول و جذابی به ساخت برنامه­های مذهبی بپردازد و در جذب مخاطب نیز بسیار موفق عمل کرده ­است.

 

XL_98525341954b352c7b339c_hyu

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،موسیقی و تصویر تضمین کننده میزان بسیار مخاطبان در دنیای رسانه­ای غرب شده ­است. موسیقی­ های تند و موزون همراه با تصاویر مغایر با شئونات اسلامی. این دو عنصر سبب شده­ است تا رسانه­ های غربی به قدرت رسیده و به جذب مخاطب میلیونی نایل آیند. دنیایی قدرتمند که کانال­ های متعددی از شبکه­ های ماهواره­ ای را به امپراتوری پرقدرتی تبدیل و از آن خویش کرده­ است. این برنامه­ ها اغلب با ذائقه مخاطبان مسلمان در جهان سازگار نیست و خوش نمی­آید. در میان این برنامه که بسیاری از موضوعات خبری، اجتماعی، پزشکی، گردشگری، فرهنگی، هنری و … را در بر می­گیرند، جای برنامه های معنوی و مذهبی خالی است و مخاطبان مسلمان جای خالی آن را به شدت احساس می­کنند. شبکه بین ­المللی سحر در میان شبکه­ های ماهواره­ ای از جمله شبکه­ های انگشت شماری است که جای خالی برنامه­ های مذهبی و اعتقادی را پر می­کند و پاسخ گوی نیاز خانواده­ ها و جوامع مذهبی است. نیازی که هیچ یک از شبکه ­های دیگر به آن­ها کوچک­ترین توجهی از خود نشان نمی­دهند. این شبکه به شش زبان زنده دنیا برنامه سازی می کند؛ آن هم با فعالیت و همکاری گروه­ های برنامه سازی و فیلم سازی متبحر و مجرب که سال­هاست در دایره برنامه سازی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می­کنند. سیماهای آذری، اردو، انگلیسی، بوسنیایی، فرانسوی و کردی در بر گیرنده سیماهای مختلف شبکه جهانی سحر هستند. گروه­های برنامه سازی این شبکه در گستره موضوعات متنوع و شاد و سرگرم کننده و همچنین موضوعات معنوی و مذهبی برنامه می­سازند. سیمای فرانسوی شبکه جهانی سحر یکی از سیماهایی است که به زبان فرانسه برای فرانسه زبانان در اقصی نقاط دنیا برنامه سازی کرده و از آنتن شبکه بین المللی سحر به پخش می رساند.
این شبکه که از چهره­ای کاملا اسلامی برخوردار است، تلاش می­ کند تا با بهره­­گیری از تمامی فنون اجرایی و ساختاری قابل قبول و جذابی به ساخت برنامه­های مذهبی بپردازد و در جذب مخاطب نیز بسیار موفق عمل کرده ­است. این شبکه می کوشد تا معارف اسلامی را در ناب­ ترین وجه و قالب به مخاطبان عرضه کند و نیز علاوه بر پرداخت به این دست مطالب، از رویکردی سیاسی برخوردار بوده و همگام با تحولات روز جهان و منطقه پیش می­رود. با رویکردی جانب دارانه نسبت به تمامی اقشار ستمدیده و مورد ظلم واقع شده جهان برنامه­سازی کرده و حمایت خود از این اقشار را در عرصه­ای جهانی ابراز می­دارد. برنامه های معارفی بسیاری در طول هفته از این سیما به روی آنتن می ­رود که با استفاده از فناوری­های کامپیوتری و گرافیکی، نحوه کارگردانی، اجرای مجریان، ساختار و چیدمان آیتم­ها به شکلی جذاب و چشم نواز ساخته شده و به جذب مخاطب نایل آمده­­­است. ” گفت و گو با اسلام ” یکی از برنامه ­های پر­بیننده و پر کشش این سیمای فرانسوی زبان است که هفته­ای یک بار از این سیما پخش شده و چشمان منتظر و جویای حقیقت مخاطبان مسلمان خویش را به سوی خود جلب و سیراب می­­نماید. این برنامه با توجه به سیاست­های شبکه سحر و با مدیریت با کفایت مدیران و مسئولان این سرویس رسانه­ای فرانسوی زبان و بدون توجه به دو گروه مسلمانان شیعه و سنی و اعتقادات هر یک از آن­ها ساخته شده­است.
“گفت و گو با اسلام” در خصوص اعتقادات مشترک این دو دسته از مسلمانان با هر ملیت و قومیتی به دور از اختلافات عقیدتی تهیه و تولید شده­است که این نیز راه یا به عبارت دیگر پلی است میان این دو جهان که بسیاری سعی در تخریب آن دارند. این برنامه نقشه­های بسیاری از مستکبرین و زالو صفتان دنیا را نقش بر آب کرده و گامی موثر و مهم در میان این دو گروه از مسلمانان برداشته­است. این برنامه تلاشی است برای وسعت بخشیدن به اطلاعات مسلمانان فرانسوی زبان در جای جای نقاط دنیا و آنانی که احساس نیاز شدیدی نسبت به مباحث مذهبی و دینی و اعتقادی می­کنند. احساس نیازی که به هیچ عنوان جایگزینی برایشان نمی­توان یافت و با برنامه­ های متنوع، پر شور و هیجان و سرشار از رقص و آوازهای ماهواره­ای برطرف نخواهند شد؛ بلکه هرچه بیشتر شدت خواهد گرفت. گفت و گو با اسلام آب حیاتی است برای این لب‌تشنگی. آبی برای ارواح تشنه آموختن. دست اندرکاران این برنامه با شناخت روحی و سلیقه­ای و نیز نیاز مخاطبان مسلمان فرانسوی زبان دست به تولید زده و برای تطمیع ذائقه آنان از هیچ کوششی دریغ نکرده­اند. در این برنامه کوشش بر این مبناست که در فضایی شیرین و دلنشین مخاطب را به سوی برنامه­ای اعتقادی جذب کرده و به تشریح موضوعاتی عرفانی و مذهبی که آمیخته با زندگی است، بپردازد. برنامه با اجرای پر شور و حرارت و ساختارمند به روی آنتن می­رود. مجری – کارشناسی که آگاهی و تسلط کاملی بر روی مسائل و مفاهیم اسلامی و معنوی دارد و با مطالعه بسیار در ارتباط با موضوعات برنامه در آن حضور پیدا می­کند. او اجرای زیبا و مسلطی از خود نشان می­دهد و به عنوان یک مجری بین المللی مقبول نظر چشم صدها بیننده فرانسوی زبان در سراسر دنیا و نیز در میان سایر مجریان بین المللی شناخته شده است.
کارشناسان مذهبی مباحث معرفتی و دینی موضوعات برنامه را مورد کارشناسی و واکاوی قرار می­دهند و همچون استادانی آگاه به این حوزه کارشناسی دروس مربوط به راه و روش زندگی و انسانیت و اخلاق و شریعت را تدریس می­کنند. لطافت بیان آن­ها به ایجاد اتمسفری لطیف و دلنشین در برنامه کمک کرده در ذهن خدا جوی بینندگان نفوذ می­کند و فضایی صمیمی و دیالکتیکی می­ آفریند. این مهم به عنوان یکی از اساسی­ ترین علل جذابیت برنامه گفت و گو با اسلام معرفی شده است و آن را تا به امروز بدون ریزش مخاطب و پا برجا نگه داشته ­است.

شبکه سحر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار