تاریخ انتشار :

به مناسبت فرارسیدن 4دی؛

به بهانه سالگرد شهادت حاج آقانورالله اصفهانی

مرحوم آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی، در دوران قیام حاج آقا نوراللّه در قم، به واسطه هم جواری با حاج آقانورالله برای مدتی کوتاه فرصت هم نشینی با وی را پیدا کرد. مرحوم مرعشی درباره وی می گوید:”چهره علمی و اجتهادی وی در پس فعالیت های سیاسی وی مخفی ماند.”

d5fd004cc4f747b904355d378db9cbcd_M
به مناسبت فرارسیدن ۴دی؛ سال روز شهادت حاج آقانورالله
برخورد ایجابی به جای رفتار سلبی
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،زمانی که کشیشان مسیحی، شروع به تبلیغ و شبهه افکنی علیه اسلام کردند، حاج آقانورالله به جای قلع وقمع شبهه افکنان، به کشیشان مسیحی پیشنهاد گفت و گوی مسالمت آمیز دینی داد؛ صفاخانه اصفهان، تاسیس اولین مرکز گفتگوی بین ادیان، سند افتخار دیگری است که حاج آقانورالله برای فرهنگ و تمدن اصفهان و ایران به یادگار گذاشته است.
اساسی ترین قیام علیه استبداد
به گواه تاریخ، حاج آقانورالله اولین جنبش جدی علیه دستگاه خفقانی رضاشاه را رهبری کرده است. حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در ابتدای جوانی در این قیام شرکت می کنند و از این حرکت به عنوان “اساسی ترین قیام علیه استبداد رضاخانی” تعبیر می کنند.
عالمی مجهز به علم مبارزه
موریس پُرت، شرق شناس فرانسوی در یادداشت های خود در وصف غرب شناسی حاج‌ آقانورالله، به عنوان علم مبارزه با استعمار چنین نوشته است:”حاج‌ آقانورالله غرب را می‌ شناخت، بی ‌آن‌که آن ‌را به دیده ستایش بنگرد. او دارای یک روح آزاده و کنجکاو بود. ایشان می‌گفتند: نه مذهب استدلالی اگوست کنت و نه ایدآلیسم آلمان و نه مکانیسم انگلوساکسن ‌ها، تشنگی روح ایرانی را سیراب نمی‌ کند.”
مجله “الاسلام” من را شگفت زده کرد
از رشت آمده بود. معلم بود و کارشناسی ارشد ادبیات.می­گفت هر دفعه که به اصفهان می آیم، به کلیسای وانک سرمی زنم و از کشیش درباره نسبت اسلام ومسیحیت می پرسم. این دفعه که با شخصیت جامع حاج آفانورالله، صفاخانه و طرح گفتگوی ادیان ایشان آشنا شدم، مجله الاسلام من را شگفت زده کرد. “مجله الاسلام مشروح مناظرات علمای دینی اصفهان با مبلغان مسیحی در حدود ۱۰۴ سال قبل در محله جلفای اصفهان است.”
کار که برای خدا باشد…
از هر کس بپرسی کدام بخش خانه جذاب تر است، اشاره به شاه نشین هفت دری بهاره خانه می­کند، اما صحنه شهادت به این اتاق جلوه دیگری می دهد و بازدید خانه، تازه از اتاق آخر خانه آغاز می­شود؛ عجیب نیست؛کار که برای خدا باشد، ماندگار ­می­شود.
پیشگام اقتصاد مقاومتی
بی شک امروز استراتژی “اقتصاد مقاومتی” یکی از راهبردهای مهم انقلاب اسلامی در مواجهه با هجمه اقتصادی دشمنان است؛ اما ابتکار حاج آقانورالله و تاسیس “شرکت اسلامیه” در مواجهه با هجوم اقتصادی استعمار تیزهوشی این مجاهد شهید را نشان می دهد. این شرکت نه تنها در شهرهای بزرگ کشور، بلکه در سایر کشورها نیز شعبه داشت. اعلامیه پنج ماده ای بزرگان شهر پس از نهضت تنباکو آب پاکی را روی دست روس و انگلیس ریخت و مردم به تبعیت از بزرگان از درون کاغذ و پارچه خارجی را تحریم کردند.
یک مجتهد تمام عیار
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،مرحوم آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی، در دوران قیام حاج آقا نوراللّه در قم، به واسطه هم جواری با حاج آقانورالله برای مدتی کوتاه فرصت هم نشینی با وی را پیدا کرد. مرحوم مرعشی درباره وی می گوید:”چهره علمی و اجتهادی وی در پس فعالیت های سیاسی وی مخفی ماند.”
شهیدان زنده اند…
به شاه نشین هفت دری بهاره خانه که می رسی صحنه رقت انگیز شهادت، انسان را میخ کوب می کند. تازه سوالات از تاریخچه و بازدید مجموعه شروع می شود؛ مهمترین سوالی که انسان را به خود مشغول می کند، این است که: چرا رضاشاه ایشان را به شهادت رسانده است!؟ اینجا این آیه را بهتر احساس می­کنی: “ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله…”.
عالمی پیشرو و روشنفکر
سه تفنگدار، انقلاب کبیر فرانسه، داستانهای ویکتورهوگو و کتب فلسفه غرب و… [۱].مطالعه این کتابها درسده­ی قبل، آن هم توسط یک عالم شیعی در شهر اصفهان، توجه اهل دقت را به خود جلب می­کند؛ مطالعه این کتاب ها در آن دوران تنها از یک روشنفکر دینی بر­می­آید.
این اصفهانی آدم خطرناکی است
انتخاب به عنوان یکی از پنج مجتهد برتر ایران برای نظارت بر مصوبات مجلس از طرف میرزای نائینی [۲]،تعریف و تمجید امام خمینی از شخصیت حاج آقا نورالله در چندین سخنرانی پس از پیروزی انقلاب[۳]، تاثیر پذیری شهید مدرس از شخصیت حاج آقا نورالله و… همگی بیانگر شخصیت بزرگ این عالم شیعی است. در وصف عظمت و شجاعت رهبر مشروطه اصفهان همین بس که رضاشاه درباره وی گفت:”مدرس کم بود که حالا آخوندها به قم لشکرکشی کرده­اند.این اصفهانی آدم خطرناکی است”. رضا قلدر میر پنچ با اینکه بی‌سواد بود، اما حاج آقا نورالله را خوب شناخته بود.
تفکر تحریم اقتصادی[۴]
حاج آقا نورالله را باید از پایه­گذاران تفکر تحریم اقتصادی و مبارزه با استعمار غرب هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل دانست. فتوای تاریخی علمای شهر، تاسیس بانک ملی اسلامی، تاسیس مدارس عام و ایتام و بیمارستان اسلامیه و…نمونه درخشانی از این دوران باشکوه و پر فروغ است.
مقیم یا مسافر؟! کدام؟؟
“مقیم و مسافر”حاج آقانورالله هنوز تازگی خود را از دست نداده. پژوهشگران حوزه علوم سیاسی حوزه و دانشگاه هنوز بر این باورند که باید این تالیف گرانسنگ را از نو واکاوید. متفکر معاصر، دکتر داوری اردکانی درباره این رساله می گوید: “این کتاب هنوز هم جای بررسی و بحث دارد.”. [۵] هنوز هم این کتاب برای اهل مطالعه جذاب است.
مشروطه فقط تبریز نیست….
اصفهان با این سابقه درخشان فرهنگی و تمدنی از گزند غرض ورزی­های تاریخ نگاران در امان نمانده است؛آنجا که نهضت مشروطه اصفهان به “حرکت چند ملا و آخوند” [۶] تعبیر و تفسیر می شود. وقتی تاریخ اصفهان را مرور می کنی می بینی، بیداری و عدالت خواهی در اصفهان ریشه دار و کهن است. قیام و تحصن مردم اصفهان علیه استبداد ناصری، برکناری ظل السلطان؛پسر ناصرالدین شاه از حاکمیت اصفهان، تحریم توتون و تنباکو در شهر اصفهان برای اولین بار و…همگی بر این موضوع صحه می گذارد. [۷] این گوشه ای از تاریخ این دیار است؛ از همه مهمتر اینکه از حیث نظری و فرهنگی نیز اصفهان صاحب آثار و مشاهیر فراوان است. اگر سری به خانه مشروطه بزنی، گوشه ای از تاریخ پر بار این دیار را خواهی دید.

منبع: کانون خبر

۱ اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقانورالله- دکتر موسی نجفی
۲ اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقانورالله- دکتر موسی نجفی
۳ تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی-موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
۴ اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقانورالله- دکتر موسی نجفی
۵ همایش ۱/۶/-۱۳۹۰ خانه مشروطیت اصفهان
۶ تاریخ مشروطه ایران- احمد کسروی
۷ مجموعه اسناد خانه مشروطیت اصفهان

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار